سامانه پایش آلودگی هوای کشور

آلودگی هوا چیست؟

( آخرین به روزرسانی : 19/08/13 )

بدون اغراق یکی از داغ‌ترین موضوعات درباره شهرهای بزرگ و مدرن آلودگی هوا است. در ایران هم این موضوع در مورد شهرهای بزرگ و تهران در سال‌های اخیر مورد توجه بوده است. با این وجود شاید تعداد کمی از ما به صورت دقیق مطلع باشیم که آلودگی هوا چیست.

متاسفانه موضوع آلودگی هوا در شش ماه دوم سال در شهرهای بزرگی مثل تهران، تبریز و …تبدیل به امری عادی شده است. همان طور که اغلب ما می‌دانیم یکی از دلایل اصلی آلودگی هوای تهران وارونگی هوا در فصل پاییز و زمستان است. به هر حال معضل آلودگی هوا تقریبا در سطح جهان فراگیر شده و البته در بسیاری از نقاط دنیا فرهنگ‌سازی و آموزش شهروندان مورد توجه قرار گرفته است.

 

وارونگی هوا

درشرایط عادی آب و هوا، هوای گرم به سمت بالا و هوای سرد به دلیل سنگینی به سمت پایین حرکت می‌کند و این عمل باعث می‌شود آلودگی و ذرات معلق در هوا که ناشی از مصرف سوخت‌های فسیلی در خودروها و كارخانه ها، از محدوده تنفس مردم خارج شود سلامت ما به خطر نیفتد.

در فصول سرد در ابتدای روز با آغاز فعالیت‌های روزمره انسانی و مصرف سوخت دمای هوای سطح زمین زیاد می‌شود. این هوای گرم در زمان حرکت به سمت بالا و یا هنگام جابه‌جایی به وسیله باد با لایه ای هم دما از هوا که توسط تابش خورشید در طبقات بالایی جو تشکیل شده برخورد کرده و این مانع از حرکت هوا می‌شود.
 نتیجه آن تشکیل سطح پوششی بالای شهر است که با به مرور زمان و افزایش فعالیت‌های انسانی و به دلیل جابه حا نشدن هوا ، مواد آلاینده تولید شده در سطح زمین باقی می‌ماند و بالا نمی‌رود و این وضع باعث تشدید آلودگی هوا می شود.

وارونگی هوا

 

 آلودگی هوا در واقع وجود هر نوع آلاينده مضر اعم از جامد، مايع، گاز و يا تشعشع پرتوزا و غيرپرتوزا در هوا به مقدار  و در حجم مشخصی از هواست. آلودگی هوا بر حسب نوع و غلظت ذرات معلق آن و مدتی که طول می‌کشد می‌تواند بر كيفيت زندگی همه موجودات زنده تاثیر گذاشته و حتی آن را به خطر انداخته و حتی و به فضای شهر اعم از منازل مسکونی آثار تاریخی و اموال عمومی آسیب می‌زند. توضیح ارائه شده را می‌توان پاسخی کوتاه و نسبتا دقیق در جواب سوال آلودگی هوا چیست در نظر گرفت. در ادامه به صحبت در پیرامون نوع آلاینده‌هایی که منجر به آلودگی هوا می‌شوند می‌پردازیم.

آلودگی هوا چیست

آلاینده های اولیه: آلاینده‌های اولیه آلاينده‌هايی هستند كه به صورت مستقیم سرچشمه آنها آلودگی هوا بوده و مستقیما وارد اتمسفر شده‌اند. این آلاینده ها با همان ترکیبی که وارد هوا شده‌اند در هوا حضور داشته و قابل اندازه گیری نیز می‌باشند. منو اکسید کربن، هیدروکربن‌ها، اکسیدهای نیتروژن، دی‌اكسيد گوگرد، گرد و غبار و … آلاینده اولیه هستند.

آلاینده‌های ثانویه آن دسته از آلاینده‌هایی هستند که در اثر بر هم كنش عوامل محيطی مانند نور خورشيد، رطوبت و واکنش‌های فتوشیمیایی، هیدرولیز و اکسیداسیون بر روی آلاینده‌های اولیه تولید شده و بطور کلی منشاء این آلاینده‌ها آلاینده‌های اولیه‌ای هستند که وارد اتمسفر می‌شوند. این آلاینده‌ها شامل ازن، پراکسی استیل نیترات، اسیدسولفوریک و اسید نیتریک که از آلاینده‌های اولیه نظیر ترکیبات هیدروکربنی، SO2 و NOx حاصل می شوند.

وضعیت آلودگی هوای اصفهان هم اکنون
وضعیت آلودگی هوای تهران هم اکنون

وضعیت آلودگی هوای اهواز هم اکنون

سامانه پایش آلودگی هوای کشور

در حال حاضر وجود آلودگی هوا و آلاینده‌های مختلف در هوای تهران و بسیاری از شهرهای بزرگ ایران بر هیچکس پوشیده نیست. بر همین اساس بسیاری از شهروندان تمایل دارند برای ترددهای روزمره خود از وضعیت و شاخص آلودگی هوا با خبر شوند.

دانلود نرم افزار آلودگی هوا

یکی از دلایل ایجاد و راه اندازی سامانه پایش آلودگی هوای کشور مطلع کردن شهروندان از میزان آلودگی هوا است. با استفاده از سامانه پایش آلودگی هوای کشور شما می‌توانید به صورت لحظه‌ای از شاخص کیفیت هوا و وضعیت آلودگی هوا مطلع شوید.

 

دانلود نرم افزار آلودگی هوا

یکی دیگر از روش های آگاهی از شاخص کیفیت هوا استفاده از اپلیکیشن می‌باشد. اپیلیکیشن کارپرداز فارغ از امکانات کاربردی دیگر خود امکان آگاهی از وضعیت آلودگی هوا را نیز تعبیه کرده است. این نرم افزار قابل نصب بر روی گوشی های هوشمند اندرویدی است. دانلود نرم افزار آلودگی تهران از کارپرداز رایگان بوده و هزینه ای برای کاربران نخواهد داشت.برای دانلود نرم افزار آلودگی هوا می‌توانید از همینجا اقدام کنید:

 دانلود کارپرداز

 

مشترک
اعلان
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments