کارت سوخت و سهمیه‌بندی بنزین دوباره برمی‌گردد؟

( آخرین به روزرسانی : 20/07/04 )

کارت سوخت بار دیگر احیا می‌شود

سهمیه بندی بنزین بار دیگر به یکی دغدغه‌های رانندگان تبدیل می‌شود. از دو هفته آینده دولت دوباره شروع به صدور کارت سوخت می‌کند. صاحبان کارت‌های سوخت مفقودی و همینطور ماشین‌های جدید باید به فکر دریافت کارت هوشمند باشند.

بازگشت به سهمیه‌بندی بنزین

در زمان دولت قبلا سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها فقط از طریق کارت‌های هوشمند سوخت انجام می‌شد. و بر اساس مقررات سهمیه‌بندی. ولی پس از مدتی با برداشته شدن تعرفه‌های مختلف از روی بنزین، سوخت‌گیری در زمان دولت فعلی بدون نیاز به کارت سوخت و با تعرفه لیتری هزار تومان امکان‌پذیر شد.

کارت سوخت جدید کی صادر می‌شود؟

پیش‌بینی این است که در حدود ۵ میلیون کارت از ۲۱ میلیون کارت سوخت صادر شده از رده خارج شده باشد. دلیل آن مفقودی کارت‌های سوخت یا علل دیگر است. دولت تصمیم گرفته در دو هفته پیش رو اقدام به صدور این کارت‌ها کند.

برای استعلام‌های مختلف در مورد خودروی خودتان می‌توانید اپلیکیشن کارپرداز کارپرداز را دانلود کنید.

چرا بنزین دوباره سهمیه‌بندی می‌شود؟

یکی از علل تصمیم جدید دولت افزایش تقاضا است. برای مصرف سوخت به ویژه در مناطق مرزی ایران بوده است. بخش زیادی از این حجم به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شود.

با افزایش قیمت ارز در ماه‌های گذشته قاچاق سوخت از روزی ۹ میلیون لیتر به ۱۵ میلیون لیتر در روز افزایش یافته. به همین دلیل سقف مصرف روزانه بنزین در ایران هم به حدود روزی ۸۷ میلیون لیتر رسیده است. که رقمی باورنکردنی است.

دریافت کارت سوخت هوشمند

قیمت بنزین سهمیه‌ای و آزاد چقدر خواهد بود؟

با تصمیم جدید دولت کارت‌های گازوئیل همچنان طبق روال قبل کارکرد خود را خواهد داشت. سهمیه ماهانه کارت‌های سوخت احتمالا ۶۰ لیتر در ماه خواهد بود. که احتمالا با نرخ دولتی و لیتری هزار تومان محاسبه می‌شود.

بیشتر بخوانید: نماینده مجلس: بنزین سهمیه‌بندی و کارت سوخت در راه است

دولت درباره تعرفه بنزین آزاد با استفاده از کارت سوخت هنوز رسما چیزی اعلام نکرده است. ولی احتمالا به روال قبل مصرف بنزین با تعرفه آزاد هم با هر کارت سوخت سقف ماهانه مشخصی خواهد داشت.

درباره تعرفه بنزین آزاد پیش‌بینی‌ها حاکی از رقمی در حدود ۲ هزار تومان است. ولی برای اطلاع از نرخ دقیق آن باید منتظر اعلان رسمی دولت بود.

اگر کارت سوخت ندارید بهتر است زودتر پيگير دریافت آن باشید. برای استعلام وضعيت کارت هوشمند سوخت خودرو خود به سایت نیروی انتظامی مراجعه کنید.

منبع: فارس‌نیوز

مشترک
اعلان
guest
1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رای
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments