سهام عدالت (راهنمای جامع استعلام سود و ثبت نام سهام عدالت)

( آخرین به روزرسانی : 21/08/23 )

سهام عدالت در‌ واقع نوعی یارانه است که طبق نظر دولت نهم، از طریق شرکت‌های تعاونی عدالت استانی به مشمولان آن واگذار می‌شود. دولت، هدف از عرضه سهام عدالت را گسترش سهم بخش تعاون در اقتصاد ایران اعلام کرده‌است. بنا بر طرح سهام عدالت، بخشی از سهام شرکت‌های دولتی معین، به قشرهای کم‌درآمدتر فروخته می‌شود.

استعلام سهام عدالت با کد ملی

جهت بررسی و استعلام سهام عدالت و تحقیق اینکه شما یا اعضای خانواده تان جزو مشمولین دریافت سهام عدالت هستید؛ بایستی به سایت سهام عدالت به آدرس www.samanese.ir مراجعه نموده و با استفاده از کد ملی خود وارد سامانه شوید.

 

مشمولین سهام عدالت

مشمولین سهام عدالت

طبق اعلام سامانه سهام عدالت، واجدین شرایط دریافت سهام عدالت و گروه های شناسایی شده در ۱۰ سال گذشته به همراه تعداد ثبت نام شدگان در  بالا آمده است. برای بررسی اینکه آیا واجد شرایط دریافت سهام عدالت هستید، ساده ترین راه ورود به سامانه سهام عدالت و وارد کردن کد ملی است اگر مشمول دریافت سهام عدالت باشید اطلاعات شما در سامانه سهام عدالت وجود دارد.

 

ثبت نام سهام عدالت

اگر پیش از این اقدام به ثبت نام سهام عدالت نکرده اید، باید بدانید که در حال حاضر امکان ثبت نام سهام عدالت وجود ندارد. دوره مجاز ثبت نام بازه زماني ده ساله ۱۳۸۵ الي ۱۳۹۴ بوده و پس از آن ثبت نام جديد صورت نمي گيرد. در صورت صدور مجوزهاي جديد، متعاقباً اطلاع رساني خواهد شد.

 

ورود به سامانه سهام عدالت

جهت ورود به سامانه سهام عدالت ابتدا بایستی کد ملی خود را وارد نمایید. سپس در مرحله بعدی نام خود را از میان اسامی پیشنهادی انتخاب کنید. در مرحله بعدی نام پدر را از میان اسامی پیشنهادی انتخاب کنید. در مرحله بعدی سال تولد خود را از میان گزینه های پیشنهادی انتخاب کنید. در مرحله آخر شماره شناسامه خود را انتخاب نموده و بر روی ادامه بزنید.

ورود به سامانه سهام عدالت

پس از انجام این مراحل می توانید صورت وضعیت دارایی سهام عدالت خود را مشاهده کنید. چنانچه شماره شبای بانکی خود را پیش از این وارد نموده اید، میزان سود واریزی و تاریخ واریز آن قابل مشاهده است. چنانچه هنوز اقدام به وارد کردن شماره شبا ننموده اید از طریق همین سامانه شماره شبای بانکی خود را وارد نمایید.

سود سهام عدالت

بارها از کانالهای خبری مختلف و رسانه ها به واجدین شرایط دریافت سهام عدالت اطلاع رسانی شده است که در سامانه سهام عدالت شماره شبای بانکی خود را وارد نمایند. با این وجود شماری از افراد اقدام به این کار ننموده اند و واضح است که بدون داشتن اطلاعات حساب شما، امکان واریز سود سهام عدالت وجود ندارد. لازم به ذکر است سود سهام عدالت برای هر فرد به حساب شخصی خود فرد و نه سرپرست خانوار واریز می شود. لذا بایستی تمامی اعضای خانواده شماره شبای بانک خود را در سامانه وارد نمایند.

 

سود سهام عدالت

چگونه می‌توان از واریز یا عدم واریز سود  مطلع شد؟

در صورتی که در سامانه مبلغی به عنوان واریز سودثبت شده باشد باید ضمن مراجعه به شعبه بانک مربوطه پرینت حساب، از تاریخ درج شده به عنوان ارسال به بانک تا حداقل ۳ ماه بعد را دریافت و کنترل کرد.  در صورت اطمینان از عدم واریز وجه تخصیصی، پرینت حساب جهت بررسی و کنترل بیشتر به شماره ۰۲۱۸۸۰۸۵۶۶۷ فکس شود.

سهام عدالت افراد متوفی

آيا ثبت نام شدگان فوت شده كماكان مشمول سهام عدالت هستند؟ بله ثبت نام شدگان قطعي فوت شده جزو مشولين سهام عدالت هستند و وراث قانوني شان  مي توانند متعاقباً از طريق سایت سهام عدالت، اطلاعات لازم جهت اقدامات بعدي را كسب نمايند. فعلاً ضرورتي به هيچ گونه پي گيري يا مراجعه حضوري نمي باشد.

مدارک مورد نیاز دریافت سود سهام عدالت متوفی

الف- کدملی و تاریخ تولد متوفی
ب- اصل کارت ملی وراث قانونی
پ- اصل گواهی حصر وراثت شخص متوفی
ت- شماره شبای بانکی وراث
ث- نشانی و کدپستی محل اقامت یکی از وراث

 

مفقود شدن برگه عضویت سهام عدالت

در صورت مفقودي برگه عضويت سهام عدالت بايد چه اقدامي كرد؟پاسخ:هيچ لزومي به در اختيار داشتن برگه عضويت سهام عدالت نيست و اين برگه داراي كاربرد و ارزش نمي باشد. مشمولين سهام عدالت با مراجعه به همين آدرس اينترنتي مي توانند اطلاعات لازم براي عضويت و سهامداري خود را پي گيري كنند.

حتما بخوانید:  تکلیف کسانی که سهام عدالت ندارند چیست؟

تغییر اطلاعات هویتی و یا تعداد نفرات خانوار

-چنانچه اطلاعات هويتي (شناسنامه اي) مشمولين سهام عدالت از تاريخ ثبت نام قطعي تاكنون تغيير يافته باشد، چه اقدامي بايد انجام شود؟

آخرين اطلاعات هويتي و اصلاحات شناسنامه اي تا دي ماه ۱۳۹۵ از سازمان ثبت احوال كشور دريافت  و در بانك اطلاعات سازمان خصوصي سازي اعمال شده است. اين مشخصات نهايي، مبناي عضويت و سهامداري مشمولين است، لذا نياز به اقدام خاصي نمي باشد.

-در صورت تغيير تعداد خانوار ( بعد خانوار ) نسبت به زمان ثبت نام يا تغيير شرايط خانوار ناشي از تولد، ازدواج و فوت چه اقدامي بايد نمود؟

اقدام خاصي لازم نيست. تخصيص سهام عدالت بر مبناي بعد خانوار در زمان ثبت نام است و ازدواج، طلاق و فوت تأثيري در شرايط و مبلغ سهامداري ندارد. همچنین متولدين بعد از تاريخ ثبت نام در خانوارها نيز از سهام عدالت برخوردار نيستند.

-خانوارهايي كه در قالب يكي از اقشار نظير روستائيان يا مددجويان كميته امداد امام خميني ( ره ) ثبت نام نموده اند ولي اكنون جزو آن اقشار نيستند ( مثلاً ديگر در روستا زندگي نمي كنند يا مدد جوي كميته امداد نيستند)، كماكان سهامدار هستند يا خير و بايد چه اقدامي انجام دهند؟

ملاك سهامداري افراد و خانوارها قطعي شدن ثبت نام آن ها در طرح سهام عدالت است و درج تغيير وضعيت اقشار خانوار در بانك اطلاعاتي مشمولين سهام عدالت ضروري نيست.

سود مشمولان عادی سهام عدالت چقدر است؟

مشمولان عادی سهام عدالت هم سال گذشته حدود ۸۰ هزار تومان سود سهام عدالت گرفته بودند که پیش بینی می‌شود این رقم در سال جاری به حدود ۹۰ هزار تومان برسد. مشمولان  همانطور که اشاره شد می توانند صورت حساب سهم خود را در سایت  www.samanese.ir  با وارد کردن کد ملی مشاهده کنند.

مشمولان مددجوی کمیته امداد و بهزیستی سال گذشته ۱۵۰ هزار تومان سود سهام عدالت گرفته بودند که این رقم در سال جاری ۱۶ درصد افزایش یافته است.

 

 ارزش سهام عدالت

ارزش سهام تخصيصي اوليه به هر نفر در زمان ثبت نام يك ميليون تومان بوده است ( در خانوارهاي بالاي ۵ نفر مبلغ پنجاه ميليون ريال به تعداد اعضاي خانوار تقسيم مي شود). ميزان سهام تسويه شده هر فرد در صورتحساب آن مشمول قيد شده است و فرد مجاز است الباقي سهام را با پرداخت نقدي خود تملك نماید و مبلغ آن در صورتحساب هر مشمول از طريق سامانه سهام عدالت اعلام شده که  قبض پرداخت  تا پایان مهرماه ۱۳۹۶ نیز قابل دریافت می باشد.

ارزش سهام عدالت تخصيص يافته به هر مشمول در خانوارهاي بالاتر از ۵ نفر ( در زمان ثبت نام ) چه مبلغي است؟
در خانوارهاي بالاي ۵ نفر ( مثلاً ۸ نفره) همانند مثال ذيل مي توان ارزش سهام تخصيصي اوليه را محاسبه نمود:

تومان۶۲۵,۰۰۰= جمع سهام تخصيصي به خانوار ( ۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ) تقسيم بر تعداد عضو خانوار زمان ثبت نام (۸ نفر) =ارزش سهام تخصيصي هر نفر

ارزش روز سهام تخصيص يافته به هر نفر از مشمولين چه مبلغي است؟
پاسخ: ارزش روز سهام متناسب با افزايش يا كاهش ارزش سهام شركت هاي سرمايه پذير در نوسان است، لیکن درحال حاضرمي توان با تخمين مناسب، اعلام كرد ارزش روز اين سهام حدود دو برابر ارزش زمان واگذاري ( تخصيص اوليه) است.

 

فریب پیامک جعلی «سهام عدالت» را نخورید

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا از شهروندان خواست فریب پیامک جعلی «ثبت اطلاعات کارتی خود در سامانه سهام عدالت به همراه ۵۰۰ هزار تومان عیدی سال نو» را نخورند.

 سرهنگ رامین پاشایی گفت بسیاری از هموطنان طی روزهای اخیر پیامکی  مبنی بر اینکه «فقط تا پایان اسفند ماه فرصت باقیست جهت ثبت اطلاعات کارتی خود در سامانه سهام عدالت به همراه دریافت ۵۰۰ هزار تومان عیدی سال نو» دریافت کرده‌اند.

این مقام انتظامی درباره نحوه عملکرد این مجرمان سایبری، گفت: پیامک مزبور هیچ گونه ارتباطی با سامانه رسمی سهام عدالت ندارد و اطلاعات شخصی و بانکی افراد مانند رمز دوم، شماره حساب، cvv۲ و … را به سرقت می برند تا بتوانند به اهداف شوم خود که همانا سرقت است، دست پیدا کنند.

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا بیان کرد: شهروندان می توانند در صورت مواجهه با موارد مشکوک و غیرقانونی در فضای مجازی آن را از طریق سایت (www.cyberpolice.ir) به پلیس فتا اعلام کنند.

 

سهام عدالت چه زمانی قابل خرید و فروش می شود؟

وزیر اقتصاد و دارایی اخیرا گفته‌اند تلاش داریم تا سهام عدالتی که مردم دارند را آزاد کنیم تا آن را اگر دوست دارند بفروشند و به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل کنند.

فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد و دارایی در پاسخ به این پرسش که برای سال نو یا پیش از آن چه خبر خوشحال‌ کننده‌ای برای مردم دارید، گفت: تلاش داریم تا سهام عدالتی که مردم دارند را آزاد کنیم تا آن را اگر دوست دارند بفروشند و به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل کنند.

چگونه می‌توان از واریز یا عدم واریز سود سهام عدالت به حساب افراد مطلع شد؟

در صورتی که در سامانه مبلغی به عنوان واریز ثبت شده باشد باید ضمن مراجعه به شعب بانک مربوطه پرینت حساب از تاریخ قید شده به عنوان ارسال به بانک تا حداقل ۳ ماه بعد را دریافت و کنترل کرد. در صورت اطمینان از عدم واریز وجه تخصیصی، پرینت حساب جهت بررسی و کنترل بیشتر به شماره ۰۲۱۸۸۰۸۵۶۶۷ فکس شود.

 

نحوه اطلاع از سهام عدالت متوفیان 

وراث قانونی می‌توانند برای کسب اطلاع از وضعیت سهام عدالت متوفیان به سامنه سهام عدالت به نشانی samanese.ir مراجعه کرده و با ورود اطلاعات هویتی متوفی از مشمول بودن وی کسب اطلاع نمایند و صورت وضعیت دارایی سهام عدالت مربوط را مشاهده کنند.

با توجه به تمام این تفاصیل شما می‌توانید با نصب برنامه کارپرداز، جهت بررسی و استعلام سهام عدالت اقدام کنید و در صورت برخورداری از شرایط دریافت سود سهام عدالت شبای بانکی خود را در سامانه وارد و یا میزان سود واریزی سهام عدالت را بررسی نمایید.

اپلیکیشن کارپرداز را از لینک زیر دانلود کنید:

 دانلود کارپرداز

کارشناسان ما در قسمت نظرات  آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.

مشترک
اعلان
guest
12 نظرات
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رای
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
ابراهیم
ابراهیم
6 ماه قبل

من مستمری بگیر تامین اجتماعی هستم که سهام عدالت ندارم برای ثبت نام چه باید کنم؟

نیلو
نیلو
1 سال قبل

سلام وقتتون بخیر
شماره شبا که سهام عدالت من واریز میشد متوجه شدم که مسدوده
سود سهام عدالت ماه قبلم.حذف میشه

رسول سیدباقری
رسول سیدباقری
1 سال قبل

خواهش می‌کنم اجاره نشین عائله مند لیسانس بیکار سهام عدالتم را ناقص فروخته اید کاملش کنید احتیاج دارم فقط دو سهم فروخته ناقص کرده اید

مرتضی
مرتضی
2 سال قبل

من میخوام سهامم رو بفروشم ولی میگه شماره همراه صحیح نیست .چطور بدونم شماره ای که دادم چیه؟ممنون کمکم کنید

مجتبی
مجتبی
5 سال قبل

سلام من هنوز ثبت نام نکردم بایدچکار کنم

Siavash Rahmani
Siavash Rahmani
5 سال قبل
پاسخ به  مجتبی

دوره ثبت نام قبلی به پایان رسیده. باید منتظر باشید تا دوباره برای ثبت نام سری جدید ظرفیت بدهند.

علیرضامحمدی
علیرضامحمدی
5 سال قبل

من یک خانواده ۴نفره هستم که تا قبل سال ۹۴ هم ۴نفره بودم ولی به ۳نفرمان سهام دادن.درضمن تحت پوشش هم هستم .ولی نه تخفیف خورده ونه سود به ما دادن .این چه عدالتیه…عین بی عدالتیه

سیاوش
سیاوش
5 سال قبل

باسلام بنده ثبت نام کردم وبرگه ثبت نام را
دارم ولی روز دریافت این چند ریال صدقه گفتند باید یک مرتبه دیگر این برگه را
میاوردی بدون هیچ اطلاع رسانی ودیگر ثبت نام این سهم عدالت وجودنداشت چه کنم

ملیکا زراعتی
ملیکا زراعتی
5 سال قبل

با سلام
حساب بانکی اینجانب بسته شده چطور میتونم به تغییر شبای حساب خودم اقدام کنم لطفا راهنماییم کنید