استعلام رجیستری

سامانه همتا (رجیستری گوشی) چیست؟ + نحوه ثبت نام و استعلام

( آخرین به روزرسانی : 21/08/23 )

رجیستری گوشی چیست؟

از زمان پیاده سازی طرح رجیستری موبایل سوالات بیشماری درباره رجیستری گوشی، ثبت رجیستری گوشی، سایت رجیستری گوشی، رجیستری کردن آیفون و هزینه رجیستری گوشی در ذهن خریداران و حتی فروشندگان شکل گرفته است.

در واقع هدف اصلی از اجرایی کردن طرح رجیستری گوشی  جلوگیری از قاچاق و واردات بدون مجوز گوشی‌های همراه بوده است. طبق آخرین اخبار گوشی، با وجود طرح رجیستری ازین پس تنها گوشی موبایل‌هایی که به صورت قانونی و بواسطه گمرک وارد می‌شوند قابلیت فعال شدن خواهند داشت. در غیر این صورت گوشی های همراه خارج از سرویس خواهند بود.

 

سامانه همتا رجیستری گوشی چیست؟

رجیستری چیست؟ سامانه همتا رجیستری در واقع پلتفرمی جهت ثبت اطلاعات گوشی‌های هوشمند و در واقع ثبت رجیستري گوشی است.  معنی رجیستر این است که کاربران می‌توانند بواسطه سایت رجیستری گوشی، پیام کوتاه اپیلیکیشن و کد ussd به سامانه همتا رجیستری دسترسی داشته باشند. بدیهی ست که ثبت نام و استفاده از سامانه همراه رجیستری تنها از طریق وارد کردن شماره تلفن همراه کاربر مقدور خواهد بود.

سایت رجیستری گوشی موبایل بدون ثبت نام نیز دو قابلیت ویژه خود را در اختیار کاربران می گذارد. ویژگی اول در ارتباط با استعلام رجیستر کردن آیفون و … است و ویژگی دیگر مربوط به فعال سازی گوشی های تازه خریداری شما می‌باشد. جهت استفاده از ویژگی‌های دیگر سایت رجیستری موبایل نظیر رجیستری موبایل مسافری می بایست در سامانه همتا رجیستری ثبت نام کنید.

حتما بخوانید:  نحوه افزودن دستگاه به سامانه همتا

 

نحوه استعلام رجیستری گوشی

در نظر داشته باشید جهت استعلام رجیستري گوشی همراه  پیش از خرید ثبت و فعال سازی آن در سامانه همتا رجیستری می توانید کد ۱۵ رقمی IMEI  (شناسه بین المللی) بر روی جعبه گوشی را بدون فاصله به شماره ۷۷۷ ارسال کرده و یا با شماره‌گیری #۷۷۷۷* از اصالت گوشی همراه خود مطلع شوید.

پس از  آسودگی خاطر از اصالت گوشی باید IMEI  تلفن همراهتان را با با کد درج شده روی بسته بندی تطبیق دهید. به این صورت که  بسته‌بندی گوشی‌ هوشمند را باز کرده و پس از روشن کردن گوشی، کد #۰۶#* را بدون به فشردن کلید دیگری وارد کنید.  با این کار کد  IMEI روی صفحه نمایش گوشی نمایان خواهد شد و شما میتوانید آن را با کد درج شده بر روی جعبه گوشی تطبیق دهید.

 

شناسه IMEI

شناسه IMEI دستگاه، به تعداد شکاف برای قرارگیری سیم‌کارت ( اسلات دستگاه) بستگی دارد و بر روی جعبه، پشت باتری یا با شماره‌گیری #۰۶#*، دیده می‌شود. برای انجام کلیه فرآیندها در سامانه همتا، باید ۱۵ رقم ابتدایی این شناسه (IMEI)، بدون هرگونه علامت اضافی (ممیز، خط تیره و …) استفاده شود.

 

کد فعال سازی رجیستری گوشی

پس از حصول اطمینان از از قاچاق نبودن تلفن همراه شما می‌توانید گوشی مورد نظر را خریداری کنید در این مرحله می‌بایست فروشنده یک کد فعال سازی رجیستری گوشی در اختیار خریدار قرار دهد. درون جعبه گوشی‌هایی که به صورت قانونی و مستقیم از سوی نمایندگی‌های فروش عرضه می‌شوند کارتی تحت عنوان کد فعالسازی رجیستری گوشی (Activation card/code)  قرار داده شده است.

 

رجیستری گوشی اپل

برای رجیستری گوشی‌ اپل در طرح رجیستري بایستی شماره IMEI آن را داشته باشید. روش‌های دسترسی به کد IMEI به شرح زیر است:

۱- کد دستوری #۰۶#* را در بخش شماره‌گیری کنید و دکمه سبز را بزنید. پس از واردکردن این کد دستوری، کد IMEI به شما نمایش داده می‌شود.

۲- دومین راه برای دسترسی به کد IMEI مشاهده آن در پشت آیفون است.

رجیستری گوشی اپل

۳- سومین راه برای دسترسی به کد IMEI در آیفون، مشاهده آن در بخش تنظیمات یا Settings است. برای مشاهده این بخش مراحل زیر را طی کنید.

  • وارد بخش Settings شوید.
  • مسیر General > About را طی نمایید.
  • اسکرول کنید و پایین بیایید تا IMEI number را ببینید.
  • روی کدی که می‌بینید انگشتتان را نگه‌دارید.
  • روی گزینه copy بزنید تا کد ذخیره شود.

۴- چهارمین راه برای دسترسی به کد IMEI دسترسی از طریق تنظیمات iTunes است. برای دسترسی به این بخش مراحل زیر را طی کنید:

  • آیفون را با استفاده از کابل به دستگاه مک متصل نمایید.
  • بر روی گزینه Devices کلیک کنید.
  • گزینه Summary را انتخاب کنید.
  • طبق تصویر IMEI قابل مشاهده است.

۵- پنجمین راه برای دسترسی به کد IMEI مشاهده این کد در شیار سیم‌کارت است که با خارج کردن آن قابل مشاهده است. طبق تصویر مکان درج این کد مشخص شده است.

با تمام این تفاصیل معمول‌ترین روش رجیستری گوشی‌ اپل استفاده از کد ussd  و سایت سامانه همتاست که در ابتدای متن راجع به آن صحبت کردیم.

رجیستری گوشی اپل

 

هزینه رجیستری گوشی

طبق آخرین اخبار گوشی، هزینه رجیستری گوشی موبایل تنها مشمول رجیستری موبایل مسافری می‌شود.  براساس قوانینی که در این زمینه تنظیم شده هر مسافر می‌تواند یک گوشی همراه در طول سال وارد کشور کند که البته برای رجیستر کردن آن باید شماره پاسپورت خود را در سامانه مربوط وارد کند تا از این طریق وارد شدن گوشی توسط مسافر به اثبات برسد. ضمن اینکه عملیات رجیستر کردن باید حداکثر یک ماه بعد از بازگشت به کشور انجام شود در غیر این صورت عواقب آن به عهده مسافر خواهد بود. بر اساس اطلاعیه گمرک جمهوری اسلامی ایران، واردات گوشی تلفن همراه توسط مسافران مشمول ۴ درصد حقوق گمرکی و ۱ درصد سود بازرگانی است که بر اساس بخشنامه مرکز واردات گمرک ایران سود بازرگانی دو برابر محاسبه می شود.

علاوه بر این ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده و ۱ درصد عوارض هلال احمر نیز توسط گمرک ایران اخذ می گردد. که در مجموع هزینه واردات گوشی تلفن همراه مسافری و رجیستری موبایل مسافری ۱۶ درصد خواهد بود.

رجیستری گوشی چیست

سامانه همتا انتقال مالکیت

جهت انتقال مالکیت گوشی رجیستر شده می‌بایست به سامانه همراه رجیستری مراجعه کرده ثبت‌نام کنید و وارد قسمت سامانه همتا انتقال مالکیت شوید. به این صورت که مالکیت تلفن همراه را از سیم‌کارتی که به نام شماست به سیم‌کارت جدید منتقل کنید. انتقال مالکیت گوشی رجیستر شده از طریق کد usdd و با شماره گیری #۷۷۷۷* نیز قابل انجام است.

جهت انتقال مالکیت گوشی دست دوم می بایست از لیست موجود گوشی که قصد انتقال آن را دارید انتخاب کرده و بر روی گزینه انتقال مالکیت فروش کلیک کنید. در مرحله بعدی باید شماره موبایل خریدار وارد شود.

نهایتا کد فعالسازی به شماره خریدار ارسال خواهد شد.شخص خریدار باید بعد از اینکه سیم کارت خود را در گوشی وارد کرد به سامانه همتا وارد شده و از طریق به فعالسازی گوشی تلفن همراه خود اقدام کند.

 

انتقال مالکیت گوشی دست دوم

یکی از روش های متداول  انتقال ماکیت گوشی دست دوم و نو شماره گیری کد #۷۷۷۷* انتخاب گزینه انتقال مالکیت و  تکمیل فرآیند انتقال مالکیت است. روش دیگر انتقال مالکیت گوشی دست دوم از طریق سایت سامانه همتا می باشد. به این صورت که در ابتدا وارد سایت سامانه همتا شده و ثبت نام می کنید سپس لیست گوشی هایی که با مشخصات شما رجیستر شده اند را مشاهده خواهید کرد. تئه داشته باشید برای این کار سیم کارتتان باید همان سیم کارتی باشد که قصد استفاده از آن را دارید.

انتقال مالکیت گوشی دست دوم

رجیستری موبایل خاموش

برای رجیستری موبایل خاموش از سیم‌کارت قدیمی خود استفاده کنید. مجری طرح رجیستری موبایل به مالکان گوشی‌هایی که طولانی مدت خاموش بوده هشدار داد اگر می‌خواهند از آن استفاده کنند، سیم‌کارت قدیمی درون آن قرار دهند، به دلیل اینکه شاید سیم‌کارت‌های جدید در پایش ثبت‌نشده باشند یا ثبت آن در سیستم طول بکشد و همین موضوع باعث مشکل برای مشترک شود.

پس ازگذاشتن سیم کارت داخل گوشی، باید حداقل یک دقیقه تماس بگیرید و یا یک پیامک ارسال کنید تا معلوم شود که موبایل شما در شبکه فعال است.

رجیستری گوشی قدیمی

برای رجیستری گوشی قدیمی نیز می توانید از سامانه رجیستری همراه استفاده کنید. ضمن اینکه می توانید جهت اطمینان از رجیستری گوشی‌ قدیمی در سامانه همتا رجیستری، پس از گذشت چند ساعت از قراردادن سیمکارت درون گوشی، از طریق کد دستوری #۷۷۷۷ *و یا اپلیکیشن همتا از اصالت تلفن همراه خود مطلع شوید.

رجیستری گوشی قدیمی

رجیستری گمرک

طرح رجیستری گمرک برای کسانی است که به صورت مسافری وارد کشور کرده اند و یا قصد دارند یک گوشی رجیستر نشده را از طریق شماره پاسپورت یک مسافر، رجیستر کنند.

رجیستری گمرک موبایل و ثبت IMEI گوشی مسافری در سایت گمرک رجیستری روند پیچیده ای ندارد تنها باید مراحل زیر را انجام دهید:

۱- وارد سامانه ثبت IMEI گوشی مسافرتی در سامانه رجیستری گمرک شوید.

۲- شماره IMEI موبایل خود را وارد کنید. اگر موبایل شما دو سیم کارت است، لطفا IMEI سیم کارت اول را وارد نمایید. کد شناسایی موبایل شما یا همان IMEI یک کد ۱۵ رقمی و مخصوص موبایل شماست.

۳- در مرحله سوم نوع دستگاه خود را انتخاب کنید. این سامانه رجیستری گمرک برای ثبت تبلت، ساعت هوشمند، دوربین مدار بسته و لپتاپ استفاده می شود. شما موبایل هوشمند را انتخاب نمایید. در مراحل بعدی برند و مدل موبایل خود را وارد کنید و در مرحله آخر یکی از گزینه های پیشنهاد داده شده را انتخاب نمایید. در این مرحله قیمت حدودی دستگاه شما نمایش داده می شود و قابل تغییر نیست.

۴- در مرحله چهارم باید مشخصاتی شخصی خود را وارد نمایید. توجه کنید که اتباع خارجی بیش از یک بار نمی توانند از این سایت ثبت شوند.

۵- در مرحله پنجم برای شماره تلفنی که وارد کرده اید یک پیامک حاوی کد ۴ رقمی عددی ارسال می شود که برای احراز هویت شماره موبایل شماست، آن را در کادر مشخص شده وارد کنید.

۶- در مرحله ششم مشخصات وارد شده توسط شما و مبلغی که باید پرداخت کنید مشخص می شود.

در نهایت شما به درگاه پرداخت هدایت می شوید و مبلغ مشخص شده را پرداخت می کنید. در این مرحله IMEI گوشی مسافرتی شما در سایت گمرک رجیستری ثبت شده است و مراحل بعدی را باید در سامانه همتا انجام دهید.

 

 

مشترک
اعلان
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments