استعلام ممنوع الخروجی

استعلام ممنوع الخروجی: ساده‌ترین روش‌ها

( آخرین به روزرسانی : 21/07/31 )

تا چندی پیش مسافرانی که قصد خروج از کشور را  داشتند باید به صورت حضوری به اداره گذرنامه و یا نهایتا از طریق تلفن استعلام ممنوع الخروجی گذرنامه خود را انجام میدادند ولی خوشبختانه  سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اخیرا سامانه‌ای جهت استعلام آنلاین ممنوع الخروجی گذرنامه مسافران  را راه‌اندازی کرده است که افراد می‌توانند با وارد کردن کد ملی خود در سایت  استعلام ممنوع الخروجی گذرنامه خود را انجام داده و از وضعیت ممنوع الخروجی‌شان مطلع شوند که در ادامه به آن می پردازیم.

 

استعلام آنلاین ممنوع الخروجی

 

دلایل ممنوع الخروجی چیست؟

ممنوع الخروجی می‌تواند دلایل مختلفی مانند بدهی مالیاتی (حداقل ۵۰۰ میلیون تومان)، عدم اجازه ولی یا قیم، منع امنیتی برای کشور، منافات با مصالح نظام و همچنین دستور مقام قضایی داشته باشد و افرادی که شامل آن می‎شوند اجازه نخواهند داشت از هیچکدام از مرزهای کشور به خارج سفر کنند.

در مطالبات مالی بر اساس ماده ۲ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی مصوب سال ۱۳۷۷ بفرد بدهکاری که طلب راپرداخت نکند ممنوع‌الخروج خواهد شد. در موارد دیگر به موضوع ممنوع‌ الخروجی زمانی که جرمی وجود داشته باشد رخ می‌دهد.

به عنوان مثال اگر فردی تحت تعقیب قرار گرفته و یا حکمی برای او صادر شده باشد، مثل شلاق یا زندان، باید دوران محکومیت خود را طی نماید تا رفع ممنوع الخروجی او صادر شود، در غیر این صورت تا زمان طی کردن حکم، ممنوع‌الخروج خواهد بود.

حتما بخوانید:  شرایط خروج خانم‌ها از کشور

استعلام ممنوع الخروجی با کد ملی

استعلام ممنوع الخروجی  گذرنامه با کد ملی یکی از سریع ترین روش‌ها جهت استعلام ممنوع الخروجی است. استعلام ممنوع الخروجی گذرنامه با کد ملی بدین صورت است که متقاضیان می توانند با مراجعه به سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و با وارد کردن کد ملی از وضعیت ممنوع اخروجی خود مطلع شوند.

نکته: سایتی که در بالا معرفی کردیم فقط ممنوع الخروجی‌های مربوط به پرونده‌های دوایر اجرای اسناد رسمی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور را استعلام می‌گیرد و شامل همه انواع ممنوع الخروجی‌ها نمی‌شود.

در ضمن با استفاده از اپلیکیشن کارپرداز می‌توانید به راحتی ممنوع الخروج بودنتان را از همین جا استعلام کنید:

 دانلود کارپرداز

 

استعلام ممنوع الخروجی مالیاتی

بدهکارانی که به موجب صدور حکم قطعی دادگاه یا صدور اجرائیه در اجرای ثبت سازمان ثبت اسناد و املاک، بدهی آن‌ها محرز شده به لحاظ مالیاتی ممنوع الخروج می‌باشند که استعلام ممنوع الخروجی مالیاتی هم از طریق استعلام تلفنی از ادراه گذرنامه و هم از طریق استعلام ممنوع الخروجی با کد ملی قابل انجام است.

شماره تلفن ممنوع الخروجی

با وجود طرح تازه استعلامی که اداره گذرنامه پیاده کرده است افرادی تمایل دارند از سرویس ممنوع الخروجی استعلام به روش دیگری از جمله سرویس استعلام تلفنی ممنوع الخروجی استفاده کنند. به همین دلیل اگر از این افراد راجع به سرویس استعلام تلفنی ممنوع الخروجی سوال کنید شماره تلفن ممنوع الخروجی ۹۰۹۹۰۷۱۶۱۳ را به شما معرفی خواهند کرد. استعلام تلفنی ممنوع الخروجی عموما مناسب کسانی است که در فرودگاه متوجه ممنوع الخروجی خود می‌شوند.

 

استعلام ممنوع الخروجی أنلاین

 

چک برگشتی ممنوع الخروجی

چک برگشتی ممنوع الخروجی در واقع ملاکی برای ممنوع الخروجی نمی‌باشد و بستگی به دارندگان چک و یا همان طلبکاران دارد. در واقع دارندگان چک برگشتی در صورت شکایت طلبکاران ممنوع الخروج خواهند شد و برهمین اساس چک برگشتی آنها با نام چک برگشتی ممنوع الخروجی شناخته می‌شود.

 

رفع ممنوع الخروجی

رفع ممنوع الخروجی می‌بایست با اطلاع از نوع ممنوع الخروجی و برطرف کردن آن انجام شود. به عنوان مثال شخصی که چک برگشتی ممنوع الخروجی دارد می‌بایست در جهت تسویه بدهی خود قدم بردارد و رضایت طلبکارن و دارندگان چک را جلب نماید.

به عنوان مثال سازمان هایی همچون بانک‌ها به این دلیل که قوانین خاصی دارند، مستقیم به اداره گذرنامه نامه می‌نویسند و حکم ممنوع‌الخروجی فرد را ابلاغ می‌کنند. اسامی ممنوع‌الخروجی‌ها طی نامه به دادستان اعلام و دادستان آنها را برای ممنوع الخروجی به اداره گذرنامه ابلاغ می‌کند.به طور کلی برای رفع ممنوع الخروجی با توجه به اینکه دادگستری مرجع تظلمات عمومی است افراد ممنوع الخروج  باید با مراجعه به دادگستری و یا مرجع صدور اجرائیه و اثبات حقانیت خود، ممنوع الخروجی را برطرف نمایند.

مراحل رفع ممنوع الخروجی در واقع منتهی به  گذراندن دوران مجازات و یا پرداخت بدهی فرد ممنوع الخروج می شود بدین ترتیب فرد با طی کردن مراحل رفع ممنوع الخروجی حکم ممنوع الخروج بودن خود را لغو خواهد کرد.

در مواردی همچون ارتکاب جرم، چک بلامحل، نپرداختن مهریه و مواردی از این دست، به درخواست شخص ذی‌نفع از مرجع قضایی با دستور مقام قضایی فرد خوانده ممنوع‌ الخروج می‌شود.

البته این اتفاق در صورتی رخ می‌دهد که شرایط لازم و مستندات برای محکومیت فرد کافی باشد. با این حال فرد بدهکار تنها با پرداخت بدهی و جلب رضایت شاکی خصوصی و عمومی مراحل رفع ممنوع الخروجی را پشت سر می گذارد.

بهترین روش برای اطلاع از جزییات ممنوع الخروجی، مراجعه مستقیم فرد به اداره گذرنامه و یا پلیس +۱۰ می‌باشد  ضمن اینکه اعضای خانواده فرد نیز نمی‌توانند برای استعلام شخص مورد نظر اقدام کنند مگر استفاده از وکیل دادگستری و یا دادن وکالت محضری و اداری به شخص دیگر. کسانی که در خارج از ایران هستند برای اطلاع از ممنوع الخروج بودن یا نبودن می‌توانند به اداره کنسولی سفارت خانه مراجعه نمایند.

 

مدت اعتبار ممنوع الخروجی هر فرد

ماده ۱۳۳ قانون آیین دادرسی کیفری با توجه به اهمیت و دلایل جرمی که از طرف شخص رخ می‌دهد، بیان می‌کند که دادگاه این اختیار را دارد تا قرار عدم خروج متهم یا مجرم از کشور را صادر کند.

مدت اعتبار این قرار ۶ ماه یکبار در نظر گرفته شده است.اما طبق صلاحدید دادگاه این قرار می تواند هر ۶ ماه یکبار به صورت مجدد تمدید شود.ضمن اینکه این قرار پس از ابلاغ طی ۲۰ روز در دادگاه تجدید نظر شهر مورد نظر ، قابل اعتراض است.

در صورتی که اعتراض نتیجه داشته باشد و دستور فسخ قرار صادر شود ، دادگاه بدوی مکلف است که موضوع را بلافاصله به مراجع مربوطه اطلاع بدهد تا سریعا نسبت به رفع ممنوع الخروجی افدام گردد.

 

 

مشترک
اعلان
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments