گرفتن پاسپورت برای اولین بار

صدور و تمدید گذرنامه: مدارک، شرایط و هزینه

( آخرین به روزرسانی : 19/08/13 )

گذرنامه یا پاسپورت(Paaaport) رسمی‌ترین مدرک شناسایی است که از جانب دولت‌ها جهت دادن مجوز خروج به شهروندانی که تابعیت سیاسی کشور مربوطه را دارند صادر می‌شود. بر اساس ماده ۱ قانون گذرنامه، گذرنامه سندی است که از طرف مقامات دارای صلاحیت مذکور در این قانون برای مسافرت اتباع ایران به خارج یا اقامت در خارج از کشور یا مسافرت از خارج به ایران داده می‌شود.

گذرنامه

 

هزینه صدور گذرنامه در سال ۹۷

هزینه صدور گذرنامه و گرفتن پاسپورت برای اولین بار و هزینه تمدید پاسپورت، در سال ۹۷ در مقایسه با سال ۹۶ با افزایش ۲۵ هزار تومانی روبرو بوده است. طبق تعرفه جدید، هزینه صدور گذرنامه و گرفتن پاسپورت برای اولین بار و هزینه تمدید گذرنامه در سال ۹۷ برای کلیه سنین مبلغ صد هزار تومان در نظر گرفته شده است. هزینه صدور گذرنامه در سال ۹۸ نیز تاکنون تغییری نکرده و همان صد هرارتومان می‌باشد.

 

 

مدارک لازم برای تمدید گذرنامه

اصلی‌ترین بخش کار صدور یا تعویض گذرنامه، تهیه مدارک لازم است. اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی برای متقاضیان، جزو نخستین مدارکدریافت پاسپورت محسوب می‌شود.

۱- تهیه فرم و پوشه گذرنامه از دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+۱۰) و یا مراکز پستی

۲- پرداخت فیش‌های بانکی مطابق جدول ذیل:

توجه: مبالغ زیر را حتما از طریق بانک واریز نموده و فیش آن را ارایه نمایید. واریز از طریق اینترنت یا عابربانک به هیچ عنوان مورد قبول نیست.

مدارک لازم برای صدور گذرنامه

۳- موارد مشترک میان بانوان و آقایان:

مدارکی که می‌بایست توسط کلیه متقاضیان ارائه گردد:

۳ الف) اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی و یا تاییدیه ثبت احوال برای کلیه متقاضیان

۳ ب) ارائه اصل آخرین پاسپورت و کپی ازصفحات ۲ و ۶ – افرادی که مقیم خارج می‌باشند باید کپی از کل صفحات پاسپورت ارائه نمایند.

۳ ج) سه (۳) قطعه عکس ۴*۶ جدید و رنگی با زمینه سفید به طوری که:

۶ ماه از تاریخ انداختن آن نگذشته باشد.
آقایان بدون کلاه و عینک و کراوات و زیور آلات به طوری که پیشانی و گوش‌ها مشخص باشند.
خانم‌ها با حجاب کامل بدون آرایش و زیورآلات، با استفاده از روسری و یا مقنعه ساده به طوری که گردی صورت مشخص باشد. (برای دختران بالای ۶ سال با حجاب کامل)
۳ د) افراد بالای ۱۵ سال می‌بایست شناسنامه عکسدار ارائه نمایند و افراد پایین ۱۵ سال می‌بایست گواهی اشتغال به تحصیل یا دفترچه بیمه و یا گذرنامه عکسدار ارائه نمایند.

۴- مواردمربوط به بانوان:

۴ الف) اجازه محضری برای بانوان متأهل از سوی همسر- فرزندان زیر ۱۸ سال از سوی پدر و یا قیم قانونی.

توجه: بانوان مقیم خارج , و اتباع خارجی احتیاج به اجازه محضری همسر ندارند همچنین اقامت با گذرنامه ایرانی قابل قبول است.

توجه: بانوانی که همسر آنها فوت نموده می‌بایست گواهی فوت همسر و یا شناسنامه باطل شده همسر و بانوان مطلقه می‌بایست کپی صفحات ۱ الی ۳ طلاقنامه را ارائه نمایند.

مدارک لازم برای صدور گذرنامه

۵- مواردمربوط به آقایان:

۵ الف) ارائه اصل و کپی کارت پایان خدمت یا معافیت و یا موافقت نامه سازمان وظیفه عمومی و یا کارت ضرورت و احتیاط.

تذکر: آقایان بالای ۵۰ سال احتیاج به ارایه کارت پایان خدمت ندارند.

۵ ب) آقایان دانشجو و یا دانش آموز برای خروج از کشور می‌بایست نامه از محل تحصیل خود دریافت و به سازمان وظیفه عمومی تحویل نمایند و پاسخ نامه‌ای را که متعاقبا به اداره گذرنامه تهرانپارس ارسال می‌گردد (نشانی در پایان همین صفحه) به دفاتر پلیس+۱۰ ارائه نمایند.

۵ ج) بازنشستگان نظامی که ۵ سال تمام از بازنشستگی آنها نگذشته است ارائه نامه از حفا یگان مربوطه و کسانی که ۵ سال از بازنشستگی آنها می‌گذرد ارایه اصل و کپی کارت کانون بازنشستگان الزامی است.

۶- چند نکته مهم:

۶ الف) برای متولدین خارج از کشور ارایه مدرک نحوه ورود لزومیت ندارد.

۶ ب) برای ابطال گذرنامه‌هایی که بیشتر از یکسال اعتبار دارند، ارائه نامه از اداره گذرنامه تهرانپارس (نشانی در پایان همین صفحه) الزامی است.

 

مدارک لازم برای تمدید گذرنامه دانشجويان

دانشجويان واجد شرايط طبق ضوابط وزارتخانه‌هاى علوم، تحقيقات و فناورى يا بهداشت و درمان و آموزش پزشكى از پرداخت هزينه گذرنامه معاف مى‌باشند. مدارك مورد نياز دانشجويان علاوه بر موارد عمومی گذرنامه به شرح ذيل مى‌باشد :

  • اصل ريز نمرات از شروع تحصيل تاكنون با مهر برجسته دانشگاه
  • برگ اشتغال به تحصيل از دفتر مشاور دانشجويان خارجى دانشگاه، (دانشجويان داراى كارت اقامت دائم و يا متولدين آمريكا از دفتر ثبت نام دانشگاه) با ذكر رشته و مقطع تحصيلي(كارشناسى، كارشناسى ارشد و يا دكترا) تاريخ شروع و اتمام تحصيلات، ممهور به مهر برجسته دانشگاه.
  •  اصل برگI-20 و I-94 معتبر(دانشجويان داراى كارت اقامت دائم تصوير دو طرف كارت اقامت را ارسال دارند.)
  •  تكميل فرم در خواست‌نامه تسهيلات دانشجوئى به همراه يك قطعه عكس
  •  تصوير مدرك مشخص بودن وضعيت نظام وظيفه عمومى(معافيت تحصيلى، كارت پايان خدمت، كارت معافيت دائم و غيره) دانشجويان داراى كارت اقامت دائم و يا متولدين آمريكا جهت دريافت معافيت تحصيلى

 

مدت زمان صدور گذرنامه

عموما مدت زمان صدور گذرنامه و یا تعویض آن بین یک یا دو هفته می‌باشد. لاکن اگر شخص، متقاضی تسریع مدت زمان صدور گذرنامه باشد می‌بایست مراحل ثبت نام را در یکی از دفاتر پلیس ۱۰+ انجام داده و با در دست داشتن مدارک به ادره  کل گذرنامه استان مراجعه نماید.

در موارد فوری و اورژانسی می‌شود گذرنامه فوری دریافت کرد. برای اینکه درباره آن بیشتر بدانید این مطلب را بخوانید.

حتما بخوانید:  صدور و تمدید گذرنامه فوری در سال 99

 

صدور گذرنامه

 

مدت اعتبار گذرنامه

براساس آخریت قوانین مربوط به گذرنامه، مدت اعتبار گذرنامه عادی از تاریخ صدور ۵ سال بوده  برای ۵ سال دیگر نیز قابلیت تمدید دارد. یکی از سوالهایی که عموما در رابطه با مدت اعتبار گذرنامه وجود دارد مربوط به دریافت ویزا است. مجتبی کریمی رئیس اداره گذرنامه در پاسخ به این سوال که اعتبار گذرنامه برای دریافت ویزا باید چقدر باشد، عنوان کرده که  در همه جای دنیا حداقل اعتبار پاسپورت برای ویزا باید ۶ ماه باشد و طبیعتا اتباع جمهوری اسلامی ایران نیز باید حداقل شش ماه تا پایان اعتبار گذرنامه شان باقی مانده باشد.

یعنی اگر می‌خواهید به جای مسافرت کنید در هنگام مسافرت (در وقت خروج از مرز هوایی ایران یا ورود به مرز هوایی کشور دیگر) باید گذرنامه شما حداقل ۶ ماه اعتبار داشته باشد.

البته در این مورد استثناهایی هم وجود دارد. این مطلب را بخوانید.

تمدید اعتبار پاسپورت

تمدید اعتبار پاسپورت تا پیش از پایان اعتبار آن برای تمامی اشخاصی که قصد خروج از کشور را دارند امری ضروری محسوب می‌شود. روند تمدید پاسپورت و مدارک لازم جهت تمدید و تعویض پاسپورت مشابه با تعویض پاسپورت می‌باشد. به این ترتیب که می‌بایست یک قطعه عکس ۶*۴ جدید که نهایتا ۶ ماه از تاریخ انداختن آن گذشته، به همراه مدارکی نظیر فرم گذرنامه و… را به عنوان مدارک لازم برای تمدید پاسپورت جهت تمدید اعتبار پاسپورت به همراه داشته باشید.

برای تمدید گذرنامه بانوان متاهل، اجازه محضری همسر لازم است.

 

استعلام اینترنتی گذرنامه

استعلام اینترنتی گذرنامه

با استفاده از استعلام اینترنتی گذرنامه و سرویس‌های پیامکی افراد می‌توانند بدون مراجعه حضوری به دفاتر پلیس ۱۰+ و صرف بواسطه استعلام اینترنتی، خدمات این مراکز را همچون دریافت  فرم گذرنامه اینترنتی،  پیگیری وضعیت صدور گذرنامه و… با استفاده از تلفن همراه در منازل خود انجام دهند. ضمن اینکه می‌توانید بدون استفاده از استعلام اینترنتی گذرنامه و فقط با شماره گیری #۱۱۰* و یا سیستم پیامکی ۱۱۰۰ پیگیری وضعیت صدور گذرنامه خود را انجام دهید.

گم شدن و تعویض پاسپورت در تهران

شهروندان تهرانی برای اعلام مفقودی و تعویض گذرنامه مخدوش و استعلام ممنوع الخروجی  باید به اداره گذرنامه تهران  واقع در خیابان مطهری، خیابان کوه نور مراجعه کنند.
گفتنی است افرادی که اعتبار گذرنامه آنها به اتمام رسیده و مفقود یا مخدوش گردیده است نیازی به اعلام فقدان نداشته و می‌توانند مستقیماً به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کنند.
شرایط گرفتن پاسپورت برای زنان متاهل
شرایط گرفتن پاسپورت برای زنان متاهل علاوه بر دربرگرفتن تمامی شرایط عمومی دریافت پاسپورت شامل اخذ رضایت همسر و به تعبیری مجوز رسمی همسر می‌شود. به جز در مواردی که اجازه خروج از کشور در عقدنامه به عنوان شرط ضمن عقد درج شده و یا بعد از عقد وکالتی بلاعزل مبنی بر خروج از شور را از همسر خود اخذ کرده باشد. البته این شرایط گرفتن پاسپورت برای زنان متاهل خارج از کشور متفاوت است. به این صورت که این بانوان نیازی به اجازه همسر خود جهت دریافت پاسپورت ندارند.

شرایط گرفتن پاسپورت برای زنان مطلقه

در حال حاضر شرایط گرفتن پاسپورت برای زنان مطلقه منوط به اجازه ولی قهری (پدر، جد پدری) می‌باشد. البته شرط اجازه ولی قهری فقط تا ۴۰ سالگی جزو شرایط گرفتن پاسپورت برای زنان مطلقه در نظر گرفته می‌شود. برای اطلاع یافتن از شرایط خروج خانم‌ها از کشور این مطلب را از دست ندهید.

مدراک مورد نیاز  پاسپورت برای دختران مجرد

مدارک مورد نیاز پاسپورت برای دختران مجرد مدارک عمومی دریافت گذرنامه می‌باشد به علاوه اینکه  اجازه پدر جزو شرایط گرفتن پاسپورت برای دختران مجرد محسوب نمی‌شود. سابق بر این دختران مجرد تا ۴۰ سالگی جهت خروج از کشور نیاز به اجازه ولی قهری خود داشتند ولیکن این مورد در حال حاضر جزو شرایط گرفتن پاسپورت برای دختران مجرد محسوب نمی‌شود و دختران مجرد بالای ۱۸ سال نیازی به اخذ اجازه والدین جهت خروج از کشور را ندارند.

مدارک لازم  برای پاسپورت کودکان

مدارک لازم برای پاسپورت کودکان و مدارک لازم برای پاسپورت نوزاد مشابه یکدیگر هستند. به این صورت که  گرفتن پاسپورت مجزا برای کودکان زیر ۱۸ سال و نوزادان الزامی نیست. این اشخاص می‌توانند مدارک مورد نیاز جهت تایید هویتی را ارائه داده و نام آن ها در گذرنامه یکی از افراد خانواده یا همراهان وی ثبت می گردد. در ذیل اطلاعات کامل تری در رابطه با مدارک لازم برای پاسپورت نوزاد و کودکان در اختیار شما قرار خواهیم داد:

در حالت معمول ولی قانونی کودک پدر اوست. در صورت نبود پدر، قیم قانونی کودک این اختیار را دارد. اگر مادر کودک به دنبال انجام کارهای اداری است باید از همسر خود وکالتنامه محضری داشته باشد تا بتواند به وکالت از همسرش این اجازه را صادر کند.

مدارک لازم برای پاسپورت کودکان و نوازادن

شناسنامه کودک و کپی شناسنامه (کودکان بالای ۱۵ سال باید شناسنامه عکسدار داشته باشند)
ارائه کارت شناسایی ملی برای کودکان بالای ۱۵ سال
۳ قطعه عکس پرسنلی ۴*۳ از کودک
دریافت فرم درخواست گذرنامه و پرکردن آن و ارائه تمام مدارک به دفتر پلیس  ۱۰+
دریافت دو عدد فیش و پرداخت به حساب اداره شهرداری و اداره گذرنامه (امکان پرداخت این مبالغ در دفتر پلیس  ۱۰+ از طریق کارتخوان نیز وجود دارد و این هزینه ها تنها برای دریافت پاسپورت نوزاد بوده و سایر هزینه‌های سفر از جمله عوارض خروج از کشور  و … در مراحل بعدی دریافت می‌شوند.
ارائه مدارک شخصی ولی و یا قیم جهت احراز هویت و دادن اجازه کتبی برای صدور پاسپورت نوزاد و کودک
ارائه مدارک شناسایی همراه کودک، برای مواردی که قرار است مشخصات کودک در پاسپورت فرد دیگری ثبت گردد. (لازم به ذکر است که شناسنامه همراه باید شناسنامه جدید جمهوری اسلامی باشد)
تکمیل پرسشنامه درج مشخصات همراهان در گذرنامه برای مواردی که قرار است مشخصات کودک در پاسپورت فرد دیگری ثبت گردد.

ساعت کاری اداره گذرنامه

ساعت کاری اداره گذرنامه با توجه به ایام سال متفاوت است. ولی در حالت عادی ساعت کاری اداره گذرنامه   از ۷٫۴۵ صبح تا ۱۶ است. این دفاتر در ایام اربعین تا ساعت ۲۰ مشغول به ارایه خدمات هستند.

 

نکات مهم:
۱- فتوکپی هایی که از مدارک تهیه و ارسال می گردد حتما در کاغذ A4 باشد و از برش آن خودداری شود.

۲- فرمها بصورت کامل تکمیل شود. در صورت نقص مدارک و یا امضاء نکردن پرسشنامه ها، همه مدارک بدون اقدام برگشت داده خواهد شد.

۳- تصویر مدارک هویتی مانند شناسنامه و کارت پایان خدمت/معافیت در صورتی به جای اصل آنها قابل پذیرش خواهد بود که از طریق وزارت امور خارجه در تهران (ساختمان شماره ۳، اداره گذرنامه و روادید) و یا یکی از دفاتر نمایندگی وزارت خارجه در شهرهای شیراز، تبریز و مشهد و ساری و … برای این نمایندگی نمابر(فاکس) گردد.

۴- تجدید گذرنامه دانشجویانی که دارای مجوز برخورداری از تسهیلات دانشجویی باشند رایگان صورت می گیرد.

۵- کلیه پرسشنامه ها و درخواستهای مربوط به صدور گذرنامه فرد زیر ۱۸ سال سن باید توسط پدر و یا قیم قانونی وی امضاء شوند.

۶- بانوان ایرانی متقاضی تغییر محل اقامت که با مرد خارجی ازدواج نموده اند نیازی به ارایه مجوز شوهر ندارند.

۷- چنانچه شوهر بانوی متقاضی تغییر محل اقامت فوت شده باشد ارایه اصل گواهی فوت شوهر و یا شناسنامه حاوی ثبت فوت الزامی است.

۸- چنانچه بانوی متقاضی تغییر محل اقامت مطلقه باشد ارایه اصل سند طلاق و یا شناسنامه حاوی ثبت طلاق الزامی است. بدیهی است تغییر محل اقامت و صدور مجوز خروج فرزندان زیر ۱۸ سال سن منوط به ارایه مجوز رسمی پدر یا حکم صادره از سوی دادگاه ذیصلاح ایران می باشد.

مشترک
اعلان
guest
4 نظرات
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رای
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
رویا بختیاری
رویا بختیاری
5 سال قبل

ایا برای تمدید گذرنامه اجازه همسر لازمه؟

مونا صادقی
مدیر
5 سال قبل

بله، اجازه محضری همسر برای تمدید گذرنامه لازم است.

ناهید ملکی
ناهید ملکی
5 سال قبل

پدر فرزند من ایرانی نیست، من میتونم براش پاسپورت ایرانی بگیرم؟

مونا صادقی
مدیر
5 سال قبل
پاسخ به  ناهید ملکی

بچه هایی که پدر غيرايراني دارند، نمي توانند شناسنامه و يا گذرنامه ايراني داشته باشند و براي مسافرت به ایران باید ویزا بگیرند.اما شما میتوانید تقاضا کنید نام فرزندتون داخل شناسنامه شما ثبت شود.