حداقل اعتبار گذرنامه برای خروج از کشور

مدت اعتبار گذرنامه برای سفر به ترکیه

( آخرین به روزرسانی : 22/09/03 )

مدت اعتبار گذرنامه چقدر باید باشد؟

اینها چندتا از سوال‌هایی است که از شما دریافت کرده‌ایم:

  • مدت اعتبار گذرنامه برای سفر به ترکیه چقدر است؟
  • مدت اعتبار گذرنامه برای سفر به عراق چقدر است؟
  • مدت اعتبار گذرنامه برای سفر به ارمنستان چطور؟
  • مدت اعتبار گذرنامه برای سفر به گرجستان چه مدت است؟

در جواب به این سوال باید گفت که در دنیا یک قاعده کلی وجود دارد و آن قاعده این است که هنگام ورود به مرز هر کشوری گذرنامه شما باید ۶ ماه اعتبار داشته باشد. پس بهتر است اگر هنگام مسافرت اعتبار گذرنامه شما کمتر از ۶ ماه است زودتر دست به کار شوید و آن را تمدید کنید.

البته گاهی به صورت توافقی بعضی کشورها تخفیف‌های کوچکی می‌دهند. مثلا ترکیه مدت‌ها بود که پاسپورت ایرانی‌ها را هنگام ورود با ۵ ماه اعتبار هم قبول می‌کرد. ولی روی این‌ها نمی‌شود حساب چندانی باز کرد و اگر می‌خواهید خیالتان راحت باشد از همان قاعده کلی پیروی کنید.

حتما بخوانید:  صدور، تمدید و تعویض گذرنامه (راهنمای کامل)

ارزش پاسپورت ترکیه

از اول ژانویهٔ ۲۰۱۷، دارندگان پاسپورت ترکیه‌ می‌توانند از ۱۰۵ کشور بدون نیاز به ویزا یا با دریافت ویزا در بدو ورود بازدید کنند. ارزش پاسپورت ترکیه از این نظر،  در رتبه ۵۲ فهرست هنلی قرار دارد.

سفر به ترکیه

 

اعتبار گذرنامه ایرانی

سوالات دیگری هم دریافت کردیم درباره اینکه اعتبار گذرنامه ایرانی چقدر است؟ قبل از جواب به این سوال باید ببینیم اصلا اعتبار گذرنامه چطور سنجیده می‌شود. به طور کلی اعتبار گذرنامه هر کشوری را بر اساس امکان دسترسی بدون ویزا به کشورهای دیگر می‌سنجند. کشورهایی وجود دارند که با پاسپورت آنها بدون نیاز به ویزا به بیشتر نقاط دنیا می‌شود سفر کرد. این پاسپورت‌ها بسیار معتبرند.

در حال اعتبار گذرنامه ایرانی تا اندازه‌ای ست که با داشتن آن می‌توان بدون ویزا به ۴۸ کشور جهان سفر کرد. طبق آخرین گزارش «موسسه هنلی پاسپورت ایندکس» در حال اعتبار گذرنامه ایرانی و رتبه آن در سطح جهان با امکان دسترسی بدون ویزا به ۴۸ کشور دنیا، ۹۲ از ۱۰۰ است.

 

حداقل اعتبار گذرنامه برای خروج از کشور

حداقل اعتبار گذرنامه برای خروج از کشور ۶ ماه در نظر گرفته شده است. البته از نقطه نظر پلیس گذرنامه تا زمانیکه اعتبار داشته باشد، معتبر است، اما باید قوانین کشور مقصد را نیز در نظر گرفت. به عنوان مثال حداقل اعتبار خروج از کشور اگرچه ۶ ماه در نظر گرفته شده، ولی برای ورود به خاک کشوری مثل آمریکا پاسپورت شخص می‌بایست حداقل ۷ ماه اعتبار داشته باشد. بنابراین بهتر است حداقل اعتبار گذرنامه برای خروج از کشور ۷ ماه در نظر گرفته شود، تا با قوانین چنین کشورهایی هم منطبق باشد.

 

چه کسانی نمی‌توانند گذرنامه دریافت کنند؟

  • کسانی که در داخل و یا خارج از کشور سوءپیشینه دارند.
  • افرادی که به هر دلیلی از طرف مقامات قضایی حق خروج از کشور را ندارند.
  • افرادی که خروج آنها از ایران بنا به تشخیص مقامات قضایی مخالف مصالح جمهوری اسلامی ایران باشد.
  • کسانی که بدهی مالیاتی و اجرای دادگستری و ثبت اسناد باشند ممکن است اجازه خروج از کشور را نداشته باشند.
مشترک
اعلان
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments