استعلام ممنوع الخروجی با کد ملی

استعلام ممنوع الخروجی با کد ملی

( آخرین به روزرسانی : 21/08/28 )

استعلام ممنوع الخروجی  گذرنامه با کد ملی یکی از سریع ترین روش‌ها جهت استعلام ممنوع الخروجی است. استعلام ممنوع الخروجی گذرنامه با کد ملی بدین صورت است که متقاضیان می توانند با مراجعه به سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و با وارد کردن کد ملی از وضعیت ممنوع اخروجی خود مطلع شوند.

برای اینکه همه چیز را درباره ممنوع‌الخروجی بدانید این مطلب را بخوانید و اگر ممنوع الخروج هستید ببنید مراحل رفع ممنوع الخروجی چه هستند.

در ضمن با استفاده از اپلیکیشن کارپرداز می‌توانید به راحتی ممنوع الخروج بودنتان را از همین جا استعلام کنید:

 دانلود کارپرداز

استعلام ممنوع الخروجی مالیاتی

استعلام ممنوع الخروجی مالیاتی در واقع مربوط به شرایط ممنوع الخروجی بدهکاران مالیاتی می باشد. یکی از ساده ترین روش های استعلام ممنوع الخروجی مالیاتی شهروندان ساکن پایتخت مراجعه به اداره گذرنامه تهرانپارس واقع در میدان پروین می‌باشد. چرا که لیست افراد ممنوع خروج هر روز توسط پلیس به روز می‌شود ضمن اینکه افراد خارج شده از این لیست نیز به صورت روزانه قابل استعلام هستند.

اگر می‌خواهید ممنوع الخروجی را به صورت اینتنرتی استعلام کنید باید بدانید که این کار با مراجعه به سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور امکان پذیر است. البته این سایت فقط ممنوع‌الخروجی‌های مالیاتی را استعلام می‌کند و اگر علت ممنوع‌الخروجی شما چیزی غیر از بحث مالیات باشد این سامانه برای شما کارایی نخواهد داشت.

استعلام ممنوع الخروجی

 

رفع ممنوع الخروجی

صدور حکم ممنوع‌الخروجی دلایل مختلفی مانند بدهی مالیاتی (حداقل ۵۰۰ میلیون تومان)، عدم اجازه ولی یا قیم، منع امنیتی برای کشور، منافات با مصالح نظام و همچنین دستور مقام قضایی دارد و افرادی که شامل آن می‎شوند اجازه نخواهند داشت از هیچکدام از مرزهای کشور به خارج سفر کنند.

 

حتما بخوانید:  پرداخت اینترنتی عوارض خروج از کشور

در مواقعی در بحث چک یا به دلیل تحت تعقیب بودن فرد و یا جنبه کیفری چک است که این حکم صادر می‌شود. در حال حاضر این شرایط نهادهایی مثل بانک‌ها و  وزارت دارایی در صورت ارایه تسهیلات و وام، افراد را ممنوع‌الخروج می‌کنند.

طبق قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی، بدهکاری که طلب را نپردازد ممنوع‌الخروج خواهد شد. در موارد دیگر بحث ممنوع‌الخروجی زمانی به وجود می‌آید که جرمی اتفاق بیفتد. به عنوان مثال اگر فردی تحت تعقیب قرار گرفته و یا حکمی برای آن صادر شده باشد، تا زمانی که دوره مجازاتش را طی نکند ممنوع‌الخروج خواهد بود.

البته در تمام این موارد با رفع موانع و گذراندن دوران مجازات و یا پرداخت بدهی، حکم ممنوع‌الخروجی فرد لغو خواهد شد.  البته بانک‌ها به  دلیل  قوانین خاصی که دارند،به طور مستقیم به اداره گذرنامه نامه می‌نویسند و حکم ممنوع‌الخروجی فرد را ابلاغ می‌کنند.

اسامی ممنوع‌الخروجی‌ها طی نامه به دادستان اعلام و دادستان آنها را برای ممنوع‌الخروج شدن به اداره گذرنامه ابلاغ می‌کند، به درخواست شخص ذی‌نفع از مرجع قضایی با دستور مقام قضایی فرد خوانده ممنوع‌الخروج می‌شود. البته این اتفاق در صورتی رخ می‌دهد که شرایط لازم و مستندات برای محکومیت فرد کافی باشد.

مدت اعتبار ممنوع الخروجی هر فرد اینجا بخوانید:

حتما بخوانید:  استعلام ممنوع الخروجی: ساده‌ترین روش‌ها

به هر ترتیب رفع ممنوع الخروجی باید بااطلاع از نوع ممنوع الخروجی و برطرف کردن آن انجام شود. مثلا کسی که چک برگشتی ممنوع الخروجی دارد می‌بایست در جهت تسویه بدهی خود قدم بردارد و رضایت طلبکارن و دارندگان چک را جلب کند.

به طور کلی برای رفع ممنوع الخروجی با توجه به اینکه دادگستری مرجع تظلمات عمومی است افراد ممنوع الخروج  باید با مراجعه به دادگستری و یا مرجع صدور اجرائیه و اثبات حقانیت خود، ممنوع الخروجی را برطرف نمایند.

بهترین روش برای اطلاع از جزییات ممنوع الخروجی، مراجعه مستقیم فرد به اداره گذرنامه و یا پلیس +۱۰ می‌باشد  ضمن اینکه اعضای خانواده فرد نیز نمی‌توانند برای استعلام شخص مورد نظر اقدام کنند مگر استفاده از وکیل دادگستری و یا دادن وکالت محضری و اداری به شخص دیگر. کسانی که در خارج از ایران هستند برای اطلاع از ممنوع الخروج بودن یا نبودن می‌توانند به اداره کنسولی سفارت خانه مراجعه نمایند.

 

قرار منع خروج مانعی برای فرار متهم

حکم ممنوع الخروجی گاهی به دلیل بدهی افراد به اشخاص یا دولت و یا ضایع شدن حقوق افراد صادر می‌شود. منع خروج از کشور به صورت قرار صادر می‌شود و هدف از آن جلوگیری از فرار متهم و دسترسی آسان به او می‌باشد. با این وجود، برای حفظ حقوق شهروندان، امکان اعتراض به این قرار در قوانین پیش‌بینی شده است.

در  شرایط ممنوع الخروجی اگر از متهم رفع اتهام شود و بیم مدعی خصوصی یا دولت بر فرار مجرم از بین به رود این حکم لغو خواهد شد .

ممنوع الخروجی

 

دلایل ممنوع الخروجی چیست؟

دلایل ممنوع الخروجی عبارتند از بدهی مالیاتی (حداقل ۵۰۰ میلیون تومان)، عدم اجازه ولی یا قیم، منع امنیتی برای کشور، منافات با مصالح نظام و همچنین دستور مقام قضایی داشته باشد و افرادی که شامل آن می‎شوند اجازه نخواهند داشت از هیچکدام از مرزهای کشور به خارج سفر کنند.

مشترک
اعلان
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments