استعلام کد ملی آنلاین

استعلام کد ملی برای سازمان‌ها و ارگان‌ها

استعلام کد ملی یک از مرسوم ترین روش ها برای شناخت افراد از روی کد ملی و شماره ملی در تمامی مراکز دولتی و شرکت ها و سازمان ها می باشد.

در سال های اخیر با توجه به ضرورت وجود کد ملی و استعلام کد ملی در شروع هر کار و ثبت نامی سامانه درگاه ملی خدمات هوشمند جهت استعلام الکترونیکی هویت و یا همان استعلام کد ملی راه اندازی شده است.

البته باید توجه داشته باشید که درگاه ملی خدمات دولت هوشمند برای استفاده افراد شخصی نیست و به منظور استفاده سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی راه‌اندازی شده است و سازمان‌های ذی‌صلاح برای استعلام گرفتن کد ملی اشخاص نیاز به ثبت نامه رسمی در این سامانه دارند.

بدیهی است که با استعلام کد ملی فرد تمامی اطلاعات هویتی و شخصی فرد از قبیل شماره تلفن، سال تولد، محل تولد و ... و به طور کلی سوابق، گذشته و حال حاضر فرد محرز خواهد شد.

برای استعلام مشخصات کد ملی، سازمان‌ها و ارگان‌ها می‌توانند به این آدرس به درگاه ملی خدمات دولت هوشمند مراجعه کنند.

[irp posts="1315" name="هزینه صدور کارت ملی هوشمند"]

جالب است بدانیم در واقع شماره 10 رقمی کد ملی از سمت چپ سه رقم کد شهرستان محل صدور شناسنامه ، شش رقم بعدی کد منحصر به فرد برای فرد دارنده شناسنامه در شهرستان محل صدرو و رقم آخر آن هم یک رقم کنترل است که از روی 9 رقم سمت چپ بدست می آید.

بنابراین با توجه به کد ملی و استعلام کد ملی علاوه بر کد منحصر به فرد و اختصاصی هر فرد کد شهرستان محل تولد و متعاقبا شهر محل تولد فرد نیز مشخص خواهد شد.

یکی از راحت‌ترین راه‌ها برای استعلام کد ملی استفاده از اپلیکیشن کارپرداز است. با دانلود این اپ از همینجا می‌توانید کد ملی خودتان و دیگران را استعلام بگیرید:

 دانلود کارپرداز

 

اگر به دنبال پیدا کردن شماره افراد از روی کد ملی هستید باید بدانید این امر امکان پذیر نیست اما امکان پیدا کردن نام از روی شماره موبایل و یا پیدا کردن شماره با ورود نام در برخی نرم افزار ها وجود دارد:

پيدا كردن اسم افراد با شماره موبايل

پيدا كردن شماره تلفن همراه با اسم

استعلام کد ملی برای افراد عادی

شما به عنوان یک فرد عادی اگر می‌خواهید کد ملی کسی را استعلام بگیرید باید بدانید که به جزییات و اطلاعات شخصی فرد موردنظر دسترسی پیدا نخواهید کرد و این کار فقط برای مراجع ذی‌صلاح امکان پذیر است.

با این حال اگر کد ملی شخصی را در اختیار دارید می‌توانید با استفاده از آن دو چیز را استعلام کنید: یکی آنکه اصلا این کد ملی معتبر هست یا نه و دیگری آنکه صاحب این کد ملی صادره از کدام شهرستان و کدام استان است.

برای شناخت افراد از روی کد ملی می‌توانید از سامانه استعلام آنلاین کد ملی استفاده کنید.

استعلام آنلاین کد ملی

دریافت شماره شناسنامه افراد

دریافت شماره شناسنامه افراد از طریق کد ملی فرد امکان پذیر است. علاوه بر این، عکس این موضوع یعنی گرفتن کد ملی از طریق شماره شماسنامه نیز قابل انجام است. البته شماره ملی و شماره شناسنامه متولدین سال 1368 به بعد یکسان می‌باشد. برای گرفتن کد ملی از طریق شماره شناسنامه و دریافت شماره سریال شناسنامه از طریق کد ملی می‌توانید با تلفن گویای ثبت احوال تماس بگیرید.

دریافت شماره شناسنامه افراد

سامانه دریافت کد ملی متوفی

استعلام کد ملی شخص متوفی عموما برای مسائلی همچون انحصار وراثت حائز اهمیت است. و وراث نیز بابت همین مساله نیاز به اطلاع از کد ملی شخص متوقی دارند. این اشخاص می‌توانند جهت دریافت کد ملی شخص متوفی به سامانه دریافت کد ملی متوفی مربوطه مراجعه فرمایند.

دریافت کد ملی از طریق پیامک

دریافت کد ملی از طریق پیامک صحت ندارد. چرا که امکان سوء استفاده از آن وجود دارد. در نظر داشته باشید تمامی امور حتی روزمره مشروط به وجود کد ملی شخص می‌باشد. بنابراین دسترسی ساده و به ویژه دریافت کد ملی از طریق پیامک منطقی نمی‌باشد.

گرفتن کد ملی از طریق نام و نام خانوادگی

گرفتن کد ملی از طریق نام و نام خانوادگی به سادگی امکان پذیر نیست چرا که اطلاعات شناسنامه‌ای و کد ملی افراد فقط در اختیار ثبت احوال است و به راحتی در اختیار اشخاص متفرقه قرار نمی‌گیرد. پس این امکان برای اشخاص عادی وجود ندارد مگر اینکه مسئله‌ای قانونی در میان باشد.

در این صورت شما باید به نیروی انتظامی مراجعه کرده و پس از ثبت شکایت و پذیرفته شدن آن از طریق اداره آگاهی، بواسطه نامه مرقوم شده از جانب کلانتری گرفتن کد ملی از طریق نام و نام خانوادگی از ثبت احوال برای شما ممکن خواهد شد.

گرفتن کد ملی از طریق نام و نام خانوادگی

نحوه دریافت کد ملی با تلفن گویای ثبت احوال

ابوترابی سخنگوی ثبت احوال کشور اعلام کرده است کسانی که کد ملی خود را به دلیل مفقودی کارت ملی فراموش کرده‌اند و یا هنوز به علت دریافت نکردن کارت ملی،  از کد ملی خود مطلع نیستند می‌توانند با تلفن گویای  02166707131  تماس گرفته و کدملی خود را دریافت کنند.

فرمول بدست آوردن کد ملی

فرمول بدست آوردن کد ملی در حقیقت الگوریتمی از مشخصات محل تولد شما یعنی شهر و استان محل تولد و شماره‌ای است که ثبت احوال برای شما در نظر می‌گیرد. بنابراین فرمول بدست آوردن کد ملی همان کد استان و شهر محل صدور کارت ملی شما است.