آلوده ترین مناطق تهران

آلودگی هوای تهران هم اکنون

( آخرین به روزرسانی : 19/08/13 )

آلودگی هوای تهران

متاسفانه یکی از معضلات اصلی و حال حاضر کشور موضوع آلودگی هوا است. یکی از موضوعات مهم مدیریت شهری پایتخت هم بحث آلودگی هوای تهران است. به طوری که در ماه های سرد سال به ویژه فصل پاییز بیشتر از هر فصل دیگر شاهد آلودگی هوای تهران و وضعیت جوی ناسالم هستیم که گاها این وضعیت منجر به تعطیلی مدارس و حتی شرکت‌ها می‌شود.

متاسفانه جمله «عمیق نفس نکشید» جزو جملات متداول به هنگام زندگی در پایتخت و در فصل پاییز شده است.  در حال حاضر تهران با جمعیت ثابت بیش از هشت میلیون نفری خود ، بیست و هشتمین کلان‎شهر پرجمعیت جهان بوده، و با در نظر گرفتن شاخص آلودگی هوای تهران،  این شهر در رده سی و ششمین شهر آلوده جهان قرار گرفته است.

آلودگی هوای تهران

 

نقشه آلودگی هوای تهران

نقشه آلودگی هوای تهران در واقع نمایانگر شاخص کیفیت هوای مناطق مختلف تهران به ویژه آلوده ترین مناطق تهران می باشد. چنانچه شخص شما و یا افراد خانواده در گروه حساس و آسیب پذیر هستید می‌توانید بواسطه نقشه آلودگی هوای تهران و رویت آلوده ترین مناطق تهران از تردد غیر ضروری به این مناطق اجتناب کنید.

دستگاه های سنجش آلاینده‌ها نشان می‌دهد آلودگی هوای تهران امروز در چه وضعی است. در واقع شما می‌توانید ببینید وضعیت آلودگی در همین لحظه و میانگین وضعیت در ۲۴ ساعته گذشته چگونه بوده است. آلودگی هوای تهران امروز در مناطق مختلف متفاوت است که می‌توانید مشاهده کنید. وضعیت آلودگی هوا با شاخصی عدد بیان می‌شود که از یک استاندارد بین‌المللی پیروی می‌کند.

 

حتما بخوانید:  آخرین مطالعات درباره آلودگی هوا چه می‌گوید؟

اگر نمره شاخص بین صفر تا ۵۰ باشد، کیفیت هوا «پاک» اعلام می‌شود. اگر این نمره ۵۱ تا ۱۰۰ باشد، در ایران از چنین وضعیتی به‌عنوان هوای «سالم» یاد می‌شود و در استانداردهای مبنای بین‌المللی «متوسط» خوانده می‌شود.

نقشه آلودگی هوای تهران

همچنین در صورتی که شاخص کیفیت هوا با افزایش آلاینده‌ها به عددی بین  ۱۰۱ تا ۱۵۰ برسد، وضعیت هوا «ناسالم برای گروه‌های حساس» خواهد بود و در زمانی که این عدد بین ۱۵۱ تا ۲۰۰ باشد، هوای شهر «ناسالم برای عموم شهروندان» اعلام می‌شود. تجاوز نمره شاخص کیفیت هوا از ۲۰۰ تا حداکثر ۳۰۰ با عنوان «بسیار ناسالم» شناخته می‌شود و در صورتی که این عدد از ۳۰۰ فراتر رود، در دنیا با عنوان «پرخطر» و در ایران با اصطلاح «خطرناک» به شهروندان اعلام می‌شود.

 

آلوده‌ترین مناطق تهران

آمار شاخص آلاینده‌های شهر تهران نشان می‌دهد رتبه‌های اول و دوم آلوده‌ترین مناطق تهران مربوط به دو منطقه‌ جنوبی این شهر است. منطقه‌ ۲۰ که جنوبی‌ترین منطقه تهران محسوب می‌شود همان شهر ری معروف است. این منطقه که شاید بیشتر آن را با حرم حضرت عبدالعظیم بشناسید، به سبب آب و هوای نسبتا خشک و نیمه‌صحرایی، عدم وجود جنگل طبیعی و وجود صنایع بسیار از جمله پالایشگاه تهران توانسته لقب آلوده‌ترین منطقه‌ی تهران را به دست آورد.

مطالب مرتبط: وضعیت آلودگی هوای اصفهان را از اینجا و وضعیت هوای اهواز را از اینجا ببینید. شهروندان مشهدی برای مشاهده وضعیت هوای مشهد اینجا کلیک کنند.

ساکنین منطقه ۲۰ و ۱۵ شهر تهران که در جنوب شهر قرار دارند، آلوده‌ترین هوا را نسبت به سایر مناطق تنفس می‌کنند. منطقه‌ی ۱۵ تهران که رتبه‌ی دوم آلودگی بین مناطق تهران را دارد و از مهم‌ترین بخش‌های آن می‌توان به شهرک افسریه اشاره کرد، طی سال‌های اخیر افزایش جمعیت قابل‌توجهی را تجربه کرده و حتی جزو مناطق پررونق در خرید و فروش مسکن به شمار می‌آید، که این افزایش جمعیت در افزایش شاخص‌های آلایندگی‌اش بی‌تاثیر نبوده است.

شاخص آلودگی هوای تهران

از دو منطقه‌ی جنوبی که بگذریم، رتبه‌‌ سوم آلوده‌ترین مناطق تهران به منطقه‌ ۱۱ تعلق دارد. منطقه‌ یازده که یکی از قدیمی‌ترین مناطق تهران محسوب می‌شود، مراکز مهم سیاسی مانند بیت رهبری، نهاد ریاست جمهوری، شورای نگهبان، شورای عالی امنیت و سازمان بازرسی کل کشور را در خود جای داده است. علاوه بر این نهادها، سفارتخانه‌های چند کشور مانند ایتالیا و فرانسه نیز در این منطقه قرار دارد. وجود بازارهای تخصصی و مراکز مهم دانشگاهی مانند دانشگاه تربیت معلم و دانشگاه علامه طباطبایی نیز بر حجم بالای تردد در این منطقه افزوده و سبب شده رتبه‌ سوم آلودگی مناطق تهران را از آن خود کند.

اپیلیکیشن کیفیت هوای تهران

اپیلیکیشن کیفیت هوای تهران به صورت لحظه‌ای شما را در جریان کیفیت هوای تهران قرار می‌دهد. برای دانلود رایگان اپیلیکیشن کیفیت هوای تهران می‌توانید به صفحه کارپرداز مراجعه کنید. بدون شک در وضعیت کنونی و شرایط آب و هوا آگاهی روزانه و حتی لحظه‌ای از شاخص آلودگی هوای تهران امری ضروری به نظر می‌رسد. وضعیت اکنون آب و هوای تهران را در اپلیکیشن کارپرداز از همینجا ببینید:

 دانلود کارپرداز

ضمن اینکه اپلیکیشن کیفیت هوای تهران علاوه بر اطلاع لحظه ای از وضعیت و میزان آلودگی امکان پیش بینی آلودگی هوای تهران را نیز فراهم کرده است. با پیش بینی آلودگی هوای تهران می‌توانید هم رفت و آمد و تردد را برای خودتان بررسی و مدیریت کنید و هم در شرایط ناسالم و خطرناک با استفاده از وسایل نقلیه عمومی یا اجتناب از عبور و مرور به پاک‌تر شدن تهران کمک کنید.

 

مشترک
اعلان
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments