چک تا چه زمانی اعتبار دارد؟

دسته چک تا چند سال اعتبار دارد

( آخرین به روزرسانی : 21/02/15 )

در پاسخ به این سوال که دسته چک تا چه زمان اعتبار دارد باید به نوع چک توجه داشت. با این حال به طور کلی حداکثر اعتبار چک از تاریخ صدور سه سال است. البته با توجه به طرح جایگزینی چک های الکترونیکی تاریخ انقضاء چک های قدیمی تا پایان اردیبهشت ماه ۹۷ بوده است.

حتما بخوانید:  قانون جدید چک دقیقا چه می‌گوید؟

در حال حاضر چک‌های قدیمی به دلیل راه‌اندازی سامانه صیاد اعتبار خودر را از دست داده‌اند. سامانه صیاد در پایان شهریور ماه سال ۹۶ تحت عنوان سامانه صدور یکپارچه چک با هدف متمرکزسازی درخواست‌های دسته‌ چک، امکان اعتبارسنجی صاحبان حساب و امضا، جلوگیری از عدم اصدور دسته چک به افراد فاقد صلاحیت و بدسابقه و همچنین اختصاص شناسه منحصر به فرد به هر برگ چک، توسط بانک مرکزی، راه‌اندازی شد. بدین ترتیب بانک‌ها به سامانه متصل شدند تا متقاضیان نیز بتوانند همزمان دسته چک‌های خود را تغییر داده و به دسته چک‌های صیادی تبدیل کنند.

به هرحال طبق گفته‌های بهرام کلوری، رئیس شعبه یکی از بانک‌ها چک‌های قدیمی تا آخرین برگ دارای اعتبار است و صاحبان دسته‌چک‌های قدیمی می‌توانند از آن استفاده کنند. با وجود این، اگر خواهان دریافت دسته‌چک‌های صیادی هستید، می‌توانید به شعب بانکی مراجعه کنید و دسته‌چک‌های قدیمی خود را تحویل دهید و دسته‌چک صیادی دریافت کنید.

 

چک تا چه زمان اعتبار دارد؟

در پاسخ به این پرسش که یک چک تا چه زمان اعتبار دارد باید گفت جهت مطالبه چک به صورت قانونی و اقدام علیه صادر کننده چک تاریخ انقضا وجود ندارد و خواهان (ذی‌نفع) هر زمانی که بخواهد می‌تواند از طریق قانونی اقدام کند.

اعتبار دسته چک

 

چه کسانی می‌پرسند «چک چند سال اعتبار دارد»؟

این سوال که چک تا چند سال اعتبار دارد عموما توسط اشخاصی که چک تاریخ گذشته وصول نشده دارند پرسیده می‌شود. یعنی کسانی که برای ضمانت یا امور دیگری به کسانی چک داده‌اند و سال‌هاست که چک آنها در همان محل باقی مانده است. همان طور که در پاسخ به سوال قبل هم گفته شد دارندگان چک علی رغم موضوع تاریخ انقضا چک می‌توانند به صورت قانونی جهت دریاقت حقوق خود اقدام کنند. به عبارتی چک های برگشتی مشمول مرور زمان نمی‌شوند.

بنابراین اگر برای ضمانت وام، امور بانکی و هر کار دیگری چکی دست کسی دارید بهتر است هر زمانی که ممکن بود برای باز پس گرفتن آن اقدام کنید.

 

ویژگی دسته چک های جدید( چک صیاد)

  • کاهش تنش اعتباری و افزایش قدرت نظارت بر فرایند صدور چک هاست
  • اختصاص شکاره شناسه منحصربه‌فرد به هر برگه چک
  • تسهیل امکان پیگیری هر برگ چک به‌صورت مجزا در سراسر کشور
  • استعلام اعتبار صاحبان حساب و صاحبان امضاء
  • استعلام به ازای هر دسته‌چک  درخواستی
  • حذف قدرت شعب در صدور دسته‌چک و جلوگیری از چاپ دسته‌چک برای افراد فاقد صلاحیت و دارای سوءپیشینه
  • اختصاص بارکد دوبعدی به هر برگ چک بانکی که حاوی اطلاعات برگ چک و صاحبان حساب است
  • تسهیل و سرعت بخشیدن به خواندن مکانیزه اقلام اطلاعاتی و استعلام برگ چک
  • قابلیت چاپ دسته‌چک توسط چاپگرهای متنوع
  • ایجاد یک بانک اطلاعاتی یکپارچه و مدرن از وضعیت اختصاص دسته‌چک‌های موجود در کشور
  • مشخصات امنیتی چک صیاد
  • طراحی کلیه نقوش چکه‌ای صیاد به‌صورت خطی و با استفاده از نرم‌افزارهای امنیتی به‌صورتی که هر خط حامل اطلاعات مربوط به رنگ خود است
  • در نمونه‌های جعلی خطوط از ترکیب نقاط رنگی تشکیل شده‌اند و به‌راحتی به‌وسیله ذره‌بین قابل تشخیص اند
  • استفاده از تصویر سه‌بعدی نشان و عبارت چاپخانه دولتی ایران در مقابل نور قابل رویت است
  • چاپ شماره زنجیره‌ها با استفاده از مرکب مشکی فلورسنت که تحت تابش نور ماوراءبنفش به رنگ سبز تیره دیده می‌شود
  • استفاده از مواد حساس نسبت به مواد شیمیایی در فرایند ساخت کاغذ این چک‌ها به‌طوری‌که در صورت تماس با مواد شیمیایی از خود واکنش نشان داده و تغییر رنگ می‌دهد
  • استفاده از الیاف فلورسنتی که در سطح کاغذ پراکنده شده‌اند، این الیاف زیر نور ماوراءبنفش در چهار رنگ سبز، زرد، قرمز و آبی قابل مشاهده‌اند.
مشترک
اعلان
guest
5 نظرات
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رای
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
Saeed kangarlo
Saeed kangarlo
1 سال قبل

چک امانت دسته کسی داشته باشیم امضا شده ولی سفید و اون شخص از برگرداندن اون چک خودداری میکنه چ کاری باید انجام بدیم الان پنج ساله دستشه

اکبر
اکبر
5 سال قبل

باسلام از سال ۹۳ مبلغ بیست و یک میلیون وهفتصد هزار تومان از شخصی چک بدون تاریخ دارم بابت فروش کالا فاکتور هم دارم الان میخوام اقدام کنم تاریخ کی باید بزنم ؟ اگه تاریخ ۹۳ بزنم مشگل نداره؟

مونا صادقی
مدیر
5 سال قبل
پاسخ به  اکبر

سلام
جهت مطالبه چک به صورت قانونی و اقدام علیه صادر کننده چک تاریخ انقضا وجود ندارد و خواهان (ذی‌نفع) هر زمانی که بخواهد می‌تواند از طریق قانونی اقدام کند.

مشتری
مشتری
5 سال قبل

با سلام چکی رابه تاریخ ۹۷/۰۸/۱۵دروجه شرکت لیزینگی خودرو صادر کرده ام ولی تا این لحظه با وجود تکمیل بودن مبلغ چک تا این لحظه چک پاس نشده چه باید بکنم
ممنون

Siavash Rahmani
Siavash Rahmani
5 سال قبل
پاسخ به  مشتری

بهتر است از کسی که چک را در وجه‌ش کشیده‌اید یا آن نمایندگی پیگیری کنید تا برداشت کنند. اگر هم اصراری ندارید که حسابتان زودتر خالی شود کمی صبر کنید تا ببینید خودشان کی برداشت می‌کنند 🙂 به هر حال شما که پول را در حسابتان دارید. عجله شما برای چیست؟