رفع سوء اثر چک

راهنمای جامع رفع سوءاثر چک

( آخرین به روزرسانی : 19/08/13 )

طبق آخرین بخشنامه بانک مرکزی، رفع سوء اثر چک از طریق روش‌های زیر امکان پذیر است:

رفع سوءاثر چک از طریق تامین موجودی

متقاضی مبلغ کسری موجودی را به سپرده جاری خود واريز کرده و بانک پس از رفع برگشت چک و پرداخت مبلغ آن به ذی‌نفع، نسبت به رفع سوء اثر از سابقه چک برگشتی مشتری اقدام می‌کند.

 

ارائه لاشه چک برگشی

مشتری لاشه چک برگشتی را به بانک ارائه و بانک در قبال آن به وی رسيد تحويل می‌دهند.

 

ارائه رضايت‌نامه محضری ذی‌نفع چک به بانک

در صورت عدم امکان ارائه لاشه چک برگشتی به بانک بر اثر مفقود شدن، به سرقت رفتن و سوختن، ذی‌نفع چک می‌تواند با اعلام رضایت در دفترخانه اسناد رسمی، مجوز رفع سوء اثر چک و ابطال آن را صادر کند.

 

واريز مبلغ چک به سپرده قرض‌الحسنه جاری و مسدود کردن آن به مدت ۲۴ ماه

در صورتی که حساب جاری شخص نزد شعبه باز بوده و ارائه لاشه چک و يا رضايت‌نامه محضری صاحب چک به بانک امکان‌پذير نباشد، مشتری می‌تواند با واريز مبلغ کسری موجودی به سپرده جاری خود، درخواست مسدود شدن وجه را براي پرداخت چک برگشتی تا زمان تعيين تکليف چک برگشتی و يا حداکثر به مدت ۲۴ ماه، به شعبه افتتاح کننده ارائه کند، در اين شرايط شعبه موظف است ظرف پنج روز کاری، طی نامه‌ای، تامين وجه چک را به اطلاع شخص طلبکار جهت مراجعه به بانک و دريافت وجه چک، برساند.

مراکز رفع سوء اثر

ارائه حکم قضایی مبنی بر رفع سوء اثر از چک برگشتی

یکی دیگر از روش‌های رفع سوء اثر چک ارائه حکم قضایی از مراجع ذی‌ربط به بانک است. برای اینکار باید به دادگاه یا مراجع قضایی ثابت کنید که چک شما بی‌جهت برگشت خورده بوده است و یا اکنون دلیلی برای عدم رضایت طلبکار چک شما وجود ندارد.

 

رفع سوء اثر بر اثر گذشت سنوات به صورت خودکار

مدت نگهداری سوابق چک‌های برگشتی در سامانه اطلاعاتی بانک مرکزی ۷ سال است. و این به آن معنی است که در صورت عدم اقدام مشتری نسبت به رفع سوءاثر از چک برگشتی از طریق روش‌های ذکر شده در بالا، تمام چک های برگشتی پس از گذشت هفت سال از صدور گواهی عدم پرداخت خود به خود رفع سوء اثر خواهد شد.

 

مراکز رفع سوء اثر

با وجود قوانین مشخص و مدون بانک مرکزی راجع به رفع سوء اثر چک تبلیغات متعددی راجع به مراکز رفع سوءاثر از چک‌‌های برگشتی صورت گرفته است که اغلب مورد تایید بانک‌ها نیست. بنابراین اگر با چنین تبلیغاتی مواجه شدید بهتر است قبل از مراجعه، از معتبر بودن آنها اطمینان حاصل کنید.

یکی از مراکز رفع سوء اثر قانونی سامانه چک برگشتی و رفع سوء اثر سداد است. این مرکز رفع سوء اثر چک شامل سه سیستم است. به این صورت که دریافت تاییدیه چک برگشتی با ثبت چک برگشتی در سیستم آغاز می‌شود، پس از آن به منظور بررسی صحت اطلاعات وارد شده، این اطلاعات توسط کاربر ارشد بررسی و تایید می‌‌گردد. سرانجام این اطلاعات به بانک مرکزی ارسال و نتیجه به سیستم اعلام می‌‌شود.

مشترک
اعلان
guest
2 نظرات
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رای
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
عزیزی
عزیزی
5 سال قبل

بعد از رفع سو اثر بلافاصله میشه دست چک گرفت؟

مونا صادقی
مدیر
5 سال قبل
پاسخ به  عزیزی