یارانه 98

راهنمای کامل جدا کردن یارانه و تغییر حساب سرپرست خانوار

( آخرین به روزرسانی : 21/08/23 )

مراحل تغییر حساب سرپرست خانوار برای دریافت یارانه

این روزها یکی از پرسش های اصلی یارانه بگیران در ارتباط با موضوع جدا کردن یارانه و مراحل تغییر حساب سرپرست خانوار  در سامانه ثبت نام یارانه برای دریافت یارانه است. البته همانطور که شاید شما هم بدانید برای اینکار باید به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کرد و استفاده از سامانه ثبت نام یارانه مناسب این کار نیست. توجه داشته باشید برای این کار رعایت چند نکته و همراه داشتن  تعدادی مدارک ضروری است.

درخواست جدا کردن حساب یارانه و طی کردن مراحل تغییر حساب سرپرست خانوار برای دریافت یارانه عمدتا به دلیل ازدواج، طلاق، تولد و یا فوت در خانواده‌ها اتفاق می‌افتد.

اگر بالای ۱۸ سال هستید و یا به خانه بخت رفته‌اید  شرایط جداکردن یارانه برای شما از جانب سازمان هدفمندی یارانه‌ها فراهم است.  هر کدام از این موارد شرایط و قوانینی دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

 

جدا کردن یارانه از والدین پس از ازدواج

نحوه تغییر شماره حساب سرپرست خانوار و ثبت نام یارانه زوج های جوان در میان افرادی که به تازگی ازدواج کرده‌اند به این صورت است که همسر به عنوان سرپرست خانوار باید به همراه اصل شناسنامه، اصل کارت ملی، اصل شناسنامه و اصل کارت ملی والدین زوج و اصل و کپی عقدنامه از طریق دفاتر پلیس۱۰+ تقاضای جدا کردن یارانه‌اش را از سرپرستی پدر و حساب او کند.

 

جدا کردن یارانه پس از طلاق

 

جدا کردن یارانه پس از طلاق

بعد از طلاق گرفتن مشکل دیگری که اکثر زوجین با آن مواجه می شوند، انتقال یارانه است. . افراد مطلقه نیز برای طی کردن مراحل تغییر حساب سرپرست خانوار برای دریافت یارانه، باید به همراه شناسنامه، کارت ملی، سند طلاق و کپی تمامی مدارک به دفاتر پلیس ۱۰+ مراجعه و جهت درخواست سرپرستی جدید برای خودشان اقدام کنند. به این منظور متقاضی باید حساب یارانه جدایی برای خود در یکی از بانک‌ها ایجاد کند تا پرداخت یارانه از این پس به خود او انجام شود.

به علاوه زوج‌هایی که از یکدیگر جدا شده‌اند در صورت عدم توافق بر سر یارانه باید از طریق فرمانداری شهر خود اقدام کنند.

مدارک مورد نیاز جدا کردن یارانه پس از طلاق:

  • شناسنامه
  • کارت ملی
  • سند طلاق
  • کپی تمامی مدارک

 

جدا کردن یارانه

 

تغییر شماره حساب در صورت فوت سرپرست خانوار

نحوه تغییر شماره حساب سرپرست خانوار در صورت فوت سرپرست به این صورت است که باید مادر و فرزندان سرپرست فوت شده با اصل شناسنامه و کارت ملی، کپی مدارک شناسایی، کارت ملی سرپرست قبلی و گواهی فوت او به مراکز پلیس+ ۱۰ مراجعه کرده و شماره حساب مادر را با سرپرست فوت شده تعویض کنند. البته در چنین شرایطی فرزند ارشد هم می‌تواند با طی کردن مراحل اعلام شده جایگزین سرپرست خانوار شود.

 

تغییر حساب یارانه خانوارهای بدسرپرست

نحوه تغییر شماره حساب سرپرست و انتقال یارانه در مورد خانوار های بدسرپرست هم توسط پلیس ۱۰+ انجام می‌گیرد. البته در این موارد و همینطور تغییر در کفالت، حضانت و … افراد باید ابتدا به مرکز فرمانداری استان مربوطه مراجعه و همراه با نامه رسمی فرمانداری به پلیس +۱۰ مراجعه کنند.

خانواده‌ها در صورت وجود شرایط ذیل می توانند سرپرست خود را تغییر دهند:

  • اگر سرپرست خانواده بیشتر از ۳ ماه مفقود شده باشد.
  • سرپرست دارای بیماری‌های روحی و روانی باشد.
  • در صورت زندان بودن سرپرست خانواده
  • سرپرست خانواده در خارج از ایران زندگی کند.
  • سرپرست خانواده اعتیاد داشته باشد.
  •  سرپرست خانواده فوت کرده باشد.

 

زمان مناسب برای تغییر حساب سرپرست

طی کردن مراحل تغییر حساب سرپرست خانوار برای دریافت یارانه بین یک تا دو ماه زمان می‌برد. توجه داشته باشید خانوار‌ها برای دریافت یارانه و از دست ندادن فرصت برای ماه بعد باید بین دهم تا بیستم هر ماه این موضوع را پیگیری کنند.

توجه داشته باشید مراحل جدا کردن یارانه بین ۱-۲ ماه طول می‌کشد. بهتر است برای اینکه یک ماه کمتر یارانه خود را از دست بدهید در بازه زمانی ۱۰ام تا ۲۰ام هر ماه برای جدا کردن یارانه اقدام کنید.

 

تاخیر در پرداخت یارانه

البته هستند افرادی که چند ماه از تقاضای جدا کردن یارانه آنها گذشته ولی هنوز مبلغی دریافت نکرده و پیگیری‌های آنها نیز از سوی سازمان هدفمندی به سرانجامی نرسیده است؛ همانطور که یارانه متولدین سال ۹۷ با تاخیر چند ماه واریز شد امکان واریز یارانه افرادی که اقدام به تغییر سرپرست خانوار خود کرده‌اند در آینده وجود دارد. البته در شرایطی که این خانوار‌ها قید واریز یارانه‌های معوق که از یک ماه تا چند ماه است را بزنند تا شاید بتوانند یارانه خود را جدا کنند.

 

استعلام واریز یارانه

متداول‌ترین راه برای استعلام واریز یارانه مراجعه به  سایت refahi.ir است. البته برای استعلام واریز یارانه می‌توانید از بانکی که در آن حساب  یارانه دارید هم کمک بگیرید. اغلب بانک‌ها  سامانه‌ای را جهت پیگیری یارانه و استعلام یارانه راه‌اندازی کرده‌اند.

بیشتر بانک‌های عامل که مبلغ یارانه نقدی از طریق آن‌ها به‌حساب سرپرست خانوار واریزشده برای اطلاع‌رسانی در این خصوص اقداماتی انجام داده‌اند:

  • بانک اقتصاد نوین

افرادی که بانک اقتصاد نوین را به‌عنوان بانک عامل خود انتخاب کرده‌اند  جهت اطلاع از مبالغ مذكور مي‌توانند از طريق اينترنت بانك، تلفن‌بانک و يا مراجعه به شعب اقدام نمايند.

ضمن مركز ۲۴ ساعته ارتباط نوين با شماره ۴۸۰۳۱۰۰۰ آماده هرگونه پاسخ گوئی به مشتريان بانك هست.

  • بانک صادرات

افرادی که  می‌خواهند از واریز وجه به حساب‌هایشان در این بانک اطمینان حاصل کنند می‌توانند از طریق دستگاه خودپرداز بانک اقدام نمایند.

  • بانک سپه

بانک سپه سامانه‌ای را در این راستا تعریف کرده است.

برای استعلام واریز یارانه  حسابتان در بانک سپه اینجا کلیک کنید

  • بانک سرمایه

شماره پیامکی ۳۰۰۰۸۸۷۷ بانک سرمایه برای این منظور آماده‌شده همچنین می‌توانید با ورود به سایت بانک از آخرین اطلاعات در این خصوص مطلع شوید.

  • بانک کشاورزی

این بانک سامانه‌ای را در جهت اطلاع‌رسانی  هدفمند کردن یارانه‌ها آماده کرده که برای ورود به آن می‌توانید اینجا کلیک کنید

  • بانک ملی

برای اطلاع از وضعیت واریز وجه به‌حساب بانک ملی خود می‌توانید با شماره ۰۲۱۶۴۱۴  تماس بگیرید و ضمن اعلام شماره ملی و شماره زنجیره شناسنامه سرپرست خانوار از واریز وجه اطمینان حاصل کنید.

اگر حساب یارانه شما متعلق به  در سایر بانک‌ها است می‌توانید  با مراجعه حضوری به شعب و یا از طریق تلفن‌بانک، اینترنت بانک و دستگاه نای خودپرداز از واریز وجه به‌حساب نای خود مطلع شوید.

 

مشترک
اعلان
guest
1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رای
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
M
M
9 ماه قبل

سلام
بخوایم برای جدا کردن سرپرست خانواده بعد طلاق اقدام کنیم، یک یا چند ماه که طول میکشه حسابمون رو جدا کنیم،این مدت یارانه به حسابمون واربز نمیشه؟و بعداین مدت نمیشه این چند ماه که پول واریز نشده رو اقدام کنیم بگیریم؟؟