مشمولان دریافت سبد کالا این خبر را بخوانند

( آخرین به روزرسانی : 19/08/13 )

طبق اخبار رسیده واریز بسته حمایت غذایی به مبلغ ۲۰۰ هزار تومان از امروز آغاز می‌شود. این بسته حمایت غذایی قرار است به‌حساب مشمولان دریافت سبد کالا یعنی افرادی که حقوق دریافتی آن‌ها زیر ۳ میلیون تومان است، واریز شود.

طبق صحبت‌های هفته گذشته وزیر تعاون، همه کارگران مشمول قانون کار و شاغلانی که حق بیمه تامین اجتماعی پرداخت می‌کنند در صورتی که حقوق ماهیانه آن‌ها زیر سه میلیون تومان بوده و عضوی از خانواده‌ آن‌ها نیز سبد حمایتی دریافت نکرده باشد، از امروز بسته حمایتی می‌گیرند.

 

اخبار بیشتر: مقدار سبد کالا برای هر خانوار چقدر است؟

آقای شریعتمداری در صحبت‌های اخیرشان اعلام کردند بیمه‌گذارانی که حقوق و دستمزدشان را از بخش غیردولتی دریافت می‌کنند هم ‌بسته حمایت غذایی دریافت خواهند کرد.

همچنین پس از واریز وجوه بیمه‌شدگان تامین اجتماعی، کارگرانی که هیچ سابقه بیمه‌ای ندارند و درآمدشان زیر سه میلیون تومان است یا از طریق بانک‌های اطلاعاتی موجود شناسایی می‌شوند و یا این افراد با مراجعه به مراکز بهزیستی در لیست مشمولان دریافت بسته حمایتی قرار خواهند گرفت. در لیست مشمولان دریافتی سبد حمایت غذایی نام کارگران ساختمانی، کارگران فصلی، قالیباف ها و همه کارگران واحدهای صنعتی پس از بیمه‌شدگان تامین اجتماعی در نظر گرفته‌شده است.

اخبار مرتبط: توضیحات جدید درباره جاماندگان بسته حمایتی

 

توزیع بسته‌های حمایت غذایی

به دنبال مصوبه آبان ماه امسال دولت و در راستای اجرای طرح حمایت غذایی از گروه‌های کم‌درآمد جامعه و پرداخت کمک جبرانی دولت، موضوع توزیع بسته‌های حمایت غذایی و اعطای کمک‌های جبرانی دولت به کارمندان مطرح شد. بعداز این موضوع اولین بسته حمایت غذایی در آبان ماه ۹۷ و در بین افرادی که در فشار بیش‌تری هستند توزیع شد و این روند تا پایان سال در چند نوبت تکرار خواهد شد.

توزیع بسته‌های حمایت غذایی

ایتجا بخوانید: چگونه بفهمیم سبد کالا به ما تعلق میگیرد

توزیع بسته‌های حمایت غذایی و کمک‌های جبرانی دولت، در دو فاز کالایی و نقدی مطرح شد؛ به این نحو که در ابتدا فاز کالایی اجرا شد و تمام دهک‌های پایین و تحت پوشش‌ نهاده‌ای حمایتی الویت پیدا کردند. بر این اساس هر خانوار یک نفره تا پنج نفره از رقمی بین ۱۰۰ هزار تا ۳۰۰ هزار تومان بهره‌مند شدند و با استفاده از این بسته حمایتی نقدی، اقلام و مایحتاج موردنیاز خود را تهیه کردند. فاز دوم کمک‌های جبرانی دولت، پرداخت نقدی بود که طبق آن واریز وجوه بسته حمایتی در کنار حقوق کارکنان دولت انجام گرفت.

بر اساس طرح حمایت غذایی از خانوارهای کم‌درآمد، مشمولان بهره‌مندی از مزایای این بسته خانوارهایی هستند که تحت پوشش و پشت نوبتی‌های کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی، خانوارهای تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران و خانوارهای کم‌درآمد با دریافتی و درآمد ماهانه کمتر از سه میلیون تومان که توسط وزارت کار شناسایی شده و یا به تایید سازمان بهزیستی و کمیته امداد رسیده باشند.

ضمن اینکه بیمه‌شدگان اجباری، اختیاری، حرف و مشاغل آزاد و مقرری‌بگیران بیمه بیکاری مشمول دریافت این بسته هستند که باید از فروردین تا مهر ۹۷ شاغل بوده و حق بیمه خود را پرداخت کرده باشند.

در این بسته حمایتی، برای خانوار‌های یک نفره ۱۰۰ هزار، دو نفره ۱۵۰ هزار، سه نفره ۲۰۰ هزار، چهار نفره ۲۵۰ هزار و پنج نفره به بالا ۳۰۰ هزار تومان درنظر گرفته شده است. در صورتی که مبلغ حمایتی تا پایان روز ۳۰ دی ۹۷ پرداخت نشود، مشمولین می توانند از روز یکم بهمن، با ارسال پیام به #۴*۴* پاسخ خود را دریافت کنند. ‏ یا اینکه با شماره تماس ۱۴۲۰ تماس بگیرند.

  طیق صحبت های دولت نیمی از مردم کشور مشمول دریافت بسته حمایتی هستند. اما پرداخت این بسته در سال آینده  و ادامه آن بستگی به منابع و بودجه سال ۹۸ دارد. بودجه این طرح در مرحله اول ۳ هزار میلیارد تومان بود.

منبع: انتخاب نیوز

 

همچنین بر اساس مصوبه پرداخت کمک جبرانی دولت، همه کارکنان رسمی و پیمانی کشوری و لشکری، کارکنان قراردادی و شرکتی و مستمری بگیران صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری، بازنشستگان شرکت فولاد و سایر صندوق‌ها که مجموع پرداختی آن‌ها کمتر از ۳ خواهند کرد؛ و سازمان برنامه و بودجه مجوز واریز کمک جبرانی را به حساب‌های حقوق را دارد.

اخیرا موضوع کمک‌های جبرانی و بسته‌های حمایت غذایی به دلیل تاخیر به وجود آمده در پرداخت به گروه‌های کم‌درآمد و ضعیف کارگری، از طرف فعالان و پیشکسوتان کارگری و کارشناسان حوزه کار مورد بحث و نقد قرار گرفت.

 انتقاد از طرح توزیع سبد کالا

عضو هیات رئیسه کانون عالی بازنشستگان کارگری، بسته حمایتی ۲۰۰ هزارتومانی را یک مُسکن مقطعی می‌داند که دردی از معیشت کارگران و بازنشستگان دوا نمی‌کند.

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی بر این عقیده بود که اگر بن خواربار و حق مسکن کارگران افزایش پیدا کند، کارگران دیگر نیازی به کمک‌های جبرانی نقدی و سبدکالای دولت نخواهند داشت.

یک عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار به دولت پیشنهاد کرده بود که به جای دادن سبد کالا به خانوارهای کارگری، مبلغی را به‌عنوان کمک خرجی به‌حساب یارانه کارگران واریز کند.

یکی دیگر از کارشناسان اقتصادی اعتقاد دارد که هدف دولت از پرداخت کمک جبرانی، حفظ معیشت خانوارها در شرایط فعلی اقتصاد است و توزیع سبد کالا راهکار مناسبی برای حمایت از اقشار محروم و کم‌درآمد نیست.

منابع واریز امروز وجوه بسته حمایت غذایی به حساب‌های کارگران از سوی سازمان برنامه و بودجه تامین اعتبار شده است. بنابر اعلام سازمان برنامه و بودجه کشور دلیل طولانی شدن بررسی‌ آمار بیمه‌پردازان سازمان تامین اجتماعی تعیین خانوارهایی با درآمد کمتر از سه میلیون تومان در ماه مربوط به پراکندگی کارگاه‌های مختلفی است که بیمه‌پردازان در آن‌ها مشغول به کار هستند.

با این ‌حال با توجه اعلام وزیر کار در مورد توزیع سبد کالای کارگران از این هفته، بیش از ۱۳ میلیون کارگر ایرانی مشمول قانون کار و بیمه‌شده تامین اجتماعی وجوه بسته‌های حمایتی را دریافت می‌کنند.

 

مشترک
اعلان
guest
2 نظرات
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رای
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
مهدی
مهدی
5 سال قبل

بیست درصد حقوق افزایش یابد و از طرفی پانزده درصد مالیات اینها با این تورم سیصد درصدی چه نقشه ای برای ما کشیدند

محمد راستگو
محمد راستگو
5 سال قبل

با سلام در طول این مدت بعداز انقلاب هر ساله چند درصدی به حقوق اضافه می شود و در مقابل سود جویان با درصد بیشتری به نرخ خدمات اضافه میکنم(یعنی اینکه ی قدم دولت بر میدارد دوقدم آنها)که اگر این روند ادامه پیدا کنه روز به روز قدرت دولت کمتر خواهد‌شد.پس باید این روند به سمت معکوس سوقداد و هرسال درصدی از حقوق ودیگرچیز ها که اضافه شده کسر کند تا تمامی پایه ها بروز های اول برگردد.