حذف سود سپرده روزشمار از امروز

( آخرین به روزرسانی : 19/08/13 )

طبق تصمیم شورای پول و اعتبار حذف سود سپرده روزشمار از امروز  اجرایی می‌شود. طبق این تصمیم  از ۱ بهمن ۹۷ پرداخت سود سپرده‌های عادی از  روزشمار به ماه شمار تبدیل خواهد شد.

با توجه به بخشنامه اول دی‌ماه بانک مرکزی، از امروز بانک‌ها اجازه پرداخت سود روزشمار به سپرده‌های کوتاه‌مدت ندارند و ملزم به حذف سود سپرده روزشمار  و رعایت ضوابط جدید را برای پرداخت سود به این سپرده‌ها هستند.

بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار بعدازاین، معیار پرداخت سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری عادی از روزشمار به ماه شمار تغییر می‌کند. ضمن اینکه حداکثر نرخ سود علی‌الحساب برای سپرده‌های کوتاه‌مدت عادی، سالانه ۱۰ درصد در نظر گرفته شده است.

کاهش فعالیت‌های سفته‌بازی مهم‌ترین هدف اعضای شورای پول و اعتبار در تصویب این طرح بوده است؛ بانک مرکزی معتقد است این طرح منافع خیلی از سوداگران را به خطر خواهد انداخت.

طبق بخشنامه سودی بانک مرکزی سود سپرده‌های کوتاه‌مدت تنها در صورتی به‌حساب سپرده‌گذار واریز خواهد شد که برداشتی در طول ماه از این حساب در انجام‌نشده باشد.

 

مبنای محاسبه سود سپرده

پیش از این حتی در صورت واریز و برداشت به حساب‌های کوتاه‌مدت، بانک‌ها سود روزشمار را انتهای هرماه به‌حساب سپرده‌گذاران پرداخت می‌کردند ولی تأکید تصمیم اخیر شورای پول و اعتبار و بخشنامه بانک مرکزی، در نظر گرفتن حداقل مبلغ مانده‌حساب در یک ماه برای محاسبه سود آن است.

طبق بخشنامه ابلاغی، بانکدارها در صورت تخلف در پرداخت سود به سپرده‌های کوتاه‌مدت باید منتظر برخورد جدی بانک مرکزی باشند.

بر اساس بخشنامه تصویب‌شده بانک مرکزی علاوه بر رصد عملکرد شبکه بانکی در این خصوص، نحوه عمل شرکت‌های پشتیبانی فناوری اطلاعات بانک‌ها و موسسات اعتباری را نیززیرنظر خواهد داشت و در صورت مشاهده و کشف هرگونه مغایرت یا هرگونه اقدامی که منجر به کتمان یا غیرواقعی جلوه دادن رویدادهای مالی شود، متخلفین در فهرست افراد فاقد صلاحیت لازم برای همکاری با شبکه بانکی کشور قرار می‌گیرند.

بخشنامه حذف سود سپرده روزشمار  توسط حمیدرضا غنی‌آبادی و محمد خدایاری در اداره کل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پول‌شویی و اداره مطالعات و مقررات بانکی امضا شده و به بانک‌ها ابلاغ شده است.

 

مشترک
اعلان
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments