قیمت بنزین

قیمت بنزین ۵ هزار تومان شود و مابه‌التفاوت آن در قالب یارانه پرداخت شود

( آخرین به روزرسانی : 19/08/13 )

مسعود خوانساری در نشست بررسی یارانه‌ها در همایش بررسی حکمرانی در رابطه با تخصیص سهمیه سوخت به فرد به‌جای وسایل نقلیه گفت: در حال حاضر دهک دهم ۲۳ برابر دهک اول از یارانه بنزین سود می‌برد اما اگر قرار باشد سهمیه سوخت به خودروها به‌جای فرد داده شود، غیرعادلانه خواهد بود. ما هم در اتاق بازرگانی این طرح را بررسی کرده و به دولت اعلام کردیم تا از اجرای این کار جلوگیری شود.

نظر اتاق بازرگانی این است که قیمت بنزین ۵ هزار تومان باشد و مابه‌التفاوت آن در قالب یارانه پرداخت شود.

رییس اتاق بازرگانی تهران بابیان اینکه رشد اقتصادی کشور در دهه ۹۰ منفی بوده و تنها در سال ۹۵ رشد اقتصادی مثبت داشته‌ایم ادامه داد: باید ببینیم که با اجرای روش فعلی یارانه ها و قیمت بنزین قرار است به چه هدفی دست‌یابیم.

اخبار مرتبط: آخرین خبرها از سهمیه بندی بنزین

 

اشتغال زایی از طریق صرفه‌جویی در مصرف سوخت

مسعود خوانساری در خصوص شدت نیازمان برای اشتغال‌زایی گفت: دو راه سرمایه گذاری داخلی و خارجی در همه کشورها وجود دارد اما در ایران سرمایه‌گذار خارجی وارد کشور نمی‌شود. در بخش سرمایه‌گذاری داخلی هم بانک‌ها توان لازم برای حمایت از بخش خصوصی را ندارند، بنابراین در حال حاضر تنها راهی که برای سرمایه‌گذاری باقی می‌ماند از محل صرفه جویی در مصرف سوخت است که درآمد آن را برای سرمایه‌گذاری در بخش صنعت و ایجاد اشتغال هزینه کنیم.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران افزود: سال گذشته رئیس موسسه رده‌بندی جهانی فریزر به ایران آمد و  طی صحبت هایی که انجام شد گفت چرا شما به دنبال جذب سرمایه خارجی هستید، الویت شما باید جلوگیری از خروج فزاینده سرمایه از کشور باشد. همچنین رئیس این موسسه بابیان اینکه ایرانی‌های خارج از کشور سرمایه‌دارترین مهاجران خارجی هستند، به ما اعلام کرد که به دنبال جذب سرمایه آن‌ها به‌عنوان اولویت دوم خود باشید. اولویت سوم را هم برای سرمایه‌گذاری خارجی قرار دهید. ما بررسی و مشاهده کردیم که اظهارات وی کاملا دقیق است.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود در ایران سالانه ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه بنزین پرداخت شود، درحالی‌که هر خط متروی تهران با ۷ هزار میلیارد تومان ساخته خواهد شد، بنابراین با این رقم بالای یارانه بنزین می‌توانیم ظرف دو تا سه سال کل خطوط متروی تهران را تکمیل و اتوبوس‌رانی شهر را نوسازی کنیم..

به گفته این فعال بخش خصوصی، هفته‌ای نیست که ۱۰ تا ۵۰ شرکت بزرگ کشور تعطیل نشوند، روزی نیست که صدها کارگر بیکار نشوند،  سال گذشته از ۱۵۰۰ شرکت پیمانکاری نفتی ۸۰۰ شرکت تعطیل شده‌اند.

در اروپا روزانه یک کیلومتر پیاده روی به‌طور میانگین از سوی هر فرد برای رسیدن به ایستگاه حمل و نقل عمومی انجام می‌شود اما در ایران این اتفاق رخ نمی‌دهد وی ادامه داد: در ایران روزانه ۹۰ میلیون لیتر بنزین سوزانده می‌شود، نیمی از خانوارهای ما خودرو یا موتورسیکلت دارند و بنزین بی‌رویه مصرف می‌شود  و علاوه بر اینکه مردم رغبتی به استفاده از حمل و نقل عمومی ندارند به همین دلیل این روزها شاهد اضافه وزن و بیماری‌های مرتبط با نبود تحرک هستیم.

خوانساری افزود: پیشنهاد مشخص ما در اتاق بازرگانی در خصوص مصرف سوخت این است که  قیمت بنزین ۵ هزار تومان باشد و مابه‌التفاوت ۴ هزار تومان در قالب یارانه نقدی پرداخت شود.

با این قیمت بنزین مصرف سوخت و حامل‌های انرژی کاهش‌یافته و بخشی از تولیدات مازاد بنزین و گازوئیل را نیز می‌توانیم به همه کشورهای همسایه که خواهان هستند، صادر کنیم.

طبق بررسی‌های ما در این روش ۵ دهک بالای جامعه متضرر شده و ۵ دهک پایین جامعه منتفع می‌شوند، این عادلانه‌ترین روشی است که می‌شود در بخش مصرف سوخت انجام داد، علاوه بر این دولت باید متعهد شود اگر قیمت نفت کاهش یابد، رقم یارانه نقدی را کاهش و اگر قیمت جهانی نفت افزایش یافت، متقابلا یارانه نقدی را افزایش دهد.

 

مشترک
اعلان
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments