بیمه سربازی

شرایط خرید بیمه سربازی و افزودن به سابقه بیمه در سال ۱۴۰۱

( آخرین به روزرسانی : 22/04/20 )

یکی از تاثیرگذارترین مراحل زندگی هر مردی خدمت سربازی است. دغدغه اصلی دوران خدمت سربازی مشکلات مالی برای سربازان و حقوق و مستمری سربازی و درنهایتا بیمه دوران خدمت  است.

مهم‌ترین پرسش در این شرایط این است که آیا  خدمت سربازی در بازنشستگی منظور می شود یا خیر؟

البته ممکن است  برای برخی سربازان موضوع و بیمه خدمت اهمیتی نداشته باشد ولی در مقابل بسیاری از سربازهای وظیفه ترجیح می دهند بعد از اتمام خدمت در یکی از شرکت های دولتی یا خصوصی مشغول شوند؛ بنابراین اینکه بیمه سربازی در بازنشستگی منظور شود اهمیت زیادی برایشان دارد.

در نظر داشته باشید محاسبه بیمه دو ساله خدمت سربازی در جهت تسریع روند بازنشستگی است. اگر خدمت سربازی جزو سوابق کاری و رسیدن سریعتر به دوران بازنشستگی محسوب نشود، ممکن است در بسیاری از موارد باعث مایوس شدن جوانان شود. در ادامه به شرایط خرید بیمه سربازی در سال ۱۴۰۱ می‌پردازیم:

 

آیا بیمه سربازی جزو سوابق بیمه بازنشستگی محسوب می‌شود؟

بیمه سربازی در انتهای دوران خدمت در هر شغل یا حرفه ای که باشید جزو بیمه بازنشستگی بوده و به عنوان سوابق کاری منظور می شود. البته شخص باید به جز سابقه بیمه سربازی در بیمه تامین اجتماعی سابقه بیمه دیگری هم داشته باشد و به مدت مشخصی حق بیمه پرداخت کرده باشد .

یعنی افرادی که به جز دو سال خدمت حق بیمه دیگری برای آنها پرداخت نشده باشد نمی توانند در خصوص سابقه بیمه سربازی ادعایی داشته باشند. البته به طور کلی هم این سابقه دو سال بیمه خدمت سربازی برای این افراد کارایی ندارد، چرا که یک شخص با دو سال سابقه کار نمی‌تواند بازنشسته شود. به همین دلیل این سابقه بیمه در ادامه سوابق بیمه بعدی فرد محاسبه و برای دوران بازنشستگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حتما بخوانید:  بیمه اختیاری و خویش فرما چیست؟

شرایط خرید بیمه سربازی چیست؟

طبق قانون، دوران خدمت سربازی کلیه بیمه شدگان تنها با فراهم بودن شرایط زیر جزو سوابق بیمه ای آنان در نظر گرفته  می شود.

۱- درخواست توسط متقاضی ارائه شده باشد.

۲- حق بیمه دوران مذکور پرداخت شده باشد.(اعم از اینکه بیمه او اختیاری باشد یا اجباری.)

۳- رابطه بیمه ای فرد با سازمان بیمه تامین اجتماعی برقرار باشد.

۴- بیمه شده قبل از تاریخ تقاضا حداقل«۲»سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد.

به موجب قانون کلیه بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی مجاز هستند برای خرید سابقه بیمه سربازی درخواست بدهند.

اگر سوابق بیمه‌ای فرد متقاضی جمع شده باشد و کارت پایان خدمت وی نیز مشکل نداشته باشد، با اولین مراجعه حضوری و یا غیرحضوری از طریق سایت تامین اجتماعی می‌تواند کار خود را به طور کامل انجام دهد و در صورت کامل بودن مدارک مبلغ خرید سابقه بیمه فرد محاسبه و به فرد اعلام می‌شود.

حتما بخوانید:  خروج از کشور مشمولان سربازی برای سفرهای سیاحتی چگونه است؟

 

نحوه پرداخت حق بیمه دوره سربازی

طبق قانون کار، نحوه پرداخت حق بیمه دوره سربازی به دو دسته ذیل تقسیم می شود

الف) کسانی که قبل از تاریخ ۱۳۸۳/۱/۳۰ (طبق قانون اصلاح تبصره ماده ۱۴ قانون کار و الحاق یک تبصره به آن) خدمت سربازی را گذرانده اند که از این افراد حق بیمه ای دریافت نمی شود.

به شرط آن که قبل از رفتن به سربازی، اشتغال به کار داشته و حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کرده اند و پس از سربازی نیز مشمول بیمه تامین اجتماعی باشند.

ب) کسانی که پس از تاریخ مذکور به خدمت سربازی اعزام شده اند که از این افراد ۷درصد از حق بیمه دوران خدمت به عنوان سهم بیمه شده اخذ می گردد و سهم کارفرما توسط دولت تامین می شود.

توجه داشته باشید حق بیمه مربوط به دوره خدمت سربازی ۳۰% (سی درصد) میانگین حقوق و دستمزد دو سال قبل از درخواست است که ۷% (هفت درصد) آن را بیمه شده می پردازد و مابقی توسط دولت پرداخت می شود.

حق بیمه سربازی = متوسط دستمزد ماهانه دو سال آخر* ۷% * مدت خدمت (ماه)

 

پرداخت قسطی خرید بیمه سربازی

افراد هم به صورت یکجا و هم به صورت اقساط می‌توانند مبلغ تعیین شده را پرداخت کنند. حداکثر اقساط پرداختی نیز ۱۲ ماه خواهد بود.

اگر فرد متقاضی جانباز باشد و جانبازی وی از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران تایید شده باشد، سهم ۷ درصدی فرد نیز برعهده سازمان‌های مسئول خواهد بود و سابقه بیمه فرد جانباز به صورت رایگان ثبت خواهد شد.

برای ثبت درخواست خرید بیمه سربازی به صورت غیرحضوری باید به سایت تامین اجتماعی به آدرس es.tamin.ir بروید. چنانچه در این سایت از قبل ثبت نام کرده اید وارد شوید و یا اگر تاکنون ثبت نام نکرده اید اقدام به ثبت نام کنید.

پس از ورود به سایت از منو سایت بیمه شدگان >> امور بیمه شدگان>> محاسبه خرید خدمت سربازی را انتخاب کنید. چنانچه شرایط لازم را داشته باشید می توانید از این خدمت به صورت آنلاین استفاده کنید و مبلغ حق بیمه را نیز از همین طریق قسط بندی و پرداخت کنید.

خرید بیمه سربازی قسطی

اگر قسطی را در موعد آن پرداخت نکنید امکان پرداخت آن با به روز رسانی مبلغ وجود دارد. در این صورت کافیست روی گزینه پرداخت بزنید تا مبلغ جدید محاسبه و نمایش داده شود.

برای استعلام سوابق بیمه خود و یا استعلام اضافه شدن سابقه سربازی به سوابق بیمه تان می توانید با نصب برنامه کارپرداز، کلیه سوابق خود را به صورت آنلاین چک کنید.

 دانلود کارپرداز

مشترک
اعلان
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments