صاحبان سهام عدالت

وراث صاحبان سهام عدالت چه کنند؟

( آخرین به روزرسانی : 19/08/13 )

چیزی حدود ٤٩‌ میلیون نفر در ایران سهام عدالت دارند و حالا این افراد سود ‌سال مالی ٩٦ را دریافت کرده‌اند و منتظر دریافت سود مالی‌ سال ٩٧ هستند.

به استناد مصوبه شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، آخرین مهلت ثبت شماره شبا پایان مهرماه سال ۹۷ بوده که طی چند روز اخیر سازمان خصوصی‌سازی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد امکان ثبت شماره شبا مجددا برای مشمولان فراهم‌شده است.

درصورتی‌که در سامانه مبلغی به‌عنوان واریز سود درج‌شده است باید ضمن مراجعه به شعب بانک مربوطه، پرینت حساب از تاریخ قیدشده به‌عنوان ارسال به بانک تا حداقل سه ماه بعد را دریافت و کنترل کرد و در صورت اطمینان از واریز نشدن وجه تخصیصی، پرینت حساب برای بررسی و کنترل بیشتر به شماره ۰۲۱۸۸۰۸۵۶۶۷ فکس شود.

گفتنی است درحال حاضر امکان تغییر شماره شبای بانکی مشمولان وجود ندارد.

صرفا در صورت بستن حساب بانکی قبلی، ارسال یک دوره پرداخت سود به‌حساب مذکور و اعلام بانک عامل مبنی بر عدم امکان واریز وجه به‌حساب موردنظر، سامانه امکان ثبت شماره شبای جدید را فراهم می‌کند.

حتما بخوانید:  سهام عدالت (راهنمای جامع استعلام سود و ثبت نام سهام عدالت)

در نظر داشته باشید هرگونه معامله برگه سهام عدالت ممنوع و فاقد اعتبار است.

در بانک اطلاعاتی مشمولان سهام عدالت فقط ثبت‌نام‌شدگان قطعی، سهامدار نهایی سهام عدالت محسوب می‌شوند و هرگونه جابه‌جایی مالکیت و هر نوع معامله سهام یا خریدوفروش برگه‌های در دست مشمولان غیرقانونی و بلااثر است.

آزادسازی و معاملاتی شدن سهام عدالت نیاز به مجوز مراجع ذی‌صلاح قانونی دارد.

زمان و نحوه معاملات سهام عدالت متعاقبا به‌صورت گسترده به عموم مردم اطلاع‌رسانی خواهد شد.

ارزش اولیه سهام متعلق به هر شخص مطابق مقررات مربوط تخصیص پیداکرده و مشمولان سهام عدالت می‌توانند صورت‌ حساب خود را از طریق نشانی samanese.ir مشاهده کنند و بدیهی است ارزش روز سهام متعلق هم‌اکنون بیش از میزان ارزش اولیه است.

وراث قانونی می‌توانند برای اطلاع از وضع سهام عدالت متوفیان به نشانی اینترنتی samanese.ir مراجعه و با ورود اطلاعات هویتی متوفی از مشمول بودن او کسب اطلاع کنند و صورت وضع دارایی سهام و سود سهام عدالت اموات مربوط را مشاهده کنند.

وراث قانونی مشمولان سهام عدالت متوفی می‌توانند با مراجعه به یکی از دفاتر منتخب پیشخوان خدمات الکترونیک دولت و با ارائه مدارک لازم و امضای تقسیم‌نامه سهام عدالت نسبت به تقسیم سهام عدالت و منافع آن اقدام کنند.

 

مدارک لازم برای دریافت سود سهام عدالت اموات:

الف- کد ملی و تاریخ تولد متوفی

ب- اصل کارت ملی وراث قانونی

پ- اصل گواهی حصر وراثت شخص متوفی

ت- شماره شبای بانکی وراث

ث- نشانی و کد پستی محل اقامت یکی از وراث

 

در حال حاضر، به دلیل نبودن مجوز قانونی، ثبت‌نام و تخصیص سهام عدالت به افراد جدید میسر نیست.

بدیهی است در صورت صدور مجوز‌های قانونی لازم به‌منظور ثبت‌نام متقاضیان دریافت سهام عدالت، مراتب به اطلاع عموم خواهد رسید.

تنها کسانی که در شرکت‌های تعاونی شهرستانی ثبت‌نام نهایی شده‌اند و نامشان از طریق شرکت‌های مذکور به سازمان خصوصی‌سازی ارسال و در آدرس اینترنتی samanese.ir درج‌شده است، مشمول نهایی سهام عدالت هستند و ثبت‌نام اولیه یا داشتن دعوت‌نامه دلیل بر ثبت‌نام نهایی نیست.

فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد و امور دارایی درباره این‌که برای ‌سال جدید یا پیش ازآنچه خبر خوشحال‌کننده‌ای برای مردم دارید، گفت: «تلاش داریم تا سهام عدالتی که مردم دارند را آزاد کنیم تا آن را اگر دوست دارند بفروشند و به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل کنند.»

همچنین داوود خانی، معاون سازمان خصوصی‌سازی درباره نگه‌داشتن برگه سهام عدالت مشمولان گفته است: «سود شرکت‌های سهام عدالت مبلغ مشخصی دارد که ناشی از عملکرد شرکت‌های سرمایه‌پذیر است.

بر این اساس اگر مشمولان سهام عدالت، سهام خود را نگه دارند، طی سال‌های آینده سود بیشتری دریافت خواهند کرد.

به‌عنوان‌مثال مشمولان برای یک‌میلیون تومان سهام عدالت خود، بابت عملکرد ‌سال مالی ۹۵ شرکت‌های سرمایه پذیر مبلغ ۱۵۰‌ هزار تومان دریافت کرده‌اند که این سود برای‌ سال مالی ۹۶ مبلغ ۱۷۵‌ هزار تومان بوده است، بنابراین طبیعی است که هر چه زمان می‌گذرد به‌تدریج این عدد بزرگ‌تر می‌شود.»

بر اساس این گزارش، حال سهامداران پس از گذشته چند‌ سال از زمان ارائه سهام عدالت در انتظار آزادسازی از سوی دولت هستند که در‌ سال گذشته هر یک از مسئولان اظهارنظر خاصی دراین‌باره داشته‌اند و ارزش سهام عدالت را دو برابر ارزش اسمی برگه سهام پیش‌بینی کرده‌اند.

اکنون باید ببینیم دولت چه برنامه‌ای برای آزادسازی سهام عدالت و واریز سود ‌سال ۹۷ برای سهامداران مدنظر قرار می‌دهد و تکلیف سهامدارانی که ثبت‌نام آن‌ها نیمه‌تمام باقی‌مانده در ‌سال جاری مشخص می‌شود یا خیر؟

منبع:تجارت نیوز

مشترک
اعلان
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments