تفاوت نرخ ارز

تفاوت نرخ ارز نیمایی و بازار و بانک مرکزی(سامانه سنا)

( آخرین به روزرسانی : 21/08/28 )

نرخ ارز نیمایی

نیما که همان نظام یکپارچه معاملات ارزی است و برای اینکه خریداران و فروشندگان بتوانند به راحتی ارز را تامین کنند، توسط بانک مرکزی راه اندازی شده و فعالیت خود را شروع کرده است. خریداران و فروشندگان به وسیله این سامانه می توانند در محیط الکترونیک، فرآیندهای ارزی خود را با توجه به نیازهایشان انجام بدهند. در اولین گام همه ی صرافی ها به عنوان فروشنده ارز و وارد کننده برای تامین نمودن ارز کالاهای وارداتی به عنوان متقاضی خرید ارز به شمار می روند.

سامانه نیما برای سیاست گذاران مدیریت بازار ارز را فراهم می کند. همچنیم این سامانه برای متقاضیان ارز امکان فعالیت های روشن و دقیق را مهیا کرده است. اگر بازرگان ها می خواهند سفارش های غیربانکی شان را ثبت کنند باید به سامانه جامع تجارت مراجعه نمایند. سامانه نیما توسط بانک مرکزی راه اندازی شده تا هرگونه فعالیت در جهت تامین ارز و سفارش های غیر بانکی به راحتی انجام شود.

جهت اطلاع از حجم و میانگین موزون نرخ معاملات انجام یافته در سامانه نیما به تفکیک اسعار مختلف لینک زیر را مشاهده کنید. گزارش خرید و فروش ارز در سامانه نیما

برای دسترسی به سامانه نیما می توانید به آدرس www.ntsw.ir مراجعه کنید. در ادامه ویدیوی آموزش نحوه خرید ارز واردات کالا در سامانه نیما آمده است.

نرخ ارز بازار

قیمت آزاد دلار هم همان نرخ ارز در بازار محسوب می شود. بازار آزاد ارز به بازارای گفته می‌شود که در آن شهروندان عادی یک جامعه در پی انگیزه‌های متفاوتی که در آن‌ها ایجاد می‌شود، به دنبال خرید و فروش ارز هستند. این شهروندان که عمدتاً وارد کننده و یا صادر کننده کالا نیستند، با اهدافی، چون حفظ ارزش پول و یا خارج کردن پول خود از کشور وارد بازار آزاد ارز شده و اقدام به خرید و فروش ارز می‌کنند.

براساس یک برآورد انجام شده، فعال‎ترین نرخ‎های تبادلی ارز دنیا مثل دلار پوند و یورو می‌توانند در طی روز تا ۱۸۰۰۰ بار تغییر کنند.

حتما بخوانید:  قیمت و نرخ ارز ، طلا و سکه

نرخ ارز بانک مرکزی (سامانه سنا)

سامانه نظارت ارزی (سنا) درگاهی است که صرافی‌ها می‌بایست معاملات روزانه ارزی‌شان را در آن ثبت کنند. این نرخ ها در واقع به نوعی بیانگر نرخ ارز ها در معاملات بازار آزاد می باشند چرا که شامل قریب به اتفاق مبادلات ارزی هموطنان می باشد.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی به موجب مقرراتي همه صرافی‌ها را ملزم به ارائه اطلاعات نرخ‌های خرید و فروش ارز در سامانه نظارت ارزی(سنا) کرد. همه صرافی‌های مجاز باید نرخ خرید و فروش ارزهای خود را در ساعات مشخص شده و به طور آنلاین در سایت سنا ثبت کنند و این پایگاه میانگین وزنی نرخ خرید و فروش همه اسعار مورد معامله را محاسبه و نمایش می‌دهد. این سایت تمام نرخ‌های صرافی‌ها را جمع‌آوری کرده و پس از محاسبه میانگین موزون، نرخ ارز را نمایش می‌دهد و بنابراین از صحت بالایی برخوردار است و می‌توان جهت خرید و فروش ارز به آن استناد کرد. این سایت نرخ‌های ارز را روزانه بر اساس هر ساعت نمایش می‌دهد.

نرخ‌های میانگین موزون سنا بیانگر میانگین وزنی نرخ خرید و فروش ارز بر مبنای معاملات ثبت شده در ” سامانه نظارت ارز (سنا) ” توسط بانکها و صرافی‌های مجاز کل کشور است.

به واسطه تمام بخش‌هاي سامانه نظارت ارز، صرافی می‌تواند علاوه بر گرفتن قیمت تمام‌شده و تعریف سود و زیان معامله‌هایش، با اتصال به بانکی که در آنجا صاحب‌ حساب است عملیات برداشت و واریز وجه را نیز انجام دهد.

 

نرخ ارز و طلا در لحظه

شما می توانید با دانلود و نصب نرم افزار کارپرداز از نرخ روز طلا، نرخ ارز و نفت به همراه جزییاتی مانند میزان تغییر نسبت به روز قبل، بالاترین و پایین ترین قیمت روز و … مطلع شوید.

 دانلود کارپرداز

همچنین می توانید به صفحه نرخ لحظه ای طلا ارز و سکه در سایت کارپرداز سر بزنید و قیمت روز را استعلام کنید.

مشترک
اعلان
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments