انواع پست

سریع ترین نوع پست در ایران کدام است؟

( آخرین به روزرسانی : 19/07/24 )

در سال های اخیر با ظهور پست های الکترونیکی و پیامک و به عبارتی فناوری های جدید شاید این تصور به وجود آمده باشد که پست های سنتی نقش کمرنگی داشته و به مرور از دور خارج  می شوند،  ولی  کماکان مدل پست سنتی مسئولیت کارهای مهم را به دوش می کشد، که نامه رسانی یکی از آنهاست. در نظر داریم در این مقاله با انواع پست و سریع ترین نوع پست  آشنا شویم.

انواع پست در ایران

پست عادی

شامل نامه ها و مطبوعاتی هستند که فرستندگان روی آنها تمبر الصاق نموده و در صندوق پستی انداخته یا به باجه های پستی تحویل میدهند و مرسوله بصورت عادی در جریان کار،مبادله و به مقصد ارسال میگردد و هیچگونه ثبت و ربطی روی آن صورت نمی گیرد.

پست عادی

پست پیشتاز

پست پیشتاز به نوعی پست سفارشی اما با سرعتی بسیار بالا است که کالاها و نامه ها را در داخل کشور حداکثر تا ۴۸ ساعت بعد از ارسال به مقصد می رساند. همچنین با این پست سفارشات خارج از کشور با اولین پرواز از کشور خارج و تا ۷۲ ساعت بعد به مقصد خواهد رسید. در واقع پست پیشتاز  بعد از پست ویژه شهری سریع ترین نوع پست حال حاضر در کشور است.

پست ویژه شهری(sps)

پست ویژه شهری مرسولات پستی شهروندان را تا حداکثر ۳ ساعت به مقصد می‌رساند؛ در این سرویس مرسولات تا ساعت ۱۰ صبح روز بعد در مقصد تحویل داده می‌شود و محصولات پستی بیمه نیز هستند.

پست مستقیم

پست مستقیم حلقه اتصال تولیدکنندگان و عرضه کنندگان کالا و خدمات با مصرف کنندگان و مشتریان است این سرویس به عوامل کسب و کار اجازه می دهد تا با مخاطبان مورد نظر بطور مستقیم ارتباط برقرار کنند. پست مستقیم یک رسانه تبلیغاتی است که هسته  آن را بانکهای اطلاعاتی تشکیل می دهد که شامل آدرس سازمانها ، شرکتها و واحدهای تولیدی و خدماتی به همراه مخاطبان هرکدام است .

این سرویس مرسولاتی راکه در قالب خدمات پست مستقیم دریافت می گردند اعم از پست تبلیغ با نشانی و بدون نشانی و پست جواب قبول را شامل می شود و از مرحله قبول تا توزیع و پس از آن را نیز در بر می گیرد که براساس کدپستی ده رقمی طراحی و اجرا می گردد .

پست دو قبض

فرستندگان مرسولات ثبتی به منظور حصول اطمینان از تسلیم مرسولات خود به دست گیرندگان میتوانند از ادارات پست مبداء درخواست ارسال مرسوله به همراه قبض دوم را بنمایند . بدین منظور هزینه ای جدا از سایر هزینه های پستی به اینگونه مرسولات تعلق میگیرد که فرستنده باید آنرا بپردازد. قبض دوم به امضای گیرنده رسید و با سریعترین سرویس پستی برای فرستنده برگشت داده میشود.

پست صوتی

دراين سرويس تماس گيرنده بدون محدوديتهاي زماني و مكاني مي تواند براي مشتركين اين سرويس پيغام ارسال كند.مديران ارشد،مسئولان روابط عمومي وبخش بازاريابي سازمانها،وزارتخانه ها، شركت ها، نيروهاي نظامي، انتظامي وامنيتي، كسبه و بازاریان، رسانه هاي ارتباط جمعي و … با استفاده ازايـن سرويس مي توانند ارتباط با اقشار مختلف مردم ، مشتريان و مصرف كنندگان خود را حفظ نموده و ارتـباطات مردمی خود را سامان بخشند.

پست رستانت

كساني كه به هردلـيل آدرس دقــيق پستي نـدارند، مي توانـنداز فرستـندگـان مرسـولات خود تقاضا كنند نامه و بسته پستی رابه آدرس يكي ازدفاتر پستي ارسال تا گیرندگان با مراجعه و ارائه كارت شناسايي معتبرمرسوله خود را دريافت كنند. اين مرسـولات درصـورتي كه مـهلت نگهـداري براي آن تعيين نشده باشد حداكثر دو مـاه در دفتـر پـست مقـصد نگهداري مي شود . توريست ها ، مسافران و كساني كه اقامت دائمي درجايي ندارند مي توانند از اين سرويس استفاده كنند و هزینه نگهداری روزانه تا زمان تحویل مرسوله به گیرنده ، نامه ۱٫۰۰۰ ریال و بسته پستی ۲٫۰۰۰ ریال تعیین گردیده است .

پست اکسپرس

مرسولاتی هستند که بنا به درخواست فرستنده و در مقابل پرداخت هزینه مربوطه بعد از رسیدن به مقصد با اولویت و حق تقدم بیشتر نسبت به توزیع آنها اقدام میگردد. شایان ذکر است این سرویس در مورد مرسولات عادی و سفارشی قابل اجراء می باشد .

پست DHL:

این سرویس با مشارکت و همکاری شرکت DHL برقرارشده است. مشتريان مي توانند با مراجعه به دفاتر پستي ، مرسولات خود را به شركت مذكور واگذار كرده و از اين طريق مرسولات مشتريان در عرض دو ياسه روز كاري به اقصي نقاط جهان بصورتي تضمين شده ارسال مي گردد . اسناد ، هدايا ، نمونه كالا و غيره توسط اين سرويس در اسرع وقت به نقاط مورد نظر و کشورهای طرف قرارداد ارسال مي گردد .

پست – E-bazar:

بازار الکترونیکی پست سرویسی است که طی آن فروشگاهها ، تولید کنندگان و سایر عرضه کنندگان کالا و خدمات از طریق بستر الکترونیکی و مجازی که پست به نشانی  http://www.ebazaar-post.ir  در اختیار آنها قرارمی دهد مبادرت به عرضه و فروش کالا و خدمات خود به صورت اینترنتی می نمایند.

حتما بخوانید:  استعلام مرسولات پستی

 

سریع ترین نوع پست در ایران

بعد از پست ویژه پست پیشتاز سریعترین سرویس پستی کشور است. در حال حاضر حداکثر زمان تحویل یک مرسوله از طریق پست پیشتاز درون شهری به مقصد ۱۲ تا ۲۴ ساعت و برای شهرستانها ۲۴ تا ۴۸ ساعت است . این زمان برای بسته های پستی خارج از کشور ۷۲ ساعت پس از ورود مرسوله به کشور مقصد است.

برای استفاده از این سرویس مشتریان پس از مراجعه به باجه با پرکردن فرم مخصوص و پرداخت وجه ، رسید دریافت می کنند از آنجا که تمام عملیات تجزیه و آماده سازی این سرویس در شیفت شب انجام می شود موزعین پست پیشتاز در ساعات اولیه اقدام به توزیع مرسولات پیشتاز می کنند. با این شیوه قبل از اتمام وقت اداری مرسولات تحویل اشخاص می شود.

حتما بخوانید:   هزینه ارسال مرسولات پستی

 

سرویس های پستی برای سالمندان و معلولین

خوشبختانه سرويس پست تلفني با شماره تلفن ۱۹۳ در تهران و ۱۱۹ در شهرستان‌ها اين امكان را برای سالمندان، معلولين و حتی اشخاص پرمشغله مي‌دهد كه بدون اینکه لازم باشد از منزل حارج شوند، انجام برخي از امور خود نظير خريد دارو و كتاب، پرداخت قبوض آب، برق، گاز و تلفن به بانك، دريافت و تعويض دفترچه بيمه، ثبت نام تلفن، ثبت نام در كنكور سراسري و آزاد و … را به پست واگذار كنند.

 

ساعت کاری اداره پست

باجه‌های مرکزی و دفاتر درجه یک از ساعت هشت و نیم صبح لغایت  ۱۷ و ۳۰ دقیقه و در روزهای پنجشنبه تا ۱۶ و ۳۰ دقیقه در دو شیفت آماده ارائه خدمات به هموطنان هستند.

دفاتر درجه ۲ نیز از ساعت هشت و نیم تا ۱۴ و در روزهای پنجشنبه تا ساعت ۱۳ فعالیت می کنند.

ضمن اینکه ساعت کاری واحدهای اجرایی در ادارات‌کل پست استان‌های کشور بر اساس بخشنامه‌های استانداری آن استان می‌باشد.

 

با نصب برنامه کارپرداز می توانید مرسوله پستی خود را استعلام کنید

 دانلود کارپرداز

 

 

مشترک
اعلان
guest
3 نظرات
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رای
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
رهگذر
رهگذر
10 ماه قبل

سلام پنجشنبه صبح بسته تحویل شده از شهر فلان اون روز نوشته شده بست تحویل بار گردید به سمت تهران الان عصر شنبه اس نیگا میکنم باز همون پیامه چیز جدیدی نیست! خدا میداند کی برسه دستمون در حال که شدیدا عجله داریم و پست ویژه هم گفتن این شهرهای مبدا و مقصد فعال نیست! سپردن به اتوبوس ها هم همیشه کار راحتی نیست چون خروجی اتوبوس های شهر مبدا یه سمت ترمینال جنوب تهرانه در حال که اتوبوس های شهر مقصد از ترمینال آزادی مسافرگیری میکنند!!! این سند وکالت فروش اینا رو قرار نیست قوه محترم قضاییه الکترونیکی کنه… مشاهده بیشتر »

Shahin
Shahin
11 ماه قبل

اصلا الکیه به من مرسوله فرستادن هنوز ۹ روزه با پست پیشتاز هنوز نیومده از تهران به تبریز بی خودی پول اضافی ندید پست عادی با دیگر ها هیچ فرقی ندارد

sina
sina
11 ماه قبل

اقا پست ویژه الکیه ، الان میدی بعد ۴۰ ساعت تازه میفرستن روز جمعه اصولا باس پخش شه که جمعه هم کار نمیکنن ، با هواپیما باس ارسال شه با ماشین میفرستن کلا الکیه پیشتاز سرعتش از ویژه بیشتره