جمع آوری سابقه تامین اجتماعی

فرم جمع آوری سابقه بیمه تامین اجتماعی + راهنمای جامع

( آخرین به روزرسانی : 21/07/31 )

جمع آوری سابقه تامین اجتماعی در گذشته به این شکل بود که فرم هایی از طرف شعبه تامین اجتماعی به شما داده می شد تا به شعبه ای که فکر می کنید در آنجا سوابق بیمه ای دارید مراجعه کرده و درخواست ارسال سوابق تان به آخرین شعبه را داشته باشید.

ولی در حال حاضر تنها کافیست در شعبه آخر نام شعبه هایی را که فکر می کنید در آنها سابقه بیمه دارید اعلام کنید تا نامه نگاری و پیگیری های مربوطه از طرف خود شعبه انجام شود.

در حال حاضر تمام سوابق بیمه ای به صورت جامع و مکانیزه در سامانه سوابق تامین اجتماعی در سایت تأمین اجتماعی وجود دارد و افراد می توانند به راحتی به اطلاعات خود دسترسی پیدا کنند.

حتما بخوانید:  استعلام سوابق بیمه (روشهای مشاهده سوابق بیمه با کد ملی)

در صورتی که در زمان مشاهده سوابق خود از طریق این سیستم، نسبت به سابقه ای مشکوک بودید و یا اینکه فکر می کنید بخشی از سوابق تان در سیستم ثبت نشده است، باید به شعبه مربوطه مراجعه کرده و درخواست جمع‌آوری سوابق دهید. اما در غیر این صورت نیازی به مراجعه حضوری نیست.

دقت کنید در زمان مشاهده سوابق‌تان در سامانه مربوطه سوابق به دو دسته قبل از سال ۱۳۸۶ و بعد از سال ۱۳۸۶ تقسیم بندی شده اند . اطلاعات مربوط به قبل از سال ۱۳۸۶ مربوط به زمانی بوده است که سیستم دستی بود و هنوز کامپیوتری نشده بود و اطلاعات بعد از سال ۱۳۸۶ مربوط به زمانی است که در سازمان تامین اجتماعی از سیستم جامع بیمه ای برای ثبت اطلاعات استفاده می شد.

بعد از راه اندازی این سیستم سامانه بیمه تامین اجتماعی، اطلاعات مربوط به قبل از سال ۱۳۸۶ از طریق پرونده های موجود خوانده شد و در سیستم ثبت گردید بنابراین امکان ثبت اشتباه یا ثبت نشدن اطلاعات قبل از سال ۱۳۸۶ بسیار بیشتر از بعد از آن سال است و بهتر است در هنگام بررسی سوابق تان ، سابقه های قبل از سال ۱۳۸۶ را به دقت مورد مطالعه قرار دهید زیرا امکان اشتباه در آن بیشتر است .

 

مدارک لازم جمع آوری سابقه بیمه تامین اجتماعی

در زمان مراجعه به شعبه آخر پرداخت حق بیمه خود، باید کارت ملی ، شناسنامه و دفترچه خدمات درمانی تامین اجتماعی را به همراه داشته باشید و فرم درخواست جمع آوری سابقه بیمه را نیز پر کنید (دانلود فرم جمع آوری سوابق بیمه)

 

از آنجاکه ممکن است در هنگام بررسی و تجمیع سوابق نیاز به مدارک و مستندات باشد، لذا متقاضیان می بایست در صورت نیاز اسناد و مدارک ذیل را جهت بررسی سوابق به واحد نام نویسی و حساب های انفرادی ارائه نمایند.

  • اسناد و گواهی های مرتبط به اشتغال بیمه شده.
  • لیستهای پرداخت حق بیمه ( نسخه دوم نزد کارفرمایان )
  • فیشهای پرداخت حق بیمه در خصوص آندسته از بیمه شدگانیکه حق بیمه خود را بصورت انفرادی پرداخت می نمایند.
  • تفکیک و ارائه صورت وضعیت بارنامه های رانندگان در بازه زمانی  ۷۲/۰۴ لغایت ۸۰/۰۶
حتما بخوانید:  کسری سابقه بیمه و ادعای احتساب سابقه بیمه

درخواست سوابق جهت اعلام به موسسات

بیمه شدگان می توانند جهت اطلاع از کلیه سابقه پرداخت حق بیمه خود با مراجعه سامانه اینترنتی سوابق بیمه شدگان به نشانی www.tamin.ir و پس از درج اطلاعات شماره ملی ، شماره بیمه و شماره مسلسل شناسنامه از ریز دستمزد و میزان سوابق خود مطلع گردند.
در صورت نیاز به اعلام سابقه مکتوب جهت ارائه به موسسه خاص ، بیمه شدگان محترم میبایست با در دست داشتن درخواست ممهور به مهر و امضای موسسه مزبور جهت بررسی سوابق و دریافت پاسخ به شعبه بیمه پردازی مراجعه نمایند.

چنانچه بیمه شده ای در بیش از یک شعبه تامین اجتماعی دارای سوابق پرداخت حق بیمه باشد، جهت جمع آوری سوابق کارکرد خود باید به آخرین شعبه محل پرداخت حق بیمه مراجعه کند و نسبت به تکمیل فرم درخواست جمع آوری سوابق اقدام نماید.

شعبه تامین اجتماعی پس از شناسایی شعبه محل پرداخت حق بیمه وی، سوابق بیمه شده را از شعب ذی ربط جمع آوری خواهد کرد.

طبق آخرین اخبار سازمان تامین اجتماعی در تلاش است که با تکمیل پروژه سامان دهی سوابق بیمه شدگان در سراسر کشور، سوابق بیمه ای شما را مکانیزه کند و با ارایه کارنامه سوابق بیمه ای، اطمینان خاطر بیمه شدگان  را جلب کند.

نقص سوابق بیمه

اگر اطلاعات هویتی شما در شعبه سابق ناقص باشد و یا پرونده فنی شما جهت کنترل سابقه وجود نداشته باشد شعبه فعلی درخواست مستندات می کند لذا اگر شما بصورت حضوری مراجعه کنید روند کار شما سرعت می گیرد.  در غیر اینصورت با ارسال اسناد و مدارک هویتی و پرونده فنی از طریق شعبه سابق به شعبه فعلی می توانید جهت دریافت سوابق خود اقدام کنید.

ذکر این نکته ضروری است تا مطالبات سازمان تامین اجتماعی از کارفرمای محکوم شده، وصول نشود، سابقه بیمه احیا شده شما ثبت نخواهد شد. البته قانون برای وصول مطالبات سازمان تامین اجتماعی نسبت به بدهی های کارفرمایان خصوصی، راهکارهایی دارد. حتی اگر در کارگاهی مشغول به کار بوده اید که در حال حاضر فعال نیست یا حتی منحل شده است، مسوول تسویه شرکت مزبور، موظف به رسیدگی به درخواست واصله است.

برای جلوگیری از مشکلات عدم پرداخت حق بیمه و احیای آن که زمان بر و پر هزینه و نیاز به فرآیند اداری طولانی دارد، صحت پرداخت حق بیمه خود را با مشاهده سریع سوابق بیمه کارپرداز از طریق اپلیکیشن کارپرداز و به صورت ماهانه بررسی کنید.

دانلود اپلیکیشن کارپرداز

توجه داشته باشید طبق ماده ۹۷ قانون تامین اجتماعی، هر کس با مدارک جعلی و غیر مستند، درخواست ادعای سابقه کند، به پرداخت ۲ برابر ضرری که به سازمان وارد شده است محکوم و حبس جنحه‌ای( از شصت و یک روز تا سه)  نیز در قانون پیش بینی شده است.

 

 

مشترک
اعلان
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments