نکات سفر اربعین ۹۸ با خودرو شخصی

( آخرین به روزرسانی : 19/10/01 )

 خبر منتشر شده ۹ مهر ۹۸

دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی کشور با اشاره به گشایش مرز خسروی، به کسانی که قصد دارند با وسایل نقلیه شخصی عازم عراق شوند، گفت: ما در این زمینه ملاحظاتی را در نظر گرفته ایم، با توجه به اینکه در کشور عراق زیرساخت‌های مناسبی از نظر جاده و پارکینگ وجود ندارد و ازطرفی در مرز‌های خودمان با تراکم جمعیت نیز روبرو هستیم، به همین جهت امسال تردد وسایل شخصی از کلیه مرز‌ها را از ۱۵ تا ۳۰ مهر ممنوع اعلام کرده ایم. اما تعدادی اتوبوس برای تردد زائرین در نظر گرفته شده است.

محمدی فر در پایان خاطرنشان کرد: در مرز‌های ایران پارکینگ و امکانات فراهم است، اگر زائران علاقه‌مند باشند می‌توانند با خودروی شخصی به نقاط مرزی بروند و ماشین هایشان را پارک کنند و باقی مسیر را از وسیله نقلیه عمومی استفاده کنند.

 خبر  منتشر شده ۱ مهر ۹۸

هر ساله با نزدیک شدن به مراسم اربعین حسینی تعداد زیادی از هموطنان  تصمیم می گیرند برای شرکت در اربعین عازم کربلا شوند. برای این منظور وسایل نقلیه عمومی اعم از اتوبوس ، ون، تاکسی در نظر گرفته شده است ولی نکته ای که وجود دارد مقصد نهایی این وسایل نقلیه مرز ایران است.

مطلوب ترین مرز ایران برای سفر به کربلا، مرز مهران است. هزینه اتوبوس و خودروی سواری از تهران تا مرز مهران در سال ۹۸ نفری حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است. از مرز مهران میتوانید با ون به سمت نجف بروید که هزینه ون ها نفری ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان است. یعنی هزینه رفت و برگشت از ایران به کربلا نفری حدود یک میلیون تومان برآورد شده است که مسلما برای زائرینی که در شرق ایران هستند هزینه سفر کمی بیشتر از این مبلغ می شود.

اربعین

مدارک لازم برای سفر اربعین با خودرو شخصی

برای شرکت در مراسم اربعین از خودروی شخصی تان هم میتوانید استفاده کنید. ولی حتما دقت کنید که برای سفر اربعین با خودرو شخصی، راننده باید ویزای سفر ، سند خودرو و اوراق هویت ش را به همراه داشته باشد. به همراه داشتن ویزای سفر و اوراق هویت برای کلیه سرنشینان خودرو نیز الزامی است. گذرنامه هر زائر باید حداقل ۶ ماه زمان داشته باشد. ویزا باید به صورت انفرادی تهیه شود و ویزای گروهی جهت سفر با خودرو مشکل دارد. راننده با در دست داشتن مدارک ذکر شده در گمرک حاضر شده، سپس اظهارنامه خروج موقت خودرو را در آنجا تنظیم می کند و تشریفات اداری انجام خواهد شد.  قابل ذکر است که بابت انجام این تشریفات خروج موقت خودرو زائران اربعین حسینی ایرانی هیچ هزینه ای دریافت نخواهد شد. نکته ای که خیلی مهم است ثبت مهر ورود به عراق در پاسپورت شماست، اگر این مهر ثبت نشده باشد در بازگشت به ایران به مشکل میخورید.

اگر شما سابقه خروج موقت خودرو از مرز را دارید، میتوانید بصورت سیستمی از طریق سامانه جامع گمرکی، اظهارنامه خود را تکمیل و ارسال نمایید و فقط جهت دریافت مجوز پلاک بین ‌المللی تشریف ببرید. پلاک بین المللی برای خروج موقت خودرو توسط کانون جهانگردی و اتومبیل رانی به زائران ارائه می‌شودکه هزینه آن پس از دریافت مجوز موقت خروج خودرو شخصی  ۴۷۴ هزار ۸۰۰ تومان است  و مدارکی که برای این کار نیاز است شامل پاسپورت ، گواهی نامه رانندگی ، یک قطعه عکس و هزینه ۱۱۹ هزار تومان می باشد .

مراسم اربعین

گفته شده فرآیند صدور گواهینامه بین المللی حدود یکساعت است. مدت زمان خروج موقت خودرو برای سفر اربعین یکماه است. برای خروج موقت خودرو شخصی میتوانید از گمرک مرز مهران و مرز شلمچه خارج شوید و امکان تردد در گمرک مرزی چزابه فراهم نیست.

همچنین پلیس راهور به همراه داشتن بیمه شخص ثالث و معاینه فنی را نیز توصیه میکند و پمپ بنزین ‌های سیاری را در استان‌های مرزی ایجاد کرده است.

حتما بخوانید:  جزئیات بیمه زائران اربعین حسینی اعلام شد

هزینه های خودرو شخصی

در سفر اربعین با خودرو شخصی اگر تعداد سه تا پنج نفر در یک خودرو باشند، میتواند از لحاظ هزینه ای به صرفه تر باشد. همچنین میتوانید در معطلی هایی که در مرز پیش می آید، مکانی راحت تر برای استراحت داشته باشید. نکته قابل ملاحظه در سفر با خودرو شخصی هزینه بنزین در عراق است. هر لیتر بنزین ۵۰۰ دینار است یعنی اگر بخواهید ۵۰ لیتر باک بنزین تان را پر کنید حدود ۳۵۰ هزار تومان هزینه می شود. حتما قبل از رسیدن به مرز باک بنزین خود را کامل پر کنید چون ترافیک سنگینی در مرز ها وجود دارد.

اگر در سفر اربعین مشکلات فنی برای خودروی شخصی تان پیش بیاید باید این هزینه را با دینار عراق بپردازید. معمولا جاده های اطراف مرز عراق طرف صاف و هموار نیست و در هنگام رانندگی باید دقت لازم را جهت سلامت سرنشینان و خودرو داشته باشید. چرا که  در صورت بروز حادثه  پای بیمه عراقی و بیمه ایرانی به میان می آید.

هنگام تردد با خودرو یا پیاده در نظر داشته باشید عراقی ها هنگام رانندگی احتیاط کافی را ندارند،لذا بایستی بیشتر مراقب باشید. هزینه‌های خروج از ایران برای خودروهای شخصی در اربعین امسال رایگان شده است و نیازی به پرداخت عوارض نیست ولی حواستان به سمت عراق باشد چون حدودا ۱۰۰ دلار مورد نیاز است . در سفر اربعین میتوانید مقداری پول عراقی داشته باشید چون برخی مراکز پول ایرانی را نیز قبول دارند.

مشترک
اعلان
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments