نحوه دریافت بیمه دانشجویی تامین اجتماعی

( آخرین به روزرسانی : 19/10/05 )

یکی تر ار مهم ترین فرصت هایی که دانشجویان پس از ورود به دانشگاه از آن بی اطلاع هستند بیمه دانشجویی تامین اجتماعی است؛ در حالی که با استفاده از آن ضمن استفاده از خدمات درمانی می توانند از همان سال اول ورود به دانشگاه برای خود سابقه بیمه جمع کرده و در نتیجه زودتر بازنشسته شوند.

با ابلاغ بخشنامه سازمان تامین اجتماعی در ۲۹/۵/۹۷، چنانچه دانشجو صرفا به تحصیل اشتغال داشته و تحت تکفل قانونی پدر و یا مادر باشد، بهره‌مندی وی از خدمات درمانی سازمان تأمین اجتماعی به تبع والدین، همزمان با بیمه پردازی در قالب بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد (بیمه دانشجویی) با رعایت سایر شرایط مقرر از تاریخ ۳۱ /۶ /۹۷  امکان پذیر خواهد بود.

یعنی در حالت عادی اگر فردی در سن ۱۸ سالگی اقدام به برقراری بیمه نماید با فرض اینکه پس از تحصیل هم بلافاصله وارد بازار کار شده و در آنجا نیز بیمه شود  در سن ۴۸ سالگی بازنشسته خواهد شد.

 توجه داشته باشید دریافت این بیمه در کلیه مقاطع تحصیلی امکان دارد .

برای دریافت بیمه دانشجویی تامین اجتماعی شرط سنی وجود دارد. حداکثر سن برای مردان، پنجاه سال و برای زنان، چهل و پنج سال خواهد بود. اگر دانشجویی بالای پنجاه سال سن دارد، سابقه قبلی به میزان حداقل معادل مازاد سنی نسبت به ۵۰ سال در زمان تقاضا، الزامی  است. یعنی اگر ۵۶ سال سن دارید، باید ۶ سال سابقه بیمه پردازی ارائه کنید.

به خاطر داشته باشید مستمری بیکاری وجود  ندارد. به دلیل اینکه جزء بیمه های خویش فرما در نظر گرفته می شود و چون کارفرما ندارید، لذا اخراج از کار و بیکاری، معنی پیدا نمی کند و مستمری بیکاری نخواهید داشت.

 

مزایای بیمه دانشجویی تامین اجتماعی

۱) برای افراد متاهل ، امکان اخذ مستمری پس از فوت

۲) برای افراد مجرد انجام آزمایش پزشکی لازم نیست

۳) دریافت مستمری بازنشستگی چه برای افراد متاهل و چه مجزد

۴)  ایجاد سابقه کار

حتما بخوانید:  شرایط خرید بیمه سربازی و افزودن به سابقه بیمه در سال ۱۴۰۱

مدارک و هزینه برای برقراری این نوع از بیمه

۱) شناسنامه و رونوشت آن

۲)  کارت ملی و رونوشت آن

۳)  کارت دانشجویی معتبر

۴) حداقل سه قطعه عکس جدید

۵) تکمیل فرم ثبت نام و دریافت کد بیمه ۱۰ رقمی

۶)  نامه اشتغال به تحصیل در یکی از مقاطع کاردانی تا دکتری داخل کشور

۷)  نامه اشتغال به تحصیل در یکی از دانشگاه های خارج از کشور

محل مراجعه نزدیک‌ترین شعبه تامین‌اجتماعی محل سکونت یا محل اشتغال به تحصیل خود

 

نکته مهم دیگر اینکه  دانشجویی که طبق ضوابط مشمول دریافت مستمری بازماندگان است  می تواند به صورت همزمان از بیمه دانشجویی مذکور بهره مند شود. طبق بخشنامه ای که در این زمینه وجود دارد با توجه به اینکه تحصیل شغل قلمداد نمی شود لذا پذیرش درخواست و عقد قرارداد با وی همزمان با دریافت مستمری در چارچوب قانون بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد (بیمه دانشجویی) بلامانع است.

 

نرخ بیمه دانشچویی چه میزان است ؟

نرخ حق بیمه  ۱۴ درصد شامل ۱۲ درصد سهم بیمه شده و ۲ درصد سهم دولت است. شامل فوت و بازنشستگی هم می شود.
نرخ حق بیمه ۱۶ درصد شامل ۱۴ درصد سهم  بیمه شده و۲ درصد سهم دولت است و شامل بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی می شود.
نرخ حق بیمه ۲۰ درصد شامل ۱۸ درصد سهم بیمه شده و ۲ درصد سهم دولت است و شامل بازنشستگی و فوت و از کارافتادگی خواهد بود.

مشترک
اعلان
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments