هدیه ازدواج تامین اجتماعی

هدیه ازدواج تامین اجتماعی (راهنمای ثبت نام اینترنتی)

( آخرین به روزرسانی : 21/07/31 )

سازمان تامین اجتماعی با هدف حمایت از ازدواج جوانان کمک هزینه یا وام بلاعوض ازدواج اعطا می‌کند. به بیان دیگر سازمان تامین اجتماعی به بیمه‌شدگان زن يا مردی که از سال ۹۰ تا ۹۸ براي اولين بار عقد کرده‌اند هدیه نقدی اهدا می‌کند.

شرایط دریافت هدیه ازدواج تامین اجتماعی یا همان کمک هزینه ازدواج تامین اجتماعی  را در این مطلب بخوانید.

 

شرایط دریافت وام بلاعوض تامین اجتماعی؟

– بیمه شده باید ظرف ۵ سال قبل از تاریخ عقد، حداقل حق بیمه ۷۲۰ روز را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کرده باشد.

– در تاریخ عقد، بیمه شده در یکی از کارگاه‌های مشمول قانون تأمین اجتماعی در حال کار باشد.

– این عقد، اولین ازدواج بیمه شده باشد.

– عقد، از نوع ازدواج دائم بوده و در دفتر رسمی ازدواج ثبت شده باشد.

 

هدیه ازدواج تامین اجتماعی

 

مدارک هدیه ازدواج تامین اجتماعی: چه مدارکی لازم است؟

  1. اصل دفترچه درمانی بیمه شده
  2. اصل و فتوکپی تمامی صفحات شناسنامه بیمه‌شده و همسرش
  3.  اصل و فتوکپی تمامی صفحات عقدنامه
  4.  گواهی تایید حساب بیمه‌شده از بانک (در ادامه ببینید این گواهی چیست و چطور باید آن را بگیرید)
  5. تعهد کتبی بیمه شده مبنی بر اینکه برای بار اول ازدواج کرده است.

 

مبلغ کمک هزینه ازدواج تامین اجتماعی چقدر است؟

مبلغ هدیه ازدواج تامین اجتماعی بر اساس حقوق دریافتی شما متغیر است. فرمول محاسبه مبلغ هدیه تامین اجتماعی به این صورت است:

میانگین مبلغ حقوق یا مزد دریافتی ماهانه شما در ۲۴ ماه قبل از تاریخ عقد

اما در صورتی که حاصل این محاسبه، مبلغی کمتر از حداقل دستمزد بر اساس قانون کار در زمان عقد باشد، مبلغ کمک هزینه ازدواج تامین اجتماعی معادل حداقل حقوق خواهد بود. به بیان ساده یعنی حداقل مبلغ وام بلاعوض تامین اجتماعی یک پایه حقوق است و در هیچ صورتی از آن کمتر نخواهد بود.

هدیه ازدواج تامین اجتماعی

 

چطور باید برای دریافت هدیه ازدواج تامین اجتماعی اقدام کرد؟

برای دریافت هدیه ازدواج باید به شعبه‌ای که حق بیمه شما در آن پرداخت می‌شود مراجعه کنید. این شعبه احتمالا در نزدیکی محل کار شما است. اگر از آن اطلاع ندارید می‌توانید از حسابداری یا مسئولین اداری محل کارتان درباره آن پرس‌وجو کنید.

اگر در زمان مراجعه به شعبه تامین اجتماعی همه مدارک هدیه ازدواج تامین اجتماعی را همراه داشته باشید شاید کار شما ۱۰ دقیقه تا یک ربع بیشتر طول نکشد. البته اگر شعبه شلوغ باشد و صف ارباب رجوع طولانی باشد بحث دیگری است. در فرمی که برای درخواست هدیه ازدواج تامین اجتماعی پر می‌کنید یک حساب معرفی می‌کنید که مبلغ را به آن واریز کنند.

البته همه بانک‌ها و حساب‌ها را قبول نمی‌کنند و هر شعبه تامین اجتماعی حساب‌های چند بانک مورد تایید خودش را قبول می‌کند. اگر خوش‌شانس باشید و در آن بانک‌ها حساب داشته باشید که هیچ در غیر اینصورت باید در یکی از بانک‌های مورد تایید شعبه تامین اجتماعی موردنظرتان حساب باز کنید.

علاوه بر مدارکی که همراه برده‌اید باید یک فرم تایید حساب هم از بانک بگیرید. این فرم مدرکی است که نشان می‌دهد حسابی که شما به تامین اجتماعی معرفی کرده‌اید متعلق به خود شما است و مورد تایید بانک است. این فرم را باید از همان باجه‌ای که در آن پرونده باز می‌کنید بگیرید و برای مهر و امضای آن به بانکی که در آن حساب باز کرده‌اید و قرار است پول به آن واریز شود بروید. البته کار شما هم در بانک زیاد طول نمی‌کشد و پس از گرفتن فرم باید آن را به شعبه برگردانید و به مدارکتان اضافه کنید.

البته ثبت نام اینترنتی هدیه ازدواج تامین اجتماعی هم امکان پذیر است که ممکن است کمی کار شما را راحت‌تر هم بکند. در ادامه آن را هم به شما توضیح می‌دهیم.

ثبت نام اینترنتی کمک هزینه ازدواج تامین اجتماعی

بیمه‌‌‌شدگان می‌‌‌توانند برای ثبت نام الکترونیکی دریافت تعهدات کوتاه‌‌مدت سازمان تامین اجتماعی از جمله کمک هزینه ازدواج به سایت این سازمان به نشانی https://eservices.tamin.ir/view/#/main مراجعه کنند. برای ثبت نام کمک هزینه ازدواج تامین اجتماعی نیاز به ثبت نام در سایت تامین اجتماعی دارید. اگر قبلا ثبت نام نموده اید می توانید با همان اطلاعات ورودی که برای بررسی سوابق بیمه خود استفاده می کنید وارد سایت شوید.

پس از ورود از منو سایت این مراحل را طی کنید: بیمه شدگان و سپس حمایت های کوتاه مدت و در آخر درخواست کمک هزینه ازدواج . اگر پیش از این حساب بانکی در سایت یا سامانه تامین اجتماعی ثبت نکرده اید با پیغام زیر روبرو می شوید:

کاربر گرامی شما فاقد شماره حساب بانکی می باشید و ثبت درخواست کمک هزینه برای شما امکان پذیر نمی باشد. جهت معرفی شماره حساب بانکی خود بصورت غیرحضوری ، از طریق منوی بیمه شدگان -خدمات نام نویسی – اعلام شماره حساب بانکی اقدام نمایید و یا با در دست داشتن مدارک به شعبه بیمه پردازی خود مراجعه کنید.

در نظر داشته باشید حتی بیمه‌شدگان تامین اجتماعی که سال‌های قبل ازدواج کرده و در زمان ازدواج شرایط دریافت هدیه تامین اجتماعی را داشته‌اند در صورت عدم دریافت می‌توانند برای گرفتن آن اقدام کنند.

مهلت دریافت هدیه ازدواج تامین اجتماعی

 

حتما بخوانید:  راهنمای کامل پرداخت وام ازدواج ۳۰ میلیونی سال ۹۸

 

معمولا واریز هدیه ازدواج تامین اجتماعی چقدر طول می‌کشد؟

اینکه واریز هدیه ازدواج چقدر طول می‌کشد بستگی به سوابق بیمه شما دارد. اگر همه سوابق بیمه شما در همان شعبه باشد که کار راحت است و در واقع پرونده شما برای دریافت هدیه ازدواج کامل است. اما اگر شما قبل از آن جای دیگری کار کرده باشید و سوابقتان از شعبه دیگری از تامین اجتماعی رد شده باشد لازم است که همه این سوابق به شعبه جدید منتقل شود. برای این کار خود شعبه اقدام می‌کند و ظرف یکی دو هفته انتقال انجام می‌شود.

البته اگر بخواهید و برای دریافت هدیه ازدواج عجله داشته باشید می‌توانید خودتان حضوری به شعبه یا شعب قبلی که سوابقتان از آنها رد شده بروید و آنها را دریافت کرده به شعبه جدید منتقل کنید که البته یکی دو روز کاری از شما زمان می‌برد.

بعد از اینکه پرونده شما کامل شد حدود ۱ ماه و نیم زمان می‌برد تا هدیه ازدواج تامین اجتماعی به حساب شما واریز شود. گاهی این مدت تا ۲ یا ۲ ماه و نیم هم طول می‌کشد.

کمک هزینه ازدواج تامین اجتماعی

 

سوالات متداول دریافت هدیه ازدواج تامین اجتماعی

– اگر زن و شوهر هر دو تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی و واجد شرایط دریافت هدیه ازدواج باشند آیا هدیه ازدواج تامین اجتماعی به هر دو آنها تعلق می‌گیرد؟

بله. در صورتیکه طرفین عقد ازدواج، هر دو واجد شرایط دریافت هدیه ازدواج تامین اجتماعی باشند، کمک هزینه ازدواج به هر دو نفرتعلق خواهد گرفت. در عمل هم زن و شوهر هر کدام باید جداگانه پرونده باز کنند و برای دریافت هدیه ازدواج اقدام کنند و پروسه دریافت هدیه ازدواج برای آنها به صورت جداگانه انجام می‌شود. و در مجموع می‌توانند دو مبلغ کمک هزینه ازدواج تامین اجتماعی بر اساس حقوقشان دریافت کنند.

– آیا برای آقایان داشتن پایان خدمت یا رفتن به سربازی و یا مدت آن مهم است؟

خلاصه جواب این است که نه! هیچ تاثیری ندارد. فقط ۴ شرطی که بالاتر به آن اشاره کردیم برای دریافت هدیه ازدواج تامین اجتماعی کفایت می‌کند.

– فردی که در زمان ازدواج اول، شرایط لازم برای دریافت کمک هزینه ازدواج را نداشت آیا برای ازدواج دوم خود می‌تواند از این کمک هزینه برخوردار شود؟

خیر. در شرایط آمده است که عقد باید اولین ازدواج بیمه‌شده باشد.

– مهلت دریافت هدیه ازدواج تامین اجتماعی چقدر است؟ کسانی که سال‌های قبل ازدواج کرده‌اند هم می‌توانند هدیه ازدواج را دریافت کنند؟

بیمه‌‌‌شدگان تامین اجتماعی که سال‌‌‌های قبل ازدواج کرده‌‌اند و در زمان ازدواج شرایط فوق را داشته‌‌‌اند و کمک هزینه مذکور را دریافت نکرده‌‌اند می‌‌توانند برای دریافت آن اقدام کنند. بنابراین مهلت دریافت هدیه ازدواج تامین اجتماعی محدودیت ندارد.

-برای دریافت کمک هزینه ازدواج آیا مدت خدمت سربازی هم به حساب می‌آید؟

خیر، طبق بند ۲ ماده ۸۵ قانون تامین اجتماعی بیمه شده بایستی ظرف ۵ سال قبل از تاریخ ازدواج حداقل حق بیمه ۷۲۰ روز کار را به سازمان پرداخته باشد تا مشمول استفاده از کمک هزینه ازدواج گردد و سابقه خدمت سربازی ملاک محاسبه این مدت نمی‌باشد.

– با توجه به شایعات اخیر در فضای مجازی مبنی بر دریافت کمک هزینه ازدواج زوجینی که در سالهایی خاص ( دروره زمانی مشخص فرضا فقط تا دو سال بعد از ازدواج ) عقد دائم نموده اند آیا این امر صحت دارد یا خیر ؟

خیر ، دریافت کمک هزینه ازدواج توسط بیمه شدگانی که دارای شرایط فوق الذکر هستند محدود به دوره زمانی خاص نبوده و کلیه بیمه شدگان که شرایط مذکور را دارا می باشند می توانند از این تعهدات کوتاه مدت استفاده نمایند ، اما بیمه شدگانی که در سالهای گذشته عقد دائم نموده اند و سایر شرایط را دارا می باشند مبلغ دریافتی کمک هزینه ازدواج آنها مطابق با مجموع میانگین دستمزد همان سال عقد آنها خواهد بود .

 – آیا به صورت اینترنتی و غیرحضوری هم می‌شود اقدام کرد؟

می‌توانید برای ثبت نام اینترنتی هدیه ازدواج تامین اجتماعی به سایت این سازمان به نشانی https://eservices.tamin.ir/view/#/main مراجعه کنید. فرم ثبت نام هدیه ازدواج تامین اجتماعی را هم می‌توانید همانجا دریافت کنید.

جهت بررسی سوابق تامین اجتماعی می توانید با نصب برنامه کارپرداز سوابق بیمه خود را بررسی نمایید و در صورت برخورداری از شرایط دریافت هدیه ازدواج تامین اجتماعی اقدام نمایید.

اپلیکیشن کارپرداز را از لینک زیر دانلود کنید:

 دانلود کارپرداز

کارشناسان ما در قسمت نظرات  آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.

مشترک
اعلان
guest
50 نظرات
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رای
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
گندم
گندم
6 ماه قبل

با سلام من تا تاریخ عقدم کم و بیش تو شرکتها بیمه بودم و کل سوابقم بیشتر از ۷۲۰ روز است . چرا تعلق نمیگیره؟؟؟

نسرین
نسرین
1 سال قبل

سلام . من وارد سایت بیمه شدگان شدم کدملی و رمزم رو زدم با تاریخ ازدواج. نوشت که شما حائز ماده ۸۵ قانون میباشید و هدیه ازدواج میسر میباشد.خواستم ببینم دیگه نیازی نیست به جایی مراجعه کنم و اینکه نمیدونم کدوم شماره حسابم رو دارن چون دوسال پیش برا بیمه ثبت نام کرده بودم و الان یادم نیست. بایدچیکارکنم. واینکه چقد بهمون تعلق میگیره

حامد
حامد
2 سال قبل

سلام خسته نباشید گذرواژه رو فراموش کردم .فراموشی گذرواژه رو میزنم. پیغام امکان پذیرنیست رو میده. میشه راهنمایی کنین

مهدی
مهدی
2 سال قبل

سلام برای من پدرم (سرپرست خانواده)بیمه رو واریز کرده ۶ سال حالا امسال عقد کردم چطور باید اقدام کنم؟

زیبا فیوضات مغانلو
زیبا فیوضات مغانلو
2 سال قبل

سلام من برای هدیه ثبت نام کردم و در قسمت وضعیت زده صدور چک و تاریخ چک ۰۰.۰۶.۱۴ هست امروز باید واریز میشد؟

Asa
Asa
2 سال قبل

سلام .اگر شرایط ذیل را داشته باشیم و چنانچه هدیه را نگرفته باشیم و از همسر جدا شده باشیم ،میتوانیم الان هدیه را بگیریم ؟

En
En
4 سال قبل

سلام روزخوش
اگر زمان ازدواج اول بيمه نباشيم و اين هديه دريافت نشده باشه ولي براي ازدواج دوم شرايط و سوابق رو داشته باشيم اين هديه تهلق ميگيره؟

شعبان صفایی
شعبان صفایی
4 سال قبل

من ۱۵ سال سابقه دارم اما این ۵ سال اخرم ۷۱۰ روز ده روز کم داره ؟ اما ۶ ماه بیمه دوسال اخرم شاطری که سه ماه سختی کار داره ایا میتونم بگیرم هدیه ازدواج و یا نه

مونا صادقی
مدیر
4 سال قبل
پاسخ به  شعبان صفایی

سلام
همه بیمه شدگان در صورت داشتن شرایط زیر می توانند هدیه اردواج تامین اجتماعی را دریافت کنند.
۱- بیمه‌شده ظرف ۵ سال قبل از تاریخ عقد، حداقل ۷۲۰ روز سابقه کار داشته و حق‌بیمه این مدت از سوی کارفرما پرداخت شده باشد.
۲- در تاریخ ازدواج رابطه استخدامی بیمه‌شده با کارفرما قطع نشده باشد.
۳- ازدواج اول بیمه شده باشد.
۴- ازدواج دائم بوده و در دفتر رسمی ازدواج ثبت شده باشد.

محمد
محمد
5 سال قبل

سلام برای بیمه شدگان نیروهای مسلح همچین هدیه ای هم هست.

Siavash Rahmani
Siavash Rahmani
5 سال قبل
پاسخ به  محمد

با توجه به اینکه بیمه شما از سازمان تامین اجتماعی ثبت و پرداخت نمی‌شود خیر. چنین هدیه‌ای به شما پرداخت نخواهد شد.

bh
bh
5 سال قبل

من حدود ۲ماه داره میشه اقدام کردم و بیمه من کلا از همان شعبه که درخواست دادم رد شده بود ۲ سال سابقه داشتم و مدارکمم تکمیل بود گفتن واریز میشه ولی هنوز واریز نشده نمیدونم باید صبر کنم یا برم شعبه سوال کنم چون خیلی هم بداخلاق بودن و درست جواب نمیدادن؟؟؟

Siavash Rahmani
Siavash Rahmani
5 سال قبل
پاسخ به  bh

اگر گفتن واریز می‌شه پس در پروسه پرداخت هستید. اون حسابی که برای واریز مبلغ دادید رو چک کنید. گاهی حتی ممکنه تا ۴۰-۵۰ روز هم زمان ببره. اگر بیشتر از این طول کشید دوباره به شعبه بیمه‌تون سر بزنید.

مهدی
مهدی
5 سال قبل

گند مملکت در اومده، به اونایی که توانایی پرداخت حق بیمه ندارن و وضعیت مالیشون بدتر از اینایی که بیمه هستن هیچ کمکی از طرف دولت یا سازمانی تعلق نمیگیره، عااالی شرم آوره

پروین قربانی
پروین قربانی
5 سال قبل

سلام من سال ۸۹ عقد کردم برای هدیه هزینه ازدواج اقدام کردم چند بار همم بیمه رفتم گفتن واریز میشه ولی الان که سال ۹۷ چیزی واریز نکردن من ساکن شهرستانم و بیمه ام تهران واریز میشد

RR
RR
5 سال قبل

چرابه خویش فرماتعلق ندادن.قانونشوغلط نوشتن. به خودشون بیان

محمدرضا پورمحمد
محمدرضا پورمحمد
5 سال قبل

سلام من سال ۷۹ ازدواج کردم وهدیه ازدواج نگرفتم چون ۲سال بیمه نداشتم اما الان ۱۸سال بیمه دارم این هدیه شامل من میشود یانه

مهسا
مهسا
5 سال قبل

سلام من مادرم مددجوکمیته امداد بود کمیته براش بیمه ردکرده بود خودش فوت شده من دارم ازبیمش استفاده میکنم حقوقش میگیرم ایا اگه ازدواج کنم وام بلاعوض بهم تعلق میگیره

Siavash Rahmani
Siavash Rahmani
5 سال قبل
پاسخ به  مهسا

اگر خودتان بیمه نیستید خیر. چون در شرایط آمده بود که باید مدتی برای خود شما به عنوان کارمند حق بیمه پرداخت شده باشه.

رضا
رضا
5 سال قبل

سلام ، پدر من سه سال قبل از سربازی بیمه بوده و بعد به سربازی میره و بعدش ازدواج میکنه ، با این شرایط ک گفتید پدر من شرایط دریافت هدیه رو داره .

پارسا
پارسا
5 سال قبل

سلام روز بخیر. من در زمان عقد سرباز بودم. آیا به من تعلق می گیرد؟

قاسم
قاسم
5 سال قبل

سلام من کارگر روز مزد هستم که بیمه تامین اجتماعی دارم اما تا حالا از کارفرمای حقوق نگرفتم.سر چهاراه من را برای کارگری میبردن و صاحب خانه بهم مبلغ ۴۰هزار تومان میدهد آیا شامل من هم میشود?

Siavash Rahmani
Siavash Rahmani
5 سال قبل
پاسخ به  قاسم

سلام

اگر کارفرما برای شما حق بیمه پرداخت می‌کند به شما هم تعلق می‌گیرد ولی اگر خویش فرما هستید و خودتان حق بیمه می‌پردازید خیر.

لیلا
لیلا
5 سال قبل

سلام
ببخشید اگه خودمون بیمه رد کنیم هم شامل حال میشه ؟ یا خیر؟

Siavash Rahmani
Siavash Rahmani
5 سال قبل
پاسخ به  لیلا

خیر اگر خویش‌فرما باشید به شما تعلق نمی‌گیره

E .m
E .m
5 سال قبل

سلام
اگه بعداز عقد بیکار شده باشیم چی؟ بازم بهمون وام میدن.لطفا جواب بدین

Siavash Rahmani
Siavash Rahmani
5 سال قبل
پاسخ به  E .m

سلام

اگر توجه کرده باشید یکی از شرایط دریافت هدیه ازدواج تامین اجتماعی این بود:
– در تاریخ عقد، بیمه شده در یکی از کارگاه‌های مشمول قانون تأمین اجتماعی در حال کار باشد.

بنابراین متاسفانه خیر.

مصطفی
مصطفی
5 سال قبل

سلام من که ۵ سال از ازدواجم میگذره بازم تعلق میگیره

Siavash Rahmani
Siavash Rahmani
5 سال قبل
پاسخ به  مصطفی

سلام

بر اساس ضوابطی که تعیین شده هیچ محدودیت زمانی وجود ندارد. فقط کافی است که شرایط را داشته باشید. یعنی در زمان عقد شاغل بوده باشید و در ۵ سال قبل از آن ۷۲۰ روز حق بیمه پرداخته باشید.

حسن اسماعیلی
حسن اسماعیلی
5 سال قبل

سلام
من سال ۸۳ عقد کردم ، واز سال ۸۴ تا به امروز بیمه تامین اجتماعی هستم، و هیچ کمک هزینه ازدواجی دریافت نکرده ام….لطفا اگر راهی هست که کمک هزینه ازدواج را بگیرم راهنمایی کنید . باتشکر

Siavash Rahmani
Siavash Rahmani
5 سال قبل

سلام

بر اساس ضوابطی که تعیین شده هیچ محدودیت زمانی وجود ندارد. فقط کافی است که شرایط را داشته باشید. یعنی در زمان عقد شاغل بوده باشید و در ۵ سال قبل از آن ۷۲۰ روز حق بیمه پرداخته باشید. فقط ممکن است مبلغ پرداختی به شما را بر اساس میانگین دریافتی ۲۴ ماه منتهی به عقدتان محاسبه کنند که امروز مبلغ چندان زیادی نمی‌شود.

لیلا خمسه
لیلا خمسه
5 سال قبل

سلام من سال ۸۹عقد کردم قبل از اون بیمه پدرم بودم‌که فوت شده بودن آیا به من تعلق میگیره این هدیه؟؟؟

Siavash Rahmani
Siavash Rahmani
5 سال قبل
پاسخ به  لیلا خمسه

خیر

اگر شاغل نبوده‌اید و برای شما حق بیمه پرداخت نمی‌شده است نه.

ایدین
ایدین
5 سال قبل

باسللم کسی که حق بیمه را اختیاری واریز میکند یا خویش فرما واریز میکند چی ؟؟؟مشمول نمیشوند؟؟

Siavash Rahmani
Siavash Rahmani
5 سال قبل
پاسخ به  ایدین

خیر باید کارفرما برای شما حق بیمه پرداخت کند

ش
ش
5 سال قبل

سلام
مبلغ چقدر هست؟ و بازپرداخت دارد؟

Siavash Rahmani
Siavash Rahmani
5 سال قبل
پاسخ به  ش

اگر مطلب را با دقت مطالعه کنید ذکر شده است.

میانگین حقوق دریافتی شما در ۲۴ ماه قبل از عقد.

این وام بلاعوض یا به عبارتی هدیه ازدواج است و بازپرداختی ندارد.

مرتضی
مرتضی
5 سال قبل

سلام اگر نصف سابقه قبل عقد و‌ نصف سابقه بعد عقد باشد آیا تعلق میگیرد؟

Siavash Rahmani
Siavash Rahmani
5 سال قبل
پاسخ به  مرتضی

خیر. باید سابقه ۷۲۰ روز پرداخت حق بیمه را در ۵ سال منتهی به عقد داشته باشید.

مرتضی
مرتضی
5 سال قبل

سلام اگر سابقه بیمه نصفش قبل عقد و نصفش بعد عقد باشد آیا تعلق میگیرد؟

مصطفی
مصطفی
5 سال قبل

باسلام آیا به کارگران ساختمانی که جزو تامین اجتماعی هستن هم تعلق میگیره این وام

یاور اصغرزاده
یاور اصغرزاده
5 سال قبل
پاسخ به  مصطفی

خیر من خودم مراجعه کردم گفتن که باید از یه کارگاهی برای شما حق بیمه داده می شد یعنی کارفرما داشته باشید.
لذا برای شما تعلق نمی گیرد.
به نظر من این ظلم است در حق کارگران ساختمانی

Siavash Rahmani
Siavash Rahmani
5 سال قبل
پاسخ به  مصطفی

سلام مصطفی عزیز

بستگی به نوع پرداخت حق بیمه دارد. اگر کارفرما برای شما حق بیمه پرداخت کند و دارای شرایط ذکر شده باشید بله. ولی اگر خویش فرما هستید و توسط شخص خودتان بیمه شده‌اید خیر.