دستمزد کارگران در سال 98

حداقل دستمزد کارگران در سال ۹۸، ۳ میلیون تومان شود

( آخرین به روزرسانی : 19/08/13 )

عزت‌الله یوسفیان ملا گفت: اگر حقوق و دستمزد کارگران برای سال ۹۸ کمتر از دو میلیون تومان تصویب شود، قطعا کارگران نمی‌توانند حداقل هزینه زندگی خود را تامین کنند، با درنظرگرفتن این موضوع قطعا باید حقوق و دستمزد کارگران در سال ۹۸ حدود سه میلیون تومان تصویب شود.

روزهای پایانی سال ۹۷ بحث و جدال بین کارگران و کارفرمایان در ارتباط با افزایش حقوق و دستمزد کارگران در سال ۹۸ شدت گرفته است. صحبت کارگران این است که در سال جاری هزینه‌ها افزایش بیشتری پیدا کرده و نرخ تورم به ۴۰ درصد رسیده است؛ بنابراین حداقل دستمزد یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی کارگر پاسخ گوی هزینه یک ماه آن‌ها نیز نیست.

این موضوع باعث شده کارگران شغل دوم و حتی سوم داشته باشند. کارگران معتقدند که با توجه به افزایش هزینه‌ها و نرخ تورم ۴۰ درصدی در سال جاری، حداقل دستمزد یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی کارگر پاسخگوی هزینه‌های یک ماه زندگی آن‌ها نیست و این موضوع باعث شده که کارگران شغل دوم و سوم نیز داشته باشند.

طرف دیگر این جدال یعنی کارفرمایان اعتقاد دارند که در این شرایط وخیم اقتصادی، افزایش حقوق و دستمزد کارگران باعث می‌شود تا بیشتر بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط که بخش زیادی از جمعیت ۴۰ میلیون نفری جامعه کارگری در آنجا مشغول به‌ کار هستند تعطیل شوند، به همین جهت اگر شرایط لازم برای کارفرمایان به دنبال افزایش حقوق کارگران در شورای عالی کار پیش‌بینی نشود، ریزش نیروی کار در سال آینده بسیار محتمل است.

اینجا بخوانید: چارچوب کلی حقوق سال ۹۸ کارگران تعیین شد

 

نتیجه جلسه کمیته حقوق و دستمزد

اولین جلسه کمیته حقوق و دستمزد هشتم بهمن‌ماه سال ۹۷ برای تعیین میزان افزایش حقوق سال ۹۸ کارگران، بدون حضور نمایندگان کارفرمایی برگزار شد. طبق این جلسه قرار شد که اطلاعات بانک مرکزی و مرکز آمار ایران از نرخ تورم سال ۹۷ به‌منظور تصمیم‌گیری حقوق کارگران در سال آینده جمع‌آوری و بررسی شود.

پس از کسب اطلاع از نرخ تورم در سال ۹۷، کمیته حقوق و دستمزد درباره میزان افزایش حقوق سال آینده کارگران تصمیم‌گیری می‌کند که ازنظر قانونی باید تا آخر اسفند، دستمزد سال ۹۸ اعلام شود.

عزت‌‌الله یوسفیان ملا، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات درباره حداقل حقوق در سال ۹۸، گفت: حداقل دستمزد کارگران ساده در سال ۹۸ باید متناسب با نرخ تورم امسال و حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا سه میلیون تومان برای سال آینده باشد.

چنانچه حداقل دستمزد کارگران را هم متناسب با هزینه سبد خانوار محاسبه کنیم برای سال ۹۸ باید حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا سه میلیون تومان باشد.

اخبار مرتبط: جزئیات عیدی کارگران بر اساس میزان کارکرد

عزت‌‌الله یوسفیان ملا در مجلس دهم افزود: اگر حقوق و دستمزد کارگران در سال ۹۸ کمتر از دو میلیون تومان تصویب شود، قطعا کارگران نخواهند توانست هزینه زندگی حداقلی خود را تامین کنند، بدون شک باید حقوق و دستمزد کارگران برای سال ۹۸ بیش از دو میلیون تومان یعنی در حدود سه میلیون تومان تصویب شود.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۹۸ عنوان کرد: همچنین شرایط باید به نحوی باشد که به کارفرمایان فشار مالی وارد نشود به‌طوری که باید امتیازاتی برای کارفرمایان ازجمله تخصیص تسهیلات بانکی در نظر گرفته شود تا کارفرمایان نیز بتوانند از عهده افزایش حقوق دستمزد کارگران خود برآیند.

نماینده مردم آمل در مجلس دهم شورای اسلامی تصریح کرد: اگر دولت حقوق و دستمزد کارگران برای سال ۹۸ را بیش از دو میلیون تومان تصویب کند، اما به کارفرمایان تسهیلاتبانکی تخصیص ندهد، بدون شک کارفرمایان مجبور به تعدیل نیرو خواهند شد.

به همین جهت این نوع افزایش حقوق به هیچ عنوان برای کارگران صرفه اقتصادی ندارد، زیرا علاوه بر اینکه باعث بیکاری آن‌ها خواهد شد، کارگران شاغل هم باید ساعت بیشتری در محیط کار خود مشغول به کار باشند که به طور حتم آن‌ها تحمل فشار کاری بیشتر در بنگاه‌های اقتصادی را نخواهند داشت.

این نماینده خاطرنشان کرد که شرایط حال حاضر اقتصادی کشور به هیچ عنوان عادی نیست و باید شرایط را متناسب با وضعیتی که در حال اتفاق است تنظیم کرد، بنابراین لازم است که حقوق و دستمزد کارگران در سال ۹۸ نسبت به افزایش در سال‌های گذشته متفاوت باشد و حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا سه میلیون تومان برای سال آینده تصویب شود.

مشترک
اعلان
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments