پرداخت عوارض شهرداری خودرو

استعلام و پرداخت عوارض شهرداری خودرو

( آخرین به روزرسانی : 19/08/13 )

عوارض خودرو چطور محاسبه می‌شود؟

تمامی خودرو‌ها برای تردد در سطح شهرها باید سالیانه عوارض خودرو پرداخت کنند. عوارض شهرداری خودرو با توجه به نوع خودرو تعیین می‌شود. عوارض خودرو توسط شهرداری‌ها جهت انجام امور شهری مثل طرح های عمرانی، خدماتی و رفاهی و… هرینه می‌شوند.

حتما بخوانید:  پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی خودرو

 

عوارض طرح ترافیک خودرو

اگر وسیله نقلیه‌ای بعد از ساعت ۱۶ یک بار توسط دوربین‌ها در یک روز مشاهده شود در صورتی که معاینه فنی برتر داشته باشد نرخ عوارضش ۱۹ هزار و ۲۰۰ تومان خواهد بود و در صورتی که معاینه فنی عادی داشته باشد نرخ عوارض آن ۲۴ هزار تومان خواهد بود، دقت داشته باشید که طرح ترافیک پایتخت از ساعت ۶:۳۰ صبح لغایت ۱۹ بجز روزهای پنجشنبه و تعطیلات رسمی در محدوده طرح ترافیک اجرا می‌شود و میزان پرداخت عوارض در محدوده طرح ترافیک در سال ۹۷ نیز مصوبه شورای شهر تهران را دارد.

 

عوارض خودرو تهران

پرداخت عوارض سالانه خودرو با وجود اندک بودن جزو وجوهی است که در مدیریت شهر و امورات آن بسیار تاثیر گذار است. بنابراین کوتاهی درپرداخت عوارض شهرداری خودرو منجر به اختلال در مدیریت اموارت شهر می‌شود.

 

استعلام عوارض سالیانه خودرو به چند عامل بستگی دارد:

۱. مدل خودرو شما

هر چه خودرو شما ارزش بالاتری داشته باشد باید عوارض بیشتری پرداخت کنید.

۲. شهر محل سکونت شما

شهرهای مختلف هم نرخ‌های متفاوتی دارند. مثلا عوارض یک خودروی خاص در تهران گران‌تر از عوارض همان مدل خودرو در یک شهرستان است.

۳. سال پرداخت عوارض

عوارض یک خودرو خاص در یک شهر خاص در سال‌های مختلف متفاوت است و طبیعتا هر سال گران‌تر می‌شود.

پرداخت عوارض خودرو

طی سالهای اخیر استعلام عوارض خودرو و  پرداخت عوارض سالانه خودرو به صورت اینترنتی بسیار متداول شده است. مدتی است که امکان استعلام و پرداخت عوارض خودرو  بر روی تلفن‌های همراه فراهم شده است.

به این صورت که شما می‌توانید برای استعلام عوارض خودروتان و همچنین پرداخت اینترنتی آن در صورت تمایل می‌توانید از طریق اپلیکیشن کارپرداز اقدام کنید. برای استعلام عوارض شهرداری  و استعلام عوارض سالانه ماشین‌ شخصی خود می‌توانید اپلیکیشن کارپرداز را از همینجا دانلود کنید:

  دانلود کارپرداز

همچنین شهروندان تهرانی می‌توانند برای پرداخت عوارض خودروهایشان در شهر تهران به صورت آنلاین، به سایت سامانه اینترنتی پرداخت عوارض خودرو شهرداری تهران مراجعه کنند.

همچنین می‌توانید با استفاده از کد دستوری *۱۳۷*۳*۳# و وارد کردن شماره پلاک خودرو از میزان بدهی طرح ترافیک مطلع شوید.

 

حتما بخوانید:  طرح ترافیک 98 شهر تهران مشخص شد

عوارض شهرداری خودرو در سال ۹۷

عوارض شهرداری خودرو در سال ۹۷ بر اساس لایحه بودجه سال ۹۷ به این صورت است که مبلغ عوارض نوسازی یک و نیم درصد (۱٫۵ %)، عوارض سالیانه انواع خودرو ۱٫۵ در هزار ارزش قیمت فروش کارخانه های داخلی و ۱٫۵ در هزار ارزش خودروهای وارداتی، عوارض صدور گذرنامه و گواهی نامه به میزان ۵ درصد (۵%) تعرفه صدور آن ها تعیین شده است.

البته محاسبه آن به صورت دستی برای هر خودرو کار سخت و پیچیده‌ای است و راحت‌تر آن است عوارض شهرداری خودرو را  استعلام کنید.

پرداخت الکترونیکی عوارض خودرو

مزیت های پرداخت الکترونیک عوارض خودرو را  می‌توان  مواردی مانند صرفه جویی در زمان و هزینه، دوری از ترافیک‌های شهری و آسودگی و راحتی بیان کرد. در ادامه یکی از راه های پرداخت الکترونیک عوارض خودرو  از طریق سامانه پرداخت عوارض خودرو را با هم مرور می کنیم:

ابتدا به سایت شهر تهران به آدرس www.tehran.ir مراجعه کنید. از بخش عوارض، گزینه پرداخت الکترونیکی عوارض خودرو را انتخاب کنید.

شماره شناسنامه خودرو خود را در محل مورد نظر وارد کنید. این کد ۱۷ رقمی کد VIN نیز نامیده می‌شود و همان کد ۱۷ رقمی است که سمت راست پشت کارت خودرو نوشته شده است.

علاوه بر اطلاعات خودروی شما و نشان دادن جزئیات و مبلغ عوارض خودروی شما، یک شناسه قبض و یک شناسه پرداخت نیز در اخر صفحه نمایش داده شده است. اگر بخواهید عوارض خودروی خود را همین الان ایننترنتی پرداخت کنید می‌توانید از طریق درگاه‌های اینترنتی بانک‌های مختلف این کار را انجام دهید. اما اگر می‌خواهید از طریق دستگاه خودپرداز این قبض را پرداخت کنید فقط کافیست شناسه قبض و شناسه پرداخت را یک جا یادداشت کنید و بعدا با وارد کردن آن بر روی دستگاه خودپرداز قبض را پرداخت کنید.

عوارض شهرداری خودرو چقدر است؟

مبلغ عوارض شهرداری خودرو و قیمت هر سال عوارض خودرو با توجه به نوع خودرو تعیین می‌شود. تمامی وسایل نقلیه اعم از سبک و سنگین و موتور سیکلت ها ملزم به پرداخت عوارض سالانه خودرو هستند. مبنای محاسبه مبلغ عوارض سالیانه خودرو‌های سواری تولید داخل، قیمت فروش کارخانه و برای خودرو‌های وارداتی، مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی می‌باشد.

سامانه پرداخت عوارض خودرو

 

مشترک
اعلان
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments