سبد کالای ماه رمضان کارگران

سبد کالای رمضان کارگران + جزییات

( آخرین به روزرسانی : 19/05/05 )

 

بسیاری از فعالان کارگری با توجه به در پیش بودن ماه مبارک رمضان از کارفرمایان خواسته‌اند به کارگران واحدهای تولیدی و صنوف مختلف، ارزاق و سبد کالای رمضان  کارگران اختصاص بدهند.

از سال‌های گذشته و در آستانه ماه مبارک رمضان، ارزاق عمومی و سبد کالای رمضان  کارگران توسط کارفرمایان در اختیار کارگران قرار می‌گرفت هرچند که چند سالی است که این حرکت رونق خود را ازدست‌داده و بسیاری از کارگران به دلیل شرایط اقتصادی و ناتوانی کارفرمایان از دریافت بسته‌های رمضان محروم‌اند، اما هستند کارفرمایانی که هنوز به‌رسم گذشته این حرکت خداپسندانه را برای تأمین نیازهای کارگران خود در ماه رمضان دنبال می‌کنند.

 

از سوی دولت نیز همه‌ساله سبد کالای اساسی و بسته‌های مواد غذایی جهت رفاه حال کارمندان توزیع می‌شود و امسال نیز دولت اعلام کرده که اقلام و کالاهای اساسی در این ماه اجازه افزایش قیمت ندارند تا آحاد جامعه و به‌ویژه کارگران بتوانند با کمترین دغدغه نسبت به تامین مایحتاج مصرفی خود اقدام و از مواهب روزه در این ماه بهره‌مند شوند.

 

کارگران مدت‌ها از اتحادیه امکان در برخی ایام سال و مناسبت‌های خاصی مثل ماه رمضان اقلام مصرفی خود را باقیمت مناسب تهیه می‌کردند ولی در سال‌های گذشته برخی مشکلات مالی و نارضایتی از کالاهای عرضه‌شده عدم استقبال کارگران را به دنبال داشته است بااین‌حال اغلب کارگرانی که جزو اقشار محروم و کم‌درآمد و ضعیف جامعه به شمار می‌روند انتظار دارند به دلیل کاهش قدرت خرید و مشکلات معیشتی از سبد کالای رمضان برخوردار شوند.

 

رییس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی در گفتگو با خبرنگاران: باوجودآنکه همه‌ساله بر ضرورت اختصاص سبد کالای رمضان به کارگران تاکید داریم ولی متاسفانه به دلیل مسائلی همچون نبود نقدینگی و رکود تولید با موانعی روبه‌رو می‌شویم؛ البته بسیاری از کارفرمایان که از شرایط زندگی کارگران خبر دارند برای کارگران خود سبد کالا در نظر می‌گیرند، چون همین حالا کارگران قادر به پرداخت مبالغ سنگین خرید کالای اساسی نیستند و اگر این توانایی و امکان برایشان فراهم بود، دیگر نیازی به گرفتن سهمیه رمضان نداشتند.

به اعتقاد فتح‌اله بیات، دادن ارزاق و سبد رمضان به کارگران اجباری نیست ولی اگر کارفرمایی توان مالی برای تهیه و تأمین آن را داشته باشد و به کارگرانش بدهد نه‌تنها موجب دلگرمی و انگیزه کار در کارگران شده بلکه ازنظر شرعی و انسانی کار شایسته و خداپسندانه‌ای انجام داده است چرا که کارگر وقتی می‌بیند کارفرما به‌جای نگاه ابزاری او را موردحمایت خود قرار داده به تولید محصول باکیفیت رغبت بیشتری پیدا می‌کند.

 

مبلغ بن خواربار کارگران

علیرغم آنکه شورای عالی کار اسفندماه سال گذشته مبلغ بن خواربار کارگران را از ۱۱۰ هزار تومان به ۱۹۰ هزار تومان رساند  ولی بااین‌وجود کفاف وضعیت معیشتی کارگران را نمی‌دهد! اگر چه پیش‌بینی کمک‌های غیر نقدی از سوی کارفرمایان به کارگران در قانون کار وجود ندارد و این مساله یک ضعف به شمار می‌رود اما فعالان کارگری همواره از کارفرمایانی که دارای بضاعت و تمکن مالی مناسبی هستند، خواسته‌اند حمایت از کارگران به برخی از روزهای سال و مناسبت‌ها محدود نشود. به اعتقاد آن‌ها توزیع بسته‌های حمایتی و سبد کالای کارگران باید به‌طور مداوم و ماهانه در طی سال صورت گیرد تا کارگران بتوانند نیازهای معیشتی خود را از این طریق تامین کنند.

منبع: ایسنا

مشترک
اعلان
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments