بسته حمایتی دولت

جزئیات تازه از بسته حمایتی دولت

( آخرین به روزرسانی : 19/07/30 )

با تصمیم دولت قرار بر این است که به زودی ۹میلیون نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، به ازای هر نفر ۳۵ هزار تومان کارت خرید کالا دریافت نمایند، اما جزئیات طرح دیگر حمایتی دولت در دستور کار است.

علی ربیعی، وزیر سابق رفاه در ۲۵ اردیبهشت ماه سال جاری از توزیع سبد غذایی برای نیازمندان خبر داد و گفت:در چهار چوب سیاست های رفاهی دولت در بسته حمایت غذایی، توزیع اولین مرحله از سبد غذایی را در سال ۹۷ آغاز کردیم که سیزدهمین مرحله توزیع سبد غذایی به شمار می رود.

وزارت تعاون اکنون می گوید: توزیع مواد غذایی در ادامه سال های قبل است و ارزش ریالی این سبد ۱۳۰ هزار تومان برای خانواده های کامل است که شامل گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ، برنج، حبوبات و ماکارونی، لبنیات، روغن مایع و غیره می شود. افراد می توانند به انتخاب خود از هر میزان کالا به هر میزانی که بخواهند دریافت کنند. سعی کرده ایم در این مرحله از توزیع سبد کالا آرام آرام به سمت گروه هایی برویم که در نهادهای حمایتی ما نیستند.

سهم هر نفر از افراد خانوار در این سبد کالایی ۳۵ هزار تومان است، بر این اساس کارت خرید مشمولان این طرح به مبلغ تعیین شده و به تعداد خانوار قابلیت شارژ و خرید دارد.

وزارت تعاون تأکید کرده که باید واحدهای تابع و کلیه فروشگاه ها هماهنگی کافی را برای ارائه خدمات به مشمولین دریافت سبد کالا داشته باشند. همچنین به منظور استعلام موجودی کارت مشمولین از طریق دستگاه های پوز مربوطه از تراکنش ۲۰۰تومانی استفاده شود. گفتنی است کلیه فروشگاه ها بایستی بدون دریافت هیچ نوع کارمزد نسبت به تحویل کالای مورد نیاز مشمولین به ارزش مجموع تراکنش های انجام شده اقدام کنند. شایان ذکر است شماره کارت مربوط به مشمولین کمیته امداد امام خمینی(ره) تا اطلاع ثانوی همان شماره کارت یارانه بگیری سابق سرپرستان خانوار خواهد بود.

در همین راستا چند روز گذشته انوشیروان محسنی بندپی، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده بود:به زودی با مشارکت معاونت رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بسته حمایتی اجتماعی تهیه می شود تا آحاد جامعه بتوانند تحت پوشش حمایت های اجتماعی قرار بگیرند.

وی تأکید کرده بود:در حال حاضر با افزایش قیمت ها در جامعه روبه رو هستیم که با بسته سیاست حمایت اجتماعی دولت به صورت جدی پیگیری می شود که بنده شخصاً و هم معاونت رفاه پیگیر آن هستیم.

بسته حمایتی شامل افراد تحت پوشش کمیته امداد است. در حال حاضر جزئیات طرح های دیگر حمایتی مشخص نیست.

امیرخسرو فخریان، رئیس اتحادیه فروشگاه های زنجیره ای نیز در گفت وگو با خبرنگاران درباره بسته حمایتی افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی گفت:این طرح در ادامه طرحی است که دولت چندین سال است اجرا می کند. با اجرای این طرح، کارت های خرید به نام سرپرستان خانوار شارژ شده و به ازای هر نفر ۳۵هزار تومان به آن واریز می شود؛ اما خانوارهای بالای ۴ نفر به ازای هر نفر ۳۰ هزار تومان شارژ صورت گرفته و به ازای هر نفر اضافه، ده هزار تومان به مبلغ ۴ نفر اضافه خواهد شد؛ بر این اساس سقف درنظر گرفته شده برای هر خانوار ۱۳۰ هزار تومان است.

وی افزود:ارایه سبدهای کالایی به اقشار ضعیف، قبلا هم انجام می شد اما با توجه به مشکلاتی که توزیع سبد کالایی داشت، تصمیم بر این شده که کارت بانکی سرپرستان خانوار، شارژ نقدی شده و برای خرید کالا از فروشگاه های زنجیره ای قابل استفاده باشد. با تصمیم دولت، قرار بر این است که به زودی ۹ میلیون نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، به ازای هر نفر ۳۵ هزار تومان کارت خرید کالا دریافت نمایند.

وی درباره مکانیزم اجرای کار توضیح داد:کارتهای معرفی شده از سوی سرپرستان خانوار که عضو شبکه شتاب است، به میزانی که اشاره شد، شارژ می شود. افراد نمی توانند مبالغ این کارتها را برداشت کنند و الزام دارند که حتماً در فروشگاههای زنجیره ای کالا خرید کنند، اما این که چه اقلامی را خرید کنند، به انتخاب خود خانوارها است و محدودیتی ندارد.

در کنار این طرح، طرح دیگری در دستور کار دولت است که طبق اظهارات امیرخسرو فخریان هنوز جزئیات آن نهایی نشده است.

انوشیروان محسنی بندپی درباره این طرح می گوید:برنامه تأمین کالای اساسی برای هشت دهک یا تمامی افراد جامعه را با اعطای کوپن الکترونیکی در دستور کار داریم. اعطای کوپن هنوز قطعی نشده است اما اجرای برنامه های حمایتی حتمی است.

همچنین محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز پیش تر گفته بود:برای حمایت از مردم و جبران آثاری که نوسانات بازار ارز در زندگی روزمره مردم داشته دولت پنج بسته حمایتی از یک برنامه مقابله با تحریم را در این خصوص تعریف کرده است.

معاون رئیس جمهور با ابراز اینکه “نخستین بسته مرتبط است با تأمین کالاهای اساسی و داروی مردم که به طور کلی می توانیم تمام کالاهای روزمره مردم را در این بخش دسته بندی کنیم”، افزوده بود:در جلسه فوق العاده ستاد اقتصادی دولت که با مسئولیت رئیس جمهور تشکیل شد به صورت نهایی این بسته تأیید و ۱۳ میلیارد دلار برای ۲۵ قلم از کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم تا پایان امسال اختصاص داده شد که دارو و نهاده های کشاورزی هم در این مجموعه قرار می گیرد.

وی عنوان کرده بود:بنابراین افراد جامعه در سراسر ایران می توانند از این ۲۵ قلم کالایی که نرخ ارز آنها بر اساس ۴ هزار و ۲۰۰ تومان است که از سوی مسئولان کنترل می شود، مصرف کنند و البته که باید همه کالاهای اساسی به وفور در اختیار همه قرار بگیرد.

نوبخت با اشاره به اینکه از حقوق بگیران باید با توجه به مشکلات اقتصادی که در جامعه وجود دارد حمایت شود، افزوده بود:بسته دیگری برای حمایت از تولیدکنندگان داریم و همچنین بسته حمایتی دیگری برای پیمانکاران داریم که ابن بسته ها در دستور ستاد اقتصادی دولت است و در قالب بخشی از برنامه مقابله با تحریم است.

مشترک
اعلان
guest
1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رای
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
شهین میرزایی
شهین میرزایی
4 سال قبل

سلام و درود خدمت شما بزرگواران و مسئولین: بسیار طرح خوبی ست به شرط
آنکه فقط به خانواده های نیازمند داده شود و به نوعی از این خانواده ها حمایت شود ……و اینکه این کمک مستمر ادامه یابد با تشکر از مسئولین زیرربط