سهام عدالت

ورود مرحله‌ای سهام عدالت به بازار سرمایه

( آخرین به روزرسانی : 19/08/10 )

معاون سازمان خصوصی سازی گفت: ورود سهام عدالت به بازار سرمایه به صورت مرحله‌ای خواهد بود و امکان انجام کار به صورت یکجا وجود ندارد.

برنامه «گفت‌وگوی اقتصادی» با موضوع واگذاری دارایی‌های دولت در بازار سرمایه در ارتباط تلفنی با زهره عالی‌پور عضو هیئت عامل و معاون واگذاری سهام و بنگاه‌های سازمان خصوصی‌سازی از شبکه رادیویی گفت و گو پخش شد.

عالی پور با اشاره به مجموعه ای از تغییر رویکردها برای برنامه های خصوصی سازی مطابق با مصوبات هیئت واگذاری گفت: ۱۸ شرکت از گروه دو در فهرست فروش قرار گرفتند، اما سهامشان عمدتا در حد یک عضو هیئت مدیره و غالباً بیمه‌ها، پالایشگاه ها و شرکت های بزرگی بودند.

وی افزود: تا به الان سه شرکت برای فروش گذاشته شده که متاسفانه فاقد متقاضی بود. با مجوز شورای هماهنگی سران سه قوه و تصویب هیات واگذای در صورت عدم فروش شرکت ها در قالب فروش جداگانه و مستقل در بازار سرمایه با شرایط ویژه امکان فروش آن را در بازار سرمایه برای عموم فراهم می‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه تعداد زیادی از بنگاه‌های دولتی در گروه یک هنوز به فروش نرفته گفت: فهرست کلی این شرکتها به تصویب هیئت واگذاری رسیده و به محض صدور دستور هیات واگذاری، برای قیمت‌گذاری بنگاه‌های موجود در لیست سازمان خصوصی سازی فرآیند واگذاری در این زمینه را شروع خواهد کرد.

عالی پور با اشاره به موانع خصوصی سازی بنگاه های دولتی گفت: فشارهای زیادی برای عدم فروش و تاخیر در واگذاریها بنا به دلایل مختلف مطرح می‌شود، اما با توجه به تأکیدات مقم معظم رهبری برنامه خصوصی سازی باید با سرعت بیشتری انجام شود، ضمن اینکه قانون نیز محدودیت هایی را گذاشته تا تاخیری در برنامه خصوصی‌سازی صورت نگیرد.

معاون واگذاری سهام و بنگاه های سازمان خصوصی سازی با اشاره به تفاوت ساختاری شرکت های دولتی با خصوصی یادآور شد: در حال حاضر پارادوکس های جدی برای مدیریت این شرکت ها وجود دارد که امیدواریم با حمایت های دستگاه‌های مربوطه از سازمان خصوصی سازی، قادر به اجرای برنامه خصوصی سازی باشیم.

حتما بخوانید:  سهام عدالت (راهنمای جامع استعلام سود و ثبت نام سهام عدالت)

 

واریز سود سهام عدالت برای ۴۲ میلیون نفر

این مقام مسئول همچنین درباره آزادسازی سهام عدالت گفت: حدود یک سال و نیم از ارائه لایحه سهام عدالت آزادسازی این سهام می‌گذرد. دولت لایحه خود را برای آزادسازی تقدیم مجلس شورای اسلامی کرده است. در حال حاضر سازمان خصوصی سازی به عنوان متولی امر سود این سهام را به مدت دو سال به حساب حدود ۴۲ میلیون نفر که شماره شبا خود را در سامانه وارد نموده اند واریز کرده است. شماره سامانه سهام عدالت برای ورود اطلاعات مشمولان است.

عالی پور از وجود یا نبود ظرفیت تبدیل این سهام به پول نقد ابراز نگرانی کرد و گفت: هم اکنون دولت و مجلس یک پیش نویس برای طراحی این فرآیند آماده کرده اند. ورود این سهام به بازار سرمایه به صورت مرحله ای خواهد بود و امکان انجام کار به صورت یکجا وجود ندارد.

معاون واگذاری سهام و بنگاه های سازمان خصوصی سازی در پایان اظهار داشت: سازمان خصوصی سازی مقدمات کار و هماهنگی‌ لازم برای صدور ۵۰ میلیون نفر کد بورسی را با سازمان بورس انجام می‌دهد و پس از آن مجوزهای قانونی نیز صادر خواهد شد.

منبع: اقتصاد آنلاین

مشترک
اعلان
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments