دارندگان چک برگشتی

در قانون جدید چک بانک‌ها وکیل مردم می‌شوند

( آخرین به روزرسانی : 19/08/10 )

محمد آریا  دبیر کمیسیون حقوقی بانک‌ها  با اشاره به این که در بخشنامه جدید بانک مرکزی وظایف جدید برای بانک‎ها ایجاد شده‌است، گفت: بانک کشاورزی سعی کرده که تکالیف خود را عمل کند که مشکلی برای مشتریان آن پیش نیاید. بانک‌های دیگر نیز به تدریج این کار را انجام خواهند داد.

محمد آریا، دبیر کمیسیون حقوقی بانک‌ها، درباره بخشنامه جدید بانک مرکزی راجع به چک‌های برگشتی، گفت: طبق این بخشنامه­‌ی جدید وقتی چکی برگشت می­خورد، در مقررات جدید یک سری تکالیف وجود دارد که بعضی­ از آن­ها به صورت پلکانی و مرحله به مرحله در حال اجرا است.

وی در زمینه وظایف بانک‌ها در بخشنامه جدید، افزود: وقتی چک کسی برگشت می­خورد بانک­‌ها موظف هستند برگشت چک را در سامانه‌­ی بانک مرکزی ثبت کنند. هنگامی که این کد در آن­جا ثبت شود، شماره‌ای تولید می‌شود که به آن کد رهگیری می­‌گویند.

آریا درباره علت ثبت چک در سامانه گفت: دلیل ثبت چک در سامانه این است که اگر مرجع قضایی یا جای دیگر نیاز به استعلام چک‌های برگشتی فرد داشت، به آن سامانه­ رجوع شود و مشخص شود که این شخص چک برگشتی دارد یا خیر.

حتما بخوانید:  راهنمای جامع رفع سوءاثر چک

بانک کشاورزی به تکلیف خود عمل کرده است

دبیر کمیسیون حقوقی بانک‌ها در پاسخ به این پرسش که چرا بانک‌هایی مانند بانک اقتصادنوین و بانک کشاورزی در اجرای این بخشنامه موفق بوده‌اند اما سایر بانک‌ها این بخشنامه را کامل انجام نمی‌دهند، گفت: بانک کشاورزی، وقت گذاشته و این تغییرات را انجام داده است که این کار به نحو احسن انجام شود.

وی افزود: بانک کشاورزی سعی کرده که تکالیف خود را عمل کند که مشکلی برای مشتریان آن پیش نیاید. بانک‌های دیگر نیز به تدریج این کار را خواهند داد.

 

در قانون جدید چک، بانک‌ها وکیل مردم می‌شوند

محمد آریا در زمینه ابتکار دیگر قانون جدید چک گفت: چیزی که به نفع دارنده چک هست این‌ است ­که طبق قانون جدید صدور چک، وجوه سایر حساب­های صادرکننده به اندازه مبلغ کسری مسدود می‌شود.

وی افزود: اما هنوز وسایل سخت افزاری آن مشخص نشده است و یک ابهاماتی وجود دارد که با چه فرمی مبالغ مسدود شود، چطور برداشت شود و … که هنوز این ابهامات برطرف نشده است.

دبیر کمیسیون حقوقی بابک‌ها درباره فایده این بخش از قانون چک، گفت: درصورت اجرایی شدن این اقدام، اگر چک برگشتی دست شما باشد همه ­ی بانک­ها وکیل شما می­شوند و برای شما پول را وصول می­کنند و وجوه حساب‌های صادرکننده را به اندازه مبلغ کسری می‌بندند. طبق این قانون خیلی به دارنده چک کمک شده است.

وی افزود: اما طبق شیوه قبلی زمانی که به اجرائیه می‌رسیدید باید از تمام بانک‌ها نامه می‎گرفتید تا بعد از آن بتوانید حساب­های صادرکننده را ببندید.

 

سیستم­‌های روز دنیا به سمت حذف کاغذ می­رود

محمد آریا راجع به ابتکار چک الکترونیک، درقانون جدید صدور چک، گفت: سیستم­های روز دنیا به سمت حذف کاغذ می­رود. چک نیز باید به شکل الکترونیک باشد اما مشکل اول مشکلات امضا الکترونیک است چرا که خیلی از مردم ایران هنوز امضای الکترونیک ندارند. اگر این مشکل حل شود، می­شود کانال چک را حذف کرد و همه به شکل سیستمی چک صادر کنند و این کار شدنی است.

منبع: عیار آنلاین

مشترک
اعلان
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments