به روزترین راهنمای طرح ترافیک و طرح کنترل آلودگی هوا (زوج و فرد سابق) تهران ۹۸

( آخرین به روزرسانی : 21/07/31 )

طرح ترافیک و طرح زوج و فرد ۹۸ نسبت به سال گذشته با تغییراتی همراه بوده است که بسیار ی از شهروندان یه صورت دقیق از آن مطلع نیستند. به همین دلیل قصد داریم در این مطلب به جزییات طرح ترافیک و زوج و فرد تهران در سال ۹۸ بپردازیم، مواردی مثل ویژگی های جدید طرح ترافیک تهران و نحوه خرید طرح ترافیک و …
در نظر داشته باشید طرح ترافیک و طرح زوج و فرد سال جاری بر پایه طرح ترافیک سال ۹۷ قرار دارد و تنها تعدادی از جزئیات آن مانند طرح زوج و فرد، هزینه ورود، روزهای ورود، تعداد روزهای ورود خودروها و … تغییر پیدا کرده است.

طرح ترافیک تهران در سال ۹۸

طرح ترافیک پایتخت مانند هر سال در محدوده مرکزی شهر تهران اجرا می شود. این طرح، در محدوده طرح ترافیک سابق (از شمال به خیابان فاطمی و خیابان مطهری تا خیابان شریعتی، از غرب به خیابان کارگر، از شرق به خیابان هفده شهریور و از جنوب به خیابان شوش می رسد.) به اجرا درآمده و با نام محدوده اول یا سبز معرفی میشود. از دیگر تغییر اعمال شده، حذف طرح زوج و فرد از تیرماه سال ۹۸ است که به جای آن طرح کنترل آلودگی هوا در محدوده طرح زوج و فرد سابق به اجرا درآمده و با نام محدوده دوم یا آبی معرفی می شود.

 

نقشه محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد تهران

نقشه محدوده طرح ترافیک را با رنگ قرمز و محدوده کنترل آلودگی هوا را با رنگ آبی در زیر مشاهده می کنید. برای مشاهده اندازه کامل تصویر روی آن کلیک کنید.

نقشه محدوده طرح ترافیک و طرح زوج و فرد تهران

قوانین ورود به طرح ترافیک تهران

هر ماشین با هر پلاکی چه زوج، چه فرد قبل از ورود به محدوده طرح ترافیک تهران باید ابتدا در سایت تهران من ثبت نام کرده و حساب خود را به میزان کافی شارژ کنند.

حتما بخوانید:  استعلام و پرداخت جریمه و عوارض طرح ترافیک

 

هزینه طرح ترافیک سال ۹۸

نخستین عامل تعیین‌کننده هزینه طرح ترافیک، ساعات ورود به طرح یا خروج از طرح است. در ساعت‌های خارج از پیک ترافیک شهر تهران، مبالغ کمتری برای ورود به طرح یا خروج از آن در نظر گرفته شده است. عامل تعیین‌کننده‌ی بعدی داشتن معاینه‌ی فنی برتر است.
خودرو‌هایی که معاینه‌ی فنی برتر داشته باشند شامل تخفیف ۲۵ درصدی در عوارض ورود و خروج می‌شوند.(معاینه فنی برتر، نوعی از معاینه فنی ست که در آن عملکرد ماشین و تست آلایندگی خودرو، در دو دور موتور آرام و دور بالای موتور با ۲۵۰۰ دور در دقیقه بررسی می شود. خودروها به صورت اختیاری می توانند در صورت داشتن شرایط استاندارد، معاینه فنی برتر و معاینه فنی معمولی دریافت کنند.)
سومین عامل تعداد دفعات ورود به طرح یا خروج از محدوده در طول یک روز است. با افزایش تعداد دفعات، هزینه‌ها به شکل خطی افزایش پیدا نمی‌کند و مطابق با جدول زیر تغییراتی در نرخ‌گذاری برای افرادی که نیاز به چند بار تردد روزانه در محدوده‌ی طرح ترافیک یا طرح کنترل آلودگی دارند در نظر گرفته شده است.

نرخ عوارض طرح ترافیک 98

 

به خاطر داشته باشید اگر چند بار وارد طرح ترافیک شده یا از آن خارج شوید، تنها بار اول و آخر ورودتان به طرح ترافیک برای محاسبه هزینه در نظر گرفته می شود. همچنین تمام این هزینه ها در بازه زمانی ۰۶:۳۰ صبح تا ۱۹:۰۰ عصر محاسبه می شود.

 

روزهای اجرای طرح ترافیک در سال ۹۸

طرح ترافیک تهران از روز شنبه تا چهارشنبه هر هفته به اجرا در می آید و در روزهای پنج شنبه و جمعه و روزهای تعطیل رسمی، این طرح اجرا نمی شود.

طرح کنترل آلودگی هوا در تهران از روز شنبه تا چهارشنبه هر هفته به اجرا در می آید

ساعت های اجرای طرح ترافیک سال ۹۸

ساعت کلی اجرای طرح ترافیک هر روز از ساعت ۰۶:۳۰ صبح تا ۱۹:۰۰ عصر است. البته این بازه زمانی به ۳ زمان غیر اوج (تردد در ساعت ۱۰:۰۰ تا ۱۶:۰۰)، یک سر اوج (تردد در ساعت ۰۶:۳۰ تا ۱۰:۰۰ یا ۱۶:۰۰ تا ۱۹) و دو سر اوج (تردد در ساعت ۰۶:۳۰ تا ۱۰:۰۰ و ۱۶:۰۰ تا ۱۹:۰۰) تقسیم شده است.

خرید طرح ترافیک تهران سال ۹۸

برای خرید طرح ترافیک تهران باید ابتدا در سامانه “تهران من” به آدرس https://my.tehran.ir ثبت نام کنید تا بتوانید طرح ترافیک مورد نیازتان را خریداری کنید. همچنین می توانید با نصب برنامه کارپرداز در طرح ترافیک ثبت نام کنید و طرح ترافیک خریداری نمایید.

 دانلود کارپرداز

 

مهلت پرداخت هزینه طرح ترافیک تهران

با توجه به هماهنگی های انجام شده بین شهرداری تهران و پلیس ناجا قرار بر این شده است تا هر خودرویی که بدون داشتن موجودی حساب کافی وارد طرح ترافیک می شود تا یک ماه برای پرداخت هزینه طرح ترافیک زمان داشته باشد و مشمول جریمه های مصوب پلیس راهنمایی و رانندگی نشود.

البته دارندگان این خودروها برای دریافتِ هشدارِ مهلت یک ماهه پرداخت هزینه طرح ترافیک از طریق پیامک، باید حتما از قبل در سامانه طرح ترافیک، تهران من ثبت نام کرده باشند. دریافت این پیامک ها رایگان است و هزینه ای برای شهروندان ندارد.

 

تخفیف های طرح ترافیک تهران

شهرداری تهران به خودروهایی که آلایندگی کمتری دارند و معاینه فنی برتر دریافت کرده اند، در هزینه های طرح ترافیک تخفیف می دهد. میزان تخفیف برای این خودروها ۲۵ درصد هزینه کل طرح ترافیک است. همچنین خودروهایی که عمر کمتر از چهارسال دارند و نیازی به دریافت معاینه فنی عادی ندارند، می توانند برای گرفتن معاینه فنی برتر به مراکز صدور معاینه فنی مراجعه کنند.

 

هزینه طرح ترافیک برای ساکنان طرح ترافیک

ساکنان محدوده طرح ترافیک برای تردد در این محدوده تنها نیاز است ۵۰ درصد از هزینه کل طرح ترافیک را پرداخت کنند. همچنین این افراد می توانند یک بار قبل از ساعت ۰۸:۳۰ صبح خروج رایگان و یک بار بعد از ساعت ۱۷:۰۰ ورود رایگان داشته باشند.

متقاضیان استفاده از این امتیاز، باید پس از آنکه همانند دیگر شهروندان مشخصات شخصی و اطلاعات خودروی خود را در سامانه my.tehran.ir ثبت کردند، نشانی محل سکونت خود را نیز در همین وب سایت وارد کنند و سپس با در دست داشتن سند مالکیت یا قرارداد اجاره‌ی واحد مسکونی خود به دفاتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه کنند تا مدارک سکونتی آنها مورد تایید قرار گیرد. قراردادهای اجاره باید به صورت قانونی و همراه با کد رهگیری باشد و متقاضیان باید عوارض نوسازی و پسماند را نیز پرداخت کرده باشند.

نکته: اگر در هر مرحله از ثبت نام، خرید، پرداخت هزینه و اجرای طرح ترافیک به مشکل برخوردید می توانید با شماره تلفن ۱۳۷ داخلی ۵ تماس بگیرید.

حتما بخوانید:  پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی خودرو

 

طرح زوج و فرد در سال ۹۸

طرح زوج و فرد از اول تیرماه ۱۳۹۸حذف شده و به جای آن طرح محدوده کنترل آلودگی هوا اجرا می شود. بر اساس طرح محدوده کنترل آلودگی هوا، خودروهایی که پلاک تهران دارند به مدت ۲۰ روز در هر فصل (خودروهای غیر پلاک تهران ۱۵ روز در هر فصل) می توانند به صورت رایگان در محدوده آبی یا دوم (زوج و فرد سابق) تردد کنند. زوج و فرد بودن پلاک خودروها در تعیین روزهای مجاز تاثیری ندارد. البته توجه داشته باشید که اگر می خواهید از خدمات این طرح استفاده کنید باید حتما یک بار در سامانه تهران من ثبت نام کرده و مشخصات خودروی خود را وارد کنید.

محدوده کنترل آلودگی هوا (زوج و فرد سابق) در سال ۹۸

مرزهای محدوده کنترل آلودگی هوا، از سمت شمال به بزرگراه همت (از تقاطع امام علی تا تقاطع چمران)، از سمت جنوب به بزرگراه بعثت (از تقاطع امام علی تا تقاطع نواب)، از سمت شرق به بزرگراه امام علی (از تقاطع همت تا تقاطع بعثت) و از سمت غرب به بزرگراه نوا (از تقاطع بعثت تا تقاطع آزادی) و در ادامه به بزرگراه چمران (از تقاطع آزادی تا تقاطع همت) می رسد.

 

قوانین تردد در طرح کنترل آلودگی هوا (زوج و فرد سابق) در سال ۹۸

سهمیه رایگان تردد در طرح آلودگی زوج و فرد در هر فصل قابل انتقال به فصل های دیگر نیست.
رانندگان برای تردد بیش از سهمیه مجاز (۲۰ روز در هر فصل برای پلاک های تهران و ۱۵ روز برای پلاک های غیر تهران)، باید عوارض پرداخت کنند. البته میزان عوارض آن نصف عوارض طرح ترافیک اصلی است.
خودروهایی که در سامانه تهران من ثبت نام نکرده اند، مشمول بدهی عوارض و جریمه راهنمایی رانندگی می شوند و امکان استفاده از سهمیه ۱۵ یا ۲۰ روز تردد رایگان نخواهند شد.
خودروهایی که در محدوده طرح ترافیک اصلی (حلقه اول) تردد دارند، فقط باید عوارض طرح اصلی را بپردازند و نیازی به پرداخت عوارض محدوده دوم (طرح زوج و فرد سابق) ندارند.
خودروهایی که گواهی معاینه فنی ندارند نمی توانند در محدوده طرح کنترل آلودگی هوا (زوج و فرد سابق) تردد داشته باشند.

روزهای اجرای طرح کنترل آلودگی هوا (زوج و فرد سابق) در سال ۹۸

طرح کنترل آلودگی هوا (زوج و فرد سابق) از روز شنبه تا پنج شنبه هر هفته به اجرا در می آید و در روز جمعه و تعطیل رسمی این طرح اجرا نمی شود.

 

ساعت اجرای طرح کنترل آلودگی هوا (زوج و فرد سابق) در سال ۹۸

زمان اجرای طرح کنترل آلودگی هوا در تمام روزهای سال به غیر از روزهای تعطیل رسمی از ساعت ۰۶:۳۰ تا ۱۹:۰۰ و پنج شنبه ها از ساعت ۰۶:۳۰ تا ۱۳:۰۰ است.

 

شرایط ساکنان محدوده کنترل الودگی هوا (زوج و فرد سابق)

این افراد می توانند برای پرداخت عوارض مربوط به همین محدوده (روزهایی که مازاد بر تعداد مجاز از این طرح استفاده کرده اند) از امتیاز و تخفیف بهره مند شوند.

 

 

با نصب اپلیکیشن کارپرداز می توانید ضمن ثبت نام طرح ترافیک ۹۸، خرید طرح، استعلام عوارض خودرو ، خرید طرح کنترل آلودگی هوا، … را انجام دهید.

 دانلود کارپرداز

 

مشترک
اعلان
guest
2 نظرات
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رای
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
رضا
رضا
4 سال قبل

همتون برای دزدی اینکارو میکنید وگرنه برای رفت و آمد تو یه شهر که محل کارت هست باید پول پرداخت کرد
خدا ازتون نگذره