دلایل افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت گوشی در بازار

دلایل افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت گوشی

( آخرین به روزرسانی : 19/08/13 )

در حال حاضر بازار گوشی با کمبودی مواجه نیست برخلاف گذشته نمی‌توان گفت افزایش قیمت گوشی به این دلیل است. به نظر می‌رسد مشکلات مربوط به واردات گوشی مسافری دلیل اصلی افزایش قیمت ۱۵ تا ۲۰ درصدی گوشی در بازار است.

رجیستری

دلایل مختلفی در یک سال اخیر موجب افزایش قیمت گوشی بوده است ولی مهم‌ترین آن‌ها را می‌توان افزایش نرخ ارز و هم‌چنین سودجویی برخی از فروشندگان پس از اجراشدن طرح رجیستري گوشی دانست.

حتما بخوانید:  سامانه همتا (رجیستری گوشی) چیست؟ + نحوه ثبت نام و استعلام

به اعتقاد کارشناسان افرایش قیمتی که پس از رجیستری در بازار ایجاد شد، یک حباب مقطعی بود که دلیل منطقی برای آن وجود نداشت؛ اما با توجه به این‌که گوشی یک کالای وارداتی است، پس از افزایش نرخ ارز، این کالا با افزایش قیمت دو تا سه برابری روبه‌رو شد و دیگر به قیمت قبلی خود نرسید.

بااین‌حال یکی از مواردی در روزهای اخیر مجدداً باعث افزایش قیمت گوشی شده، مبحث گوشی‌های مسافری است. محمدجواد آذری جهرمی – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – پیش‌ازاین درباره توقف ثبت گوشی مسافری گفته بود: قطع سامانه همتا و گمرک درست نیست؛ بلکه موضوع وصل سیستم سامانه نیروی انتظامی به گمرک مطرح است که باید اتفاق می‌افتاد. قرار بود این اتصال برای مشخص شدن دقیق واردات گوشی از طریق مسافر صورت بگیرد، نه‌این‌که به اسم بار مسافر، بتوان خارج از روال‌های مورد تأیید وزارت صنعت، معدن و تجارت، گوشی وارد کرد.

 

عدم کمبود گوشی

اما طی روزهای گذشته بار دیگر موضوع واردات گوشی‌های مسافری و بسته شدن سامانه همتا در اخبار آمده و ظاهرا موجب افزایش قیمت گوشی هم شده است.

در همین راستا میثم دادخواه – کارشناس حوزه مخابرات و فناوری اطلاعات – درباره‌ی دلایل افزایش قیمت گوشی در بازارگفت: در روزهای اخیر حدود ۱۵ تا ۲۱ درصد افزایش قیمت داشتیم و گوشی با تضمین در بازاروجود ندارد. بحث این است که امروز در بازار گوشی به‌اندازه کافی هست و کمبودی نیست، هم‌چنین کاسبان گردش مالی می‌خواهند و این‌که بتوانند گوشی‌ها را بفروشند و پول دستشان بیاید، اما در روزهای گذشته بخش مسافری سامانه‌ی همتا را بستند و تعداد بسیار زیادی گوشی در بازار است که هیچ‌کدام هم رجیستر نشده است.

حتما بخوانید:  قیمت گذاری گوشی دست دوم و استعلام قیمت

این کارشناس در ادامه گفت: موضوع از آنجا شروع شد که سایت همتا، امکان گوشی مسافری را باز کرده بود و با پرداخت عوارض و گمرکی، به گوشی‌ها کد رجیستری می‌داد.

درواقع آن‌ها محدودیت را برداشته و گفته بودند برای هر کارت ملی می‌توان یک گوشی گرفت و بحث پاسپورت مطرح نبود و به همین دلیل است که در حال حاضر تعداد گوشی‌های رجیستر شده با تعداد مسافرانی که با پاسپورت وارد کشور شده‌اند، قابل مقایسه نیست.

اگر مثلاً بحث پاسپورت مطرح بود، هرکسی که از یک کشور خارجی می‌آمد، می‌توانست یک گوشی مسافری رجیستر کند، اما این‌طور نبود و به همین دلیل برخی از فروشندگان، هنگام فروش گوشی، برای این‌که مثلا گوشی را برای افراد رجیستري کنند، کارت ملی افراد را می‌گرفتند.

با این کار، راه قاچاق عملاً دوباره بازشده بود، اما به‌صورت قانون‌مند؛ یعنی قاچاقچی بارش را بدون ثبت سفارش به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌کرد و با عنوان گوشی مسافری می‌توانست کد رجیستری بگیرد.

حتما بخوانید:  ثبت گوشی‌ مسافری فقط برای مسافر باز است

 

گوشی‌هایی که از مبادی غیررسمی می‌آیند

میثم دادخواه گفت: مشکل عرضه گوشی را با یک اقدام غیرمعقول که باز کردن سایت همتا برای گوشی مسافری باکارت ملی بود، حل کردند، افزود: با وجود این، باز کردن واردات گوشی‌های مسافری به آن شکل اشتباه بوده و باعث شد قاچاق تلفن همراه به شکل دیگری شروع شود؛ اما در این مدت، جلوی این روش را نگرفتند و سه ماه به همین شکل پیش رفت و بازار به این روال عادت کرد، اما این روش را به‌یک‌باره بستند که موجب افزایش قیمت گوشی هم شده است

منبع: ایسنا

مشترک
اعلان
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments